Gå til innhold

Slette studie på samordna opptak

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg angrer på førstevalget av studieplassen min. Andreplassen er samme studie (som jeg er interessert i), men i hjembyen min, noe jeg mye heller ønsker. Jeg la nylig merke til at det på samordna opptak står at man kan slette studier fram til 12. juli, men det står ikke om det kan påvirke prioritering o.l. dersom jeg skulle tatt det i bruk. Jeg har sendt de en mail, men har ikke fått svar ennå, så tenkte jeg kunne spørre her om noen hadde erfaringer eller kunnskaper om dette. Dersom jeg skulle slettet en studie, f.eks. den jeg har på 1. plass, vil da den jeg har på 2. plass bli sett på som førstevalget og bli prioritert på samme måte som den jeg tidligere hadde på første? 

Anonymkode: fb5d6...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fristen for omprioritering var 1.juli. Du kan enten trekke hele søknaden eller ingenting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Antar at om du sletter førstevalget ditt, kommer andrevalget på førsteplass. Hold oss oppdatert om svaret! Jeg lurer på det samme 😊

Anonymkode: 1ac77...0a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Valmuefrø said:

Fristen for omprioritering var 1.juli. Du kan enten trekke hele søknaden eller ingenting. 

Spørsmålet var jo om sletting av studie, ikke omprioritering. 

Endret av Jaja,
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Antar at om du sletter førstevalget ditt, kommer andrevalget på førsteplass. Hold oss oppdatert om svaret! Jeg lurer på det samme 😊

Anonymkode: 1ac77...0a5

Antar jeg å, men tenkte det er lurt å være sikker før jeg gjør noe drastisk. Det kan jeg gjøre, skal gi beskjed når jeg har fått svar 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Jaja, skrev:

Spurte om sletting av studie, ikke omprioritering. Er selv klar over at den fristen er forbi. 

Det kommer egentlig ikke helt klart fram på Samordna Opptak om hele søknaden slettes eller om man faktisk kan slette enkeltstudier nå etter 1. juli. Derfor ville jeg forsikret meg om at det går an å slette enkeltstudier fra søknaden før jeg prøver. Det er kjipere å slette hele søknaden sin enn å studere på et annet sted enn man etterhvert hadde tenkt.  

Anonymkode: 26f26...050

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kommer egentlig ikke helt klart fram på Samordna Opptak om hele søknaden slettes eller om man faktisk kan slette enkeltstudier nå etter 1. juli. Derfor ville jeg forsikret meg om at det går an å slette enkeltstudier fra søknaden før jeg prøver. Det er kjipere å slette hele søknaden sin enn å studere på et annet sted enn man etterhvert hadde tenkt.  

Anonymkode: 26f26...050

Ja, synes de kunne ha skrevet litt om hva de mener med det. Står jo at man kan slette studier så antar at de mener enkeltstudier, men er langt fra sikker. Prøvde å søke litt rundt, men lite til ingenting om det. Tenker jeg venter fra svar på mailen før jeg sletter noe, hvor jeg heller vil gå studiet i en annen by enn å ikke gå i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Jaja, skrev:

Spørsmålet var jo om sletting av studie, ikke omprioritering. 

Hvis du leser setning nummer to så skrev jeg også at enten kan du trekke hele søknaden eller ingenting. Det å slette noen studieønsker er en form for omprioritering ettersom feks det som var pri 2 blir til pri 1. 

Endret av Valmuefrø
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Valmuefrø skrev:

Hvis du leser setning nummer to så skrev jeg også at enten kan du trekke hele søknaden eller ingenting. Det å slette noen studieønsker er en form for omprioritering ettersom feks det som var pri 2 blir til pri 1. 

Dette stemmer.

Etter 1.juli har man kun 2 valg: 

- La søknaden stå som den er

- Slette søknaden

Å omprioritere eller slette enkelte valg er kun mulig innen 1.juli 

Anonymkode: 7e9d6...be8

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg slettet akkurat 3 av 4 studievalg på søknaden så nå står kun ett igjen.

Anonymkode: e9823...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette stemmer.

Etter 1.juli har man kun 2 valg: 

- La søknaden stå som den er

- Slette søknaden

Å omprioritere eller slette enkelte valg er kun mulig innen 1.juli 

Anonymkode: 7e9d6...be8

Så når de skriver: «Hvis du søker universitetet og høgskole kan du fortsatt endre prioritering frem til 1. juli og slette studier frem til 12. juli» mener de slette søknaden som hel har frist 12. juli? Eller bare at man kan slette studier dersom man ikke ønsker de lenger, men at f.eks den nye førsteplassen ikke blir prioritert?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja du kan slette enkelte studier fram til 12. Juli. I ditt tilfelle første valget. Da blir nr 2 på listen din ditt nye førstevalg. 

Anonymkode: 0b1f8...61a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Valmuefrø skrev:

Du har jo ikke peiling. 

ts, hvis man sletter feks 1. Og 2. Valg innen gitt dato så vil 3. Valg havne på første plass. 

Anonymkode: 1bf41...a2a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har jo ikke peiling. 

ts, hvis man sletter feks 1. Og 2. Valg innen gitt dato så vil 3. Valg havne på første plass. 

Var den beskjeden jeg fikk fra UiO ifjor 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

https://www.samordnaopptak.no/info/tidsfrister/1-juli-omprioritering.html 

"Siste frist for å slette studieønske er 12. juli kl. 23:59." Vil tro at hvis du da sletter f.eks. studiet på førsteplass vil studiet som var på andreplass gå opp til første. Det er jo det eneste som gir mening, tenker jeg da.

Anonymkode: 0b40d...91a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Valmuefrø skrev:

Var den beskjeden jeg fikk fra UiO ifjor 🤷‍♀️

Da har ikke de peiling heller 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.samordnaopptak.no/info/tidsfrister/1-juli-omprioritering.html 

"Siste frist for å slette studieønske er 12. juli kl. 23:59." Vil tro at hvis du da sletter f.eks. studiet på førsteplass vil studiet som var på andreplass gå opp til første. Det er jo det eneste som gir mening, tenker jeg da.

Anonymkode: 0b40d...91a

Det stemmer. Man får advarsel om at slettet studie ikke kan registreres igjen også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk altså dette svaret: 

Siste frist for å omprioritere var 1. juli. Det er ikke mulig å omprioritere etter fristen. Det er mulig å slette studieønsker frem til 12. juli. Sletter du førstevalget ditt, vil de andre studieønskene rykke opp, og du konkurrerer ikke lenger om plass på de eller det studieønskene/-et du sletter. Hvis du sletter studieønsker etter søknadsfristen er de slettet fra søknaden din, og du vil ikke lenger konkurrere om opptak til studieønsker du velger å slette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...