Gå til innhold

Hva forventes av en 3-åring (språk)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en datter som nettopp fylte 3. Og jeg synes hun er treig med språket. Hun kan masse ord og lager også setninger som «Ane vil gå ut huske», «Nå ferdig spise mat» etc. Men som dere ser, så er jo ikke setningene fullstendige. Noen ganger prater hun også i tootdssetninger: «gå ut». Burde jeg være bekymret eller er hun der hun skal være? Synes jeg møter masse barn på den alderen som snakker i lange, detaljerte setninger......

Anonymkode: 52ecf...9ce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle er forskjellige. Min gutt på litt over 2 år snakker bedre enn fetteren som er ett år eldre. Går nok bra.

Anonymkode: 84f24...2b6

Skrevet

Barn er forskjellige i språkutviklingen og jeg synes ikke det høres ut som om du har noen grunn til bekymring på dette planet, så lenge som det skjer en gradvis progresjon. 

Noen «jukser« en del, ved å kalle alt for « den» og å utelate småord, fordi det er enklere for dem og fordi de har fokus på hovedbudskapet.  Bare fortsett å snakk med henne du og også gjerne ved å gjenta setningene med småord. Dvs når hun sier « Gå ut» så sier du « Har du lyst til å gå ut? «  peker hun å sier at hun vil ha « sånn» på brødskiva, så spør du f.eks Er det leverpostei du vil ha eller er det kaviar? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Råder deg til å få en time hos helsesøster. Var slik vi fant ut at min sønn hadde hørselvansker, han kunne under 20 ord og det var i minste laget for en 3åring. 

Anonymkode: b5d64...712

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Råder deg til å få en time hos helsesøster. Var slik vi fant ut at min sønn hadde hørselvansker, han kunne under 20 ord og det var i minste laget for en 3åring. 

Anonymkode: b5d64...712

Takk for svar og så fint at dere fant ut av det! Hun kan nok mellom 500 og 1000 ord, og jeg synes det virker som om hun hører bra. Det er mer at setningene er ufullstendige som jeg er litt bekymret for. :)

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, absinthia skrev:

Barn er forskjellige i språkutviklingen og jeg synes ikke det høres ut som om du har noen grunn til bekymring på dette planet, så lenge som det skjer en gradvis progresjon. 

Noen «jukser« en del, ved å kalle alt for « den» og å utelate småord, fordi det er enklere for dem og fordi de har fokus på hovedbudskapet.  Bare fortsett å snakk med henne du og også gjerne ved å gjenta setningene med småord. Dvs når hun sier « Gå ut» så sier du « Har du lyst til å gå ut? «  peker hun å sier at hun vil ha « sånn» på brødskiva, så spør du f.eks Er det leverpostei du vil ha eller er det kaviar? 

Tusen takk for utfyllende svar! Håper du har rett! Hun utvikler seg hele tiden, ja, og lærer nye ord hver dag. Men jeg synes bare at det går litt treigt. 

AnonymBruker
Skrevet

Høres helt normalt ut og er det behov så er barnehage og helsestasjonen som regel kjappe til å gi beskjed om det. Men for en som akkurat har fyllt tre høres dette virkelig ikke bekymringsfullt ut. Det er store variasjoner i språkutvikling. 

Anonymkode: 51d3e...8da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...