Gå til innhold

Hund med våt eksem?

Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta

Hei , jeg lurer på om dere har erfaring med hund og våt eksem? Jeg tror hunden min kan ha fått det, men er ikke sikkert. han har fått flere sår på beina som jeg tro kanskje kan være dette, men er ikke sikker. Noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest fast gjest

Hunden vår - en langhåret og "tung" hund hadde våteksem på albuene på forbeina. Det ser ut som skorpete, oppsprukne, grunne sår. Han hadde vel av og til noe eksem andre steder i pelsen også. Typisk at den får det på steder hvor pelsen enten tover seg eller tørker saktere, der hvor det er "trangt" og lite lufting, og for store og tunge hunder er det ikke så sjelden de får det som et slags liggesår.

Vi fikk noe salve på resept fra dyrlegen, men det som ga best resultat var reseptfri sinksalve (sånn til åstelle barnerumper med). Forebygge kan du gjøre ved å passe på å tørke hunden nøye, evt slanke den, og å skylle den i rent ferskvann om den har badet i saltvann eller er "gateskitten".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det greieste er å få dette vurdert av en veterinær.

Når det er sagt: Våteksem (hvis det er det hunden din har, det er jo ikke sikkert) heles best om det holdes tørt og rent. Dvs at hunden er tjent med at du fjerner hår/barberer den på de berørte områdene, huden som er sår renses med for eksempel klorhexidin som du kjøper på apotek. Er infeksjonen dyp må du til med en antibiotisk salve eller en tablettkur hvis det er riktig dypt og ille. For å forhindre slike utbrudd kan det lønne seg å spraye huden til hunden med forsurende spray (Optima - kjøpes hos veterinær). Eller vask hunden ren med mild sjampo og avslutt med en balsam som virker antibakterielt og irritasjonsdempende (har lav pH og inneholder havremel) - Vetriderm sensitive shampoo og intensive Conditioner er fine til dette formålet og fåes kjøpt på apoteket (A1-apotekene og enkelte andre apotek) eller hos veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leyla i.i

Rottweileren hadde våteksem over halen, og det var faktisk vått sår. Noen kaller det sommereksem fordi det kommer ofte om sommeren når hunden kanskje bader en del og ikke får blitt skikkelig tørr mellom badeturene.

Vi brukte et eller annet pudder på (Bacimycin dukker oppi hodet), og passet på at hun holdt seg laaaangt borte fra bading, og så barberte vi området rundt, så det skulle holdes så tørt som mulig og ikke spre seg. For det kan våteksem raskt gjøre, nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mens du venter på dyrlegen villejeg prøv zinksalve. Har du ikke det i huset...prøv potetmel. Funker bedre en sånn talkum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Et vennepar av oss her en st. Bernard og han fikk våt eksem. Det ble mer og mer (han ble behndlet for dette av vetrinær) og så ble han tynnere (dette er snakk om over tid) det viste seg at hunden hadde fått skabb! Smitter veldig lett, det er nok at en rev med skapp har vært på samme område som hunden.

Dyrlegen trodde ikke eiere kunne ha rett i sin på stand, men tilslutt fikk han medisin mot skapp; og bikkja ble frisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan komme bort å hente en krave om du vil hindre at han slikker seg foxy. Jeg har en liggende etter dyret hadde full nyresvikt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

ja, takk fro det Cherie..men han kan ikek gå med sånn krage nå skjønner du. Skal prøve disse rådene også bandasje, så får vi se...han er ikke alene hjemme, så han får ikk etil å ta det av seg.. men tusen takk uansett.. nå håper jeg på ikek så varmt vær, slik at vi kan ta oss en tur med dyrene igjen... :) Klem fra Foxylady

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at våteksem (hotspot) ikke bare kommer pga at hunden bader mye og ikke blir skikkelig tørr enkelte steder da. :wink:

Hotspot kan trigges av vepsestikk, ørebetennelse osv.

Hunder med tett pels er mest utsatt, det er riktig, men alle hunder kan få dette.

Hadde nylig ett tilfelle på klinikken hvor en korthåret Vorsther hadde fått det på hodet og det ble trigget fordi hunden hadde ørebetennelse. (hunden hadde ikke badet på lang tid i forveien så det hadde ingenting med vann å gjøre)

Så hvis hunden har hotspot bør man dra til veterinæren og få det undersøkt, det kan være ett annet problem som er underliggende. Ikke avskriv det med bading.

Hotspots bør barberes og holdes tørt. Barber ett godt område rundt sånn at det ikke er noe pels som kan nå borti såret. I enkelte tilfeller må man også få kremer hos veterinæren som tar knekken på bakteriene. (f eks Fuciderm)

Hotspot'en må også renses ordntlig, det er ikke bare å barbere for så å la det være, da kan det gå betennelse i det hvis det er møkkete. Man kan kjøpe Hibiscrub på apoteket og lage såpevann som man vasker/skrubber godt med, la det deretter tørke ordntlig og smør på med en antibakteriell salve/krem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bhsiltsk

Jeg ville heller ikke bandasjert det, hvis min hund hadde fått det igjen. Holde det tørt og ikke tildekket, og selvfølgelig oppsøke veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mimmi_*

Vi prøvde alt,men så fikk vi tips om å vaske sårene i grønnsåpevann. Noe vi gjorde morgen og kveld. Det hjalp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...