Gå til innhold

Kutte ut foreldre, bør jeg fortelle onkler, tanter og andre familiemedlemmer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har bestemt meg for å kutte ut foreldrene mine pga fysisk og psykisk vold i mange år. De behandler meg fortsatt totalt uten respekt og har en hinsides virkelighetsoppfatning så diskusjoner blir meningsløse. De lyver, gaslighter og manipulerer hele tiden. Det er ikke noe jeg vil forholde meg til lenger. Men bør jeg forklare dette til øvrig familie? Hele familien er ganske kald og vi har ingen dype og meningsfulle samtaler så det blir veldig unaturlig å skulle fortelle dette. Jeg treffer dem aldri utenom jul og aldri uten foreldrene mine. Så jeg har ikke noe særlig godt forhold til dem.

Er det best å bare forsvinne uten å si noe og la foreldrene mine måtte forklare (det blir da med løgn), eller skal jeg forklare det til dem over mail enda så unaturlig det føles?

Anonymkode: 5163d...80a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville egentlig bare forsvunnet i ditt tilfelle, men selvsagt svart ærlig dersom noen lurte

Anonymkode: 855be...7ec

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville egentlig bare forsvunnet i ditt tilfelle, men selvsagt svart ærlig dersom noen lurte

Anonymkode: 855be...7ec

Ok, hvorfor det? Fordi det ikke er noen særlig nær kontakt?

AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke laget noe drama, og trekt inn flere enn man må. Da er det plutselig du som virker ustabil, hvis du sender eposter til folk som synes slikt er ubehagelig å høre om og som ikke har bedt om å bli involvert.

Takk høflig nei til familiesammenkomster, trekk deg unna uten noe mer styr. Hvis ikke noen spør deg, noen som du har en relativt grei tone med, kan du forklare.

Anonymkode: 03894...b27

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville ikke laget noe drama, og trekt inn flere enn man må. Da er det plutselig du som virker ustabil, hvis du sender eposter til folk som synes slikt er ubehagelig å høre om og som ikke har bedt om å bli involvert.

Takk høflig nei til familiesammenkomster, trekk deg unna uten noe mer styr. Hvis ikke noen spør deg, noen som du har en relativt grei tone med, kan du forklare.

Men er det ikke bedre å vite hvorfor noen slutter å dukke opp? Men samtidig er de jo lite interessert i å snakke om annet enn seg selv og er ikke så opptatt av dype samtaler og refleksjoner. 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde selv kanskje tenkt det var bra å få en forklaring men mange bryr seg jo ikke og vil bare ha god stemning.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, hvorfor det? Fordi det ikke er noen særlig nær kontakt?

Vil du straffe foreldrene dine ved å fortelle alle sammen hvor fæle de er? 
ingen her kan råde deg utifra innlegget ditt. Vi vet ikke historien og deres versjon. 
det beste du kan gjøre er Å snakke med en fagperson 

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, Sunnys skrev:

Vil du straffe foreldrene dine ved å fortelle alle sammen hvor fæle de er? 
ingen her kan råde deg utifra innlegget ditt. Vi vet ikke historien og deres versjon. 
det beste du kan gjøre er Å snakke med en fagperson 

Bedre at de får vite at de er fæle enn at de tenker at jeg er gal, vel? Men føler samtidig det er litt ekkelt å dra inn andre i problemene.

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bedre at de får vite at de er fæle enn at de tenker at jeg er gal, vel? Men føler samtidig det er litt ekkelt å dra inn andre i problemene.

Ikke si noe.. blir bare verre, og du brenner broer.. la det ligge så ser du an.. 

Anonymkode: 52746...0ad

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke si noe.. blir bare verre, og du brenner broer.. la det ligge så ser du an.. 

Anonymkode: 52746...0ad

Ok, så det beste er å bare la være å dukke opp og ikke si noe? 

AnonymBruker
Skrevet

Av erfaring, trekk deg tilbake uten å involvere andre familiemedlemmer. Hvis foreldrene dine er slik har de antagelig manipulert flere i familien og det vil nok være veldig vondt for deg å prøve å forklare for lukkede ører i tillegg til å måtte kutte foreldrene dine. 

Min mor gikk rundt å fortalte andre hvor slem og ond jeg var over lengre tid. Det beste for meg var å kutte alle bond, flytte vekk og aldri se meg tilbake. Jeg blokkerte hun fra sosiale medier, telefon og mail. Om folk ønsket å høre og tro på hva moren min sa var opp til dem, jeg har ikke noe med de å gjøre. De som ikke trodde på hva hun sa har tatt kontakt med meg. 

Anonymkode: 728dd...27c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har bestemt meg for å kutte ut foreldrene mine pga fysisk og psykisk vold i mange år. De behandler meg fortsatt totalt uten respekt og har en hinsides virkelighetsoppfatning så diskusjoner blir meningsløse. De lyver, gaslighter og manipulerer hele tiden. Det er ikke noe jeg vil forholde meg til lenger. Men bør jeg forklare dette til øvrig familie? Hele familien er ganske kald og vi har ingen dype og meningsfulle samtaler så det blir veldig unaturlig å skulle fortelle dette. Jeg treffer dem aldri utenom jul og aldri uten foreldrene mine. Så jeg har ikke noe særlig godt forhold til dem.

Er det best å bare forsvinne uten å si noe og la foreldrene mine måtte forklare (det blir da med løgn), eller skal jeg forklare det til dem over mail enda så unaturlig det føles?

Jeg forsvant uten å si noe, da fant moren min på en egen versjon som gjorde at jeg aldri fikk innpass igjen. Ikke at det egentlig var noe kjempe tap, de er jo samme ulla hele gjengen. Jeg tenker også at når de alle bare tror blindt på uten å stille spørsmål så er det deres tap. 

Hadde noen bare forsvunnet fra familien jeg har igjen/svigers så hadde jeg tatt kontakt og spurt hvordan det gikk. 

Anonymkode: 8c83b...127

AnonymBruker
Skrevet

Dette er mellom deg og foreldrene dine. De som skulle vise seg å bry seg om deg, vil ta kontakt med deg. De andre vil ikke tro på deg uansett. Konsentrer deg om ditt liv nå, og sett strek for den giftige delen av fortiden din.

Anonymkode: 3a1d0...32f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er mellom deg og foreldrene dine. De som skulle vise seg å bry seg om deg, vil ta kontakt med deg. De andre vil ikke tro på deg uansett. Konsentrer deg om ditt liv nå, og sett strek for den giftige delen av fortiden din.

Anonymkode: 3a1d0...32f

Du har nok rett, for det kan være de andre bare ikke tror på det og da blir det bare enda mer vondt å være meg. Så du synes det er riktig beslutning å kutte dem ut, sette strek over fortiden og fokusere på konstruktive ting for min egen fremtid?

AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelig å gi råd uten så mye konkret å a tak i, men som en sa over her: Ikke brenn broer. Du vet aldri når du plutselig har behov for ett eller annet familiemedlem igjen. Ikke lag noe drama, bare forsvinn ut av familiemiljøet nesten uten at de merker det. La være å ta telefoner hvis noen ringer som du ikke orker å snakke med.

Bare fokuser på å bygge ditt eget liv nå, tenk fremover, takk høflig nei hvis du blir invitert i familiesammenkomster.

AnonymBruker
Skrevet

Slapp av, ingen av dine familiemedlemmer bryr seg.

Anonymkode: b03b6...dba

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke å si noe til andre i familien. 

Anonymkode: 4e30d...eca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...