AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #1 Skrevet 5. juli 2020 Jeg jobber i en større kommune. I forbindelse med permisjon må arbeidsgiver/lønnskontor sende inntektsmelding. Dette viser seg å være helt sykt vanskelig. Jeg har sendt purring hver uke/hver andre uke. Sjefen har sendt melding i snart 2 mnd til lønnskontoret uten at det har gitt resultater. Jeg har nå fått 3 advarsel fra nav om at dokumentasjon må inn før de avslår søknaden. Permisjonen min har allerede begynt, så jeg får heller ikke lønn uten at dokumentasjonen er på plass (har ikke fast stilling). Nav hjelper IKKE. De svarer bare at jeg må gi beskjed til arbeidsgiver. De kan ikke sende purring direkte til arbeidsgiver. Hvor sender jeg en offiseiel klage? Arbeidstilsynet? Forhåpentligvis vil det hjelpe dersom jeg får endelig avslag hos nav i klagen min... Anonymkode: f42f5...44b
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #2 Skrevet 5. juli 2020 Har du levert skriftlig varsel til arbeidsgiver med datoer for når du skal avvikle permisjon da? Dette er info lønnsavdelingen behøver for å sende inntekstmelding til NAV. Det hjelper lite at lederen din har «sendt melding» til lønnsavdelingen dersom de ikke har dokumentasjonen de behøver. Anonymkode: 20bc0...bbc
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #3 Skrevet 5. juli 2020 Sier som den over, har du sendt nødvendig info til lønnskontoret? Ellers kan du vel ta kontakt med fagforeningen din for å få hjelp der om alt er levert korrekt fra sin side. Anonymkode: c93f0...dcd
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #4 Skrevet 5. juli 2020 Jeg tenkte ikke det var nødvendig med mer dokumentasjon, det er snakk om svangerskapspenger fordi jobben min er farlig. I såfall skulle de gitt beskjed til sjefen, som kunne gitt beskjed videre til meg. De har tross alt fått minst 5-6 mail om samme sak som de ikke har svart på. Jeg får forøvrig ikke lov å kontakte lønnskontoret personlig i denne kommunen, det skal gå gjennom sjefen. Arbeidsgiver har selv skrevet under på søknaden og at de ikke kan tilrettelegge etter uke 12. Det er klarert med ledelsen som sitter hakket over sjefen igjen. Det eneste lønnskontoret trenger å gjøre er å sende inntektsmelding for lønnen min frem til vikariatet mitt gikk ut. Merket med svangerskapspenger. TS Anonymkode: f42f5...44b
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #5 Skrevet 5. juli 2020 Har sjefen prøvd å ringe/ snakke direkte med folka? De har vel telefon på lønningskontoret. Burde uansett tas opp i systemet at de i det hele tatt ikke svarer..! Anonymkode: b67f9...df4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #6 Skrevet 5. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har sjefen prøvd å ringe/ snakke direkte med folka? De har vel telefon på lønningskontoret. Burde uansett tas opp i systemet at de i det hele tatt ikke svarer..! Anonymkode: b67f9...df4 Jeg spurte faktisk om det, han sa det ikke var vits å ringe, men han skulle sende mail til sin overordnede som også er sjef for lønnskontoret. Dermed ville det forhåpentligvis løse seg 🤯. Det vil være en uke siden i morgen. Tanken er å ringe Nito i morgen, kanskje de vet hva jeg skal gjøre... Men uansett om det nå løser seg, frister det å levere inn en offesiel klage. Det er latterlig dårlig at de kan behandle ansatte på denne måten uten konsekvenser. Det er ikke første gangen jeg har slitt med lønnskontoret for å si det sånn. TS Anonymkode: f42f5...44b
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #7 Skrevet 5. juli 2020 Du kan klage til kommunedirektøren/rådmannen. Send brev/epost til postmottaket i kommunen så henvendelsen din blir journalført. Men jeg ville egentlig tatt kontakt selv med lønningskontoret, i min kommune er det i allefall vanlig at de ansatte tar direkte kontakt. Men mulig de har andre regler i større kommuner. Anonymkode: 1a2f5...72c
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #8 Skrevet 5. juli 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenkte ikke det var nødvendig med mer dokumentasjon, det er snakk om svangerskapspenger fordi jobben min er farlig. I såfall skulle de gitt beskjed til sjefen, som kunne gitt beskjed videre til meg. De har tross alt fått minst 5-6 mail om samme sak som de ikke har svart på. Jeg får forøvrig ikke lov å kontakte lønnskontoret personlig i denne kommunen, det skal gå gjennom sjefen. Arbeidsgiver har selv skrevet under på søknaden og at de ikke kan tilrettelegge etter uke 12. Det er klarert med ledelsen som sitter hakket over sjefen igjen. Det eneste lønnskontoret trenger å gjøre er å sende inntektsmelding for lønnen min frem til vikariatet mitt gikk ut. Merket med svangerskapspenger. TS Anonymkode: f42f5...44b Dersom dette gjelder svangerskapspenger er det underskrevet søknad som skal sendes til lønnsavdelingen som dokumentasjon. Har lederen din gjort dette da? Anonymkode: 20bc0...bbc
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #9 Skrevet 5. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan klage til kommunedirektøren/rådmannen. Send brev/epost til postmottaket i kommunen så henvendelsen din blir journalført. Men jeg ville egentlig tatt kontakt selv med lønningskontoret, i min kommune er det i allefall vanlig at de ansatte tar direkte kontakt. Men mulig de har andre regler i større kommuner. Anonymkode: 1a2f5...72c Dette er en av de største kommunene i landet, det hadde nok blitt kaos dersom alle skulle ringe selv. Sånn sett skjønner jeg regelen, men det det er sykt vanskelig å rette opp i feil på den måten. Anonymkode: f42f5...44b
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #10 Skrevet 5. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dersom dette gjelder svangerskapspenger er det underskrevet søknad som skal sendes til lønnsavdelingen som dokumentasjon. Har lederen din gjort dette da? Anonymkode: 20bc0...bbc Nei, han har vel bare skrevet på sin del. Veldig rart om ikke lønnskontoret gir tilbakemelding dersom de trenger den? TS Anonymkode: f42f5...44b
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #11 Skrevet 5. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, han har vel bare skrevet på sin del. Veldig rart om ikke lønnskontoret gir tilbakemelding dersom de trenger den? TS Anonymkode: f42f5...44b Er det ikke naturlig å forutsette at en som innehar en lederrolle kjenner til ordinære rutiner for saksbehandling innen personalfeltet ? 🤔 Det virker som om lederen din er såpass uerfaren at h*n forventer at lønnsavdelingen skal vite at NAV behøver inntektsopplysninger for deg uten at de i det hele tatt har fått informasjon eller dokumentasjon om hva det gjelder. At han ikke vil ringe lønnsavdelingen for å få klarhet i hva som mangler samt få fortgang i saken fremstår også som temmelig tafatt. Selv om arbeidsstedet ditt har en regel om at ansatte ikke skal ringe lønnsavdelingen selv er det ingen ting i veien for at du gjør det, for å forhøre deg om hvordan saken ligger an. I beste fall blir de såpass irritert over å få en sur telefon fra en ansatt at de selv tar kontakt med lederen din og ber om å få tilsendt manglende dokumentasjon. Lykke til! Anonymkode: 20bc0...bbc
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #12 Skrevet 5. juli 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke naturlig å forutsette at en som innehar en lederrolle kjenner til ordinære rutiner for saksbehandling innen personalfeltet ? 🤔 Det virker som om lederen din er såpass uerfaren at h*n forventer at lønnsavdelingen skal vite at NAV behøver inntektsopplysninger for deg uten at de i det hele tatt har fått informasjon eller dokumentasjon om hva det gjelder. At han ikke vil ringe lønnsavdelingen for å få klarhet i hva som mangler samt få fortgang i saken fremstår også som temmelig tafatt. Selv om arbeidsstedet ditt har en regel om at ansatte ikke skal ringe lønnsavdelingen selv er det ingen ting i veien for at du gjør det, for å forhøre deg om hvordan saken ligger an. I beste fall blir de såpass irritert over å få en sur telefon fra en ansatt at de selv tar kontakt med lederen din og ber om å få tilsendt manglende dokumentasjon. Lykke til! Anonymkode: 20bc0...bbc De har jo strengt talt fått all informasjon som står i søknaden, dato jeg skulle slutte og hvilken inntektsmelding de skal levere. Selv om de ikke har fått selve søknaden 🤷♀️ den søknaden er ikke særlig omfattende skal jeg si deg 😅 den består av temindato, sluttdato og årsak til at jeg ikke kan jobbe videre. Nummeret til lønnskontoret i bydelen er en godt bevart hemmelighet 🙈 Ts Anonymkode: f42f5...44b
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #13 Skrevet 5. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De har jo strengt talt fått all informasjon som står i søknaden, dato jeg skulle slutte og hvilken inntektsmelding de skal levere. Selv om de ikke har fått selve søknaden 🤷♀️ den søknaden er ikke særlig omfattende skal jeg si deg 😅 den består av temindato, sluttdato og årsak til at jeg ikke kan jobbe videre. Nummeret til lønnskontoret i bydelen er en godt bevart hemmelighet 🙈 Ts Anonymkode: f42f5...44b men Ts, da. Dette, som alt annet, hånteres etter boken. Det vil si at du skriver et avvik. Dette melder du inn i avvikssystemet og så håndteres det. Men dersom du selv ikke har fyllt ut de riktige blanketter og så levert de, ferdig utfylt, til din sjef? Ja, da blir det litt pinlig å ringe nito. En forutsetter nemlig at du selv tar ansvar for dine feil. Ja, lønnskontoen kunne ha gitt beskjed. Men du selv kunne jo ha sjekket også. Du har hatt ukesvis på deg, og det er du, ikke lønnskontoret, som har inseresse av å fikse dette. Anonymkode: cf8d5...8f7
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #14 Skrevet 5. juli 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: men Ts, da. Dette, som alt annet, hånteres etter boken. Det vil si at du skriver et avvik. Dette melder du inn i avvikssystemet og så håndteres det. Men dersom du selv ikke har fyllt ut de riktige blanketter og så levert de, ferdig utfylt, til din sjef? Ja, da blir det litt pinlig å ringe nito. En forutsetter nemlig at du selv tar ansvar for dine feil. Ja, lønnskontoen kunne ha gitt beskjed. Men du selv kunne jo ha sjekket også. Du har hatt ukesvis på deg, og det er du, ikke lønnskontoret, som har inseresse av å fikse dette. Anonymkode: cf8d5...8f7 Jeg tok med meg skjemaet til sjefen som fylte ut sin del etter at legen hadde fylt ut sin. Så sendte jeg den inn. Etter avtale med sjefen. Beskjeden fra nav var som følger: "gi beskjed til arbeidsgiver om å sende inntektsmelding for svangerskapspenger." Dette er første søknaden om svangerskapspenger på min arbeidsplass, gjerne derfor sjefen ikke har gjort alt etter boken. Jeg vet ærlig talt ikke hva mer jeg kunne gjort, jeg har prøvd å løse dette i 7 uker nå og vært kontakt med sjefen hver 14 dag i begynnelsen og hver 7 dag når første fristen nærmet seg 🤷♀️ Jeg har også vært i kontakt med nav 3 ganger for bistand, til ingen nytte. Søknaden er i orden, inntektsmeldingen mangler. Anonymkode: f42f5...44b
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #15 Skrevet 5. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har du levert skriftlig varsel til arbeidsgiver med datoer for når du skal avvikle permisjon da? Dette er info lønnsavdelingen behøver for å sende inntekstmelding til NAV. Det hjelper lite at lederen din har «sendt melding» til lønnsavdelingen dersom de ikke har dokumentasjonen de behøver. Anonymkode: 20bc0...bbc Men da blr jo lønnsavdelingen "våkne" og gi beskjed om noe mangler.... 🙄 Anonymkode: afd53...516
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #16 Skrevet 5. juli 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: men Ts, da. Dette, som alt annet, hånteres etter boken. Det vil si at du skriver et avvik. Dette melder du inn i avvikssystemet og så håndteres det. Men dersom du selv ikke har fyllt ut de riktige blanketter og så levert de, ferdig utfylt, til din sjef? Ja, da blir det litt pinlig å ringe nito. En forutsetter nemlig at du selv tar ansvar for dine feil. Ja, lønnskontoen kunne ha gitt beskjed. Men du selv kunne jo ha sjekket også. Du har hatt ukesvis på deg, og det er du, ikke lønnskontoret, som har inseresse av å fikse dette. Anonymkode: cf8d5...8f7 Synes det er utrolig slapt av lønnsavd å ikke gi beksjed hvis noe mangler, når de får purring etter purring! Det er mange (vet ikke i dette tilfellet) som ikke vet at noe mangler! Anonymkode: afd53...516
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå