AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #1 Skrevet 5. juli 2020 Hallo Jeg kjenner jeg er litt frustrert over svigerbror og kona hans og barna. Det ene barnet (2)tåler ikke hvete, og det andre (8)tåler ikke nøtter. Vet ikke om det er allergi eller intoleranse, men en av de er det. Tror ikke de vet selv engang.. Bare at legen har gjort tester og funnet ut av det. Pappaen sier at det er alt for vanskelig for dem å holde yngste unna hvete, for det finnes jo i pannekaker, kaker, kjeks, muffins overalt. Og DET er jo helt umulig. Ungen har utslett konstant, masse små kløende prikker som holder han våken og ukonsentrert. Og likevel så lager de marsipankake hver eneste bursdag. Det var til og med bursdagskaken til eldste her for et par år siden, den hadde masse nøtter inni også (kjøpekake) . Han begynte å gråte fordi det var den eneste kaka. Gutten kaster opp om han får i seg nøtter. Kjenner jeg blir irritert og sint over at foreldrene ikke gjør tiltak her og at de ikke skjønner at de må gjøre noe med det.. Dette går jo utover barna, vi burde definitivt snakke med foreldrene eller er det noe som går greit? Har ikke peiling på allergier osv.. Anonymkode: 84010...9c4 5
Gjest Blondie65 Skrevet 5. juli 2020 #2 Skrevet 5. juli 2020 Unnskyld språkbruken, men hva faen ...? Ja, det er ikke gøy med intoleranser eller allergier, ikke er det enkelt heller. Men hva så? Skal barnet gå rundt med kløe og ubehag fordi foreldene ikke gidder kjøpe en gluteinfri pannekakeblanding eller en gluteinfri kakemix? Hvor åndsvak går det an å bli? Ingen MÅ spise nøtter eller hvetemel - det er faktisk ikke vanskelig å holde seg unna i dagens samfunn med alternative brød og gluetinfrie mixer. De der foreldrene bør skjerpe seg. Hva kan du gjøre? Dra dem med til "fri for" hyllen i butikken og vise dem utvalget - det er stort. Bruker selv noen gluteinfrie produkter fra tid til annen fordi jeg sliter med hvetemel (ikke cøliaki men intoleranse). Stakkars unger.
Gjest tranedatter Skrevet 5. juli 2020 #3 Skrevet 5. juli 2020 Omsorgsvikt. Hadde rindt BV for rådgivning. Stakkars barn...
Sam Jones Skrevet 5. juli 2020 #4 Skrevet 5. juli 2020 Det der er jo bare spinnvilt og er neglekt sv barnet. Særlig nøtteallergi er skummelt med tenke på at det gjerne utvikler seg om man blir eksponert for det og i verste fall være dødelig. Nå vet jeg ikke om du har oppfattet situasjonen riktig, håper jo ikke det. Men ellers ville jeg spurt dem om situasjonen for å få avklart alvorlighetsgraden. 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #5 Skrevet 5. juli 2020 8 minutter siden, Sam Jones skrev: Det der er jo bare spinnvilt og er neglekt sv barnet. Særlig nøtteallergi er skummelt med tenke på at det gjerne utvikler seg om man blir eksponert for det og i verste fall være dødelig. Nå vet jeg ikke om du har oppfattet situasjonen riktig, håper jo ikke det. Men ellers ville jeg spurt dem om situasjonen for å få avklart alvorlighetsgraden. Jeg håper det er noe jeg har misforstått! Jeg må nok ta en prat med dem, for dette er jo ikke greit.. 11 minutter siden, tranedatter skrev: Omsorgsvikt. Hadde rindt BV for rådgivning. Stakkars barn... Kanskje det! 12 minutter siden, Blondie65 skrev: Unnskyld språkbruken, men hva faen ...? Ja, det er ikke gøy med intoleranser eller allergier, ikke er det enkelt heller. Men hva så? Skal barnet gå rundt med kløe og ubehag fordi foreldene ikke gidder kjøpe en gluteinfri pannekakeblanding eller en gluteinfri kakemix? Hvor åndsvak går det an å bli? Ingen MÅ spise nøtter eller hvetemel - det er faktisk ikke vanskelig å holde seg unna i dagens samfunn med alternative brød og gluetinfrie mixer. De der foreldrene bør skjerpe seg. Hva kan du gjøre? Dra dem med til "fri for" hyllen i butikken og vise dem utvalget - det er stort. Bruker selv noen gluteinfrie produkter fra tid til annen fordi jeg sliter med hvetemel (ikke cøliaki men intoleranse). Stakkars unger. Enig ❤️ Skjønner ikke at det skal være så vanskelig, jeg lager selv masse forskjellig med forskjellige melsorter, mest fordi jeg synes det er gøy, men tåler man ikke det ene, så tar man det andre. Man dør ikke av å ikke spise kjeks heller btw.. Det yngste barnet som ikke forstår, er det jo verst for. Det åtte år gamle barnet tar jo faktisk ansvaret selv (og det er ille nok).. Anonymkode: 84010...9c4 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #6 Skrevet 5. juli 2020 Kjenner til noe lignende. En venninne av 8åringen min tåler ikke melk, men foreldrene mener det går bra med melk i mat... jenta har alltid diaré, er sliten og har vondt i magen. Anonymkode: c83f3...dca
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #7 Skrevet 5. juli 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjenner til noe lignende. En venninne av 8åringen min tåler ikke melk, men foreldrene mener det går bra med melk i mat... jenta har alltid diaré, er sliten og har vondt i magen. Anonymkode: c83f3...dca Stakkars unge 😢 Anonymkode: 84010...9c4 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #8 Skrevet 5. juli 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjenner til noe lignende. En venninne av 8åringen min tåler ikke melk, men foreldrene mener det går bra med melk i mat... jenta har alltid diaré, er sliten og har vondt i magen. Anonymkode: c83f3...dca Uff, får helt vondt av barn som har det slik. Hvordan er det visse foreldre tenker...dette er jo omsorgssvikt Anonymkode: 1884a...756 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #9 Skrevet 5. juli 2020 Seøvfølgelig burde de ta hensyn. Det de gjør er virkelig ikke greit. Men strengt tatt er det ikke noe problem med marsipankake til en nøtteallergiker, marsipan er større problem for en som ikke tåler erter (mandel er belgfrukt ikke nøtt) Anonymkode: 0ed4a...f82
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #10 Skrevet 5. juli 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Seøvfølgelig burde de ta hensyn. Det de gjør er virkelig ikke greit. Men strengt tatt er det ikke noe problem med marsipankake til en nøtteallergiker, marsipan er større problem for en som ikke tåler erter (mandel er belgfrukt ikke nøtt) Anonymkode: 0ed4a...f82 Aha det visste jeg ikke 😊 (det tror jeg heller ikke foreldrene gjorde for å være ærlig) Anonymkode: 84010...9c4
Gjest Blondie65 Skrevet 5. juli 2020 #11 Skrevet 5. juli 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg håper det er noe jeg har misforstått! Jeg må nok ta en prat med dem, for dette er jo ikke greit.. Kanskje det! Enig ❤️ Skjønner ikke at det skal være så vanskelig, jeg lager selv masse forskjellig med forskjellige melsorter, mest fordi jeg synes det er gøy, men tåler man ikke det ene, så tar man det andre. Man dør ikke av å ikke spise kjeks heller btw.. Det yngste barnet som ikke forstår, er det jo verst for. Det åtte år gamle barnet tar jo faktisk ansvaret selv (og det er ille nok).. Anonymkode: 84010...9c4 Det er ikke en unnskyldning når det gjelder kjeks heller. Jeg anbefaler Semper sine kjeks - de er gode og de har de vanligste sortene. Det er mye som er vanskelig her i verden, men dette er virkelig bare latskap. Minner om de som serverte sopp fra boks til en som ikke tålte bokshermetikk (altså sikkert aluminiumen eller noe) på tross av at foreldrene hadde sagt fra på forhånd at ungen ikke tålte det. Da ungen ble dårlig var det helt lamme svaret "vi trodde ikke dere kom til å merke det". Og da ble de altså spurt: den soppen der i gryten er ikke den hermetisk? Og bedyret at det var den ikke.
Gjest Blondie65 Skrevet 5. juli 2020 #12 Skrevet 5. juli 2020 Semper får man på blant annet Rema 100.
Gjest Villfisker Skrevet 8. juli 2020 #13 Skrevet 8. juli 2020 Jeg spiser aldri hvete. Får div. plager av det, men det finnes masse alternativer. Tror ikke det er en allergi, men det er plagsomt nok i ettertid. Derfor holder jeg meg unna. Det er bare de som er vrange, og har fastlåst seg i det de selv er vant med. Si fra at hvis barna blir dårlige av maten, får de ikke ha dem på besøk, før de skjerper seg.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #14 Skrevet 8. juli 2020 Hadde vært best å venne ungen som ikke tåler hvete til å ikke spise glutenfrie alternativer heller, de er der for folk som er "avhengig" av pizza, brød og hamburger. Han er så ung at det blir ikke noe savn en gang. Mye asiatisk mat man kan lage uten hvete, ellers har man jo poteter (liker ikke det selv så holder meg til ris/rismel). Anonymkode: 1273d...523
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #15 Skrevet 8. juli 2020 Fy så mange idioter! Disse foreldrene er jo direkte slemme til barna sine. Si fra til barnevernet så får de stramme opp dem! Anonymkode: 156b0...7f1 2
Note92 Skrevet 8. juli 2020 #16 Skrevet 8. juli 2020 På 5.7.2020 den 19.15, AnonymBruker skrev: Seøvfølgelig burde de ta hensyn. Det de gjør er virkelig ikke greit. Men strengt tatt er det ikke noe problem med marsipankake til en nøtteallergiker, marsipan er større problem for en som ikke tåler erter (mandel er belgfrukt ikke nøtt) Anonymkode: 0ed4a...f82 Er jo ikke snakk om å ta hensyn, men heller å ta ansvar for de barna de har bringt inn til verden! Wow sier jeg bare. Hadde sendt bekymringsmelding til barnevernet. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #17 Skrevet 8. juli 2020 1 time siden, Villfisker skrev: Jeg spiser aldri hvete. Får div. plager av det, men det finnes masse alternativer. Tror ikke det er en allergi, men det er plagsomt nok i ettertid. Derfor holder jeg meg unna. Det er bare de som er vrange, og har fastlåst seg i det de selv er vant med. Si fra at hvis barna blir dårlige av maten, får de ikke ha dem på besøk, før de skjerper seg. Det er nettop det, for mange er hvetebakst enkel mat. Pizza, pasta, burger, pannekaker, brød.. Altså det er i ganske mye, og så plutselig legge om når man i utgangspunktet ikke har trua på det.. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hadde vært best å venne ungen som ikke tåler hvete til å ikke spise glutenfrie alternativer heller, de er der for folk som er "avhengig" av pizza, brød og hamburger. Han er så ung at det blir ikke noe savn en gang. Mye asiatisk mat man kan lage uten hvete, ellers har man jo poteter (liker ikke det selv så holder meg til ris/rismel). Anonymkode: 1273d...523 Nettopp! Finnes masse god mat man kan lage, men denne familien er megakresen. Jeg har laget litt annen type mat noen ganger, og de spytter det ut liksom. Og det er faktisk ikke meg, det er bare ikke dems lands mat. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Fy så mange idioter! Disse foreldrene er jo direkte slemme til barna sine. Si fra til barnevernet så får de stramme opp dem! Anonymkode: 156b0...7f1 Hadde vært noe! Anonymkode: 84010...9c4
Gjest Blondie65 Skrevet 8. juli 2020 #18 Skrevet 8. juli 2020 2 timer siden, Villfisker skrev: Det er bare de som er vrange, og har fastlåst seg i det de selv er vant med. Si fra at hvis barna blir dårlige av maten, får de ikke ha dem på besøk, før de skjerper seg. Det er foreldrene til ungene med allergi som er problemet. Dette er hverdagen til barna - foreldre som ikke gidder lage allergivennlig mat.
Gjest Blondie65 Skrevet 8. juli 2020 #19 Skrevet 8. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde vært best å venne ungen som ikke tåler hvete til å ikke spise glutenfrie alternativer heller, de er der for folk som er "avhengig" av pizza, brød og hamburger. Han er så ung at det blir ikke noe savn en gang. Mye asiatisk mat man kan lage uten hvete, ellers har man jo poteter (liker ikke det selv så holder meg til ris/rismel). Anonymkode: 1273d...523 Her er vi nok forskjellige. Mange - inkludert meg - ser på brød som en del av et normalt kosthold. Det betyr ikke at jeg er AVHENGIG av pizza. Ikke ønsker jeg å spise asiatisk mat til frokost heller.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #20 Skrevet 8. juli 2020 På 5.7.2020 den 19.15, AnonymBruker skrev: Seøvfølgelig burde de ta hensyn. Det de gjør er virkelig ikke greit. Men strengt tatt er det ikke noe problem med marsipankake til en nøtteallergiker, marsipan er større problem for en som ikke tåler erter (mandel er belgfrukt ikke nøtt) Anonymkode: 0ed4a...f82 Det er den slett ikke! Maken til feilinformasjon å komme med i en tråd om allergier! Mandel er en steinfrukt (i likhet med valnøtter), ikke en belgfrukt. Peanøtter er derimot en belgfrukt. Å påstå at marsipankake ikke er noe problem for en nøtteallergiker er uansett alt for generaliserende og potensielt farlig, siden overlappende allergier er ganske vanlig. Jeg anbefaler at du leser deg opp litt, f.eks. her. 2 timer siden, Villfisker skrev: Jeg spiser aldri hvete. Får div. plager av det, men det finnes masse alternativer. Tror ikke det er en allergi, men det er plagsomt nok i ettertid. Derfor holder jeg meg unna. Det er bare de som er vrange, og har fastlåst seg i det de selv er vant med. Si fra at hvis barna blir dårlige av maten, får de ikke ha dem på besøk, før de skjerper seg. Det hjelper lite når det er foreldrene selv som gir blaffen. Anonymkode: 5642c...9ac 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå