Gjest vagabonden Skrevet 5. juli 2020 #1 Skrevet 5. juli 2020 Hei, Jeg har nettopp pusset opp en leilighet og er i gang med å innrede. Etter å ha jogget gjennom Skeidar, Bohus og dets like kan jeg ikke si at jeg har funnet noe som jeg liker. Kanskje enkeltgjenstander, men ikke såpass at jeg kan snekre sammen en helhet Leiligheten er ganske åpen med entre, kjøkken og stue i samme rom. Entreen er vel sonen som gir meg mest hodebry. Hvordan best utnytte entreen uten at det skal se rotete ut? Tenker noe å henge yttertøy på, noe å sette fra seg skoene på og gjerne noe å slenge fra seg nøklene på. Plass til lue, votter og slikt hadde heller ikke vært dumt. Fondvegg er malt i St. Pauls Blue, resten i Refleksjon. Også er jeg generelt glad i heltre og hvitvasket eik. Skovby er en favoritt, men det koster jo en bondegård.Nordisk stil heter det vel. Noen flere bilder følger. All hjelp mottas med takk. :)
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #2 Skrevet 5. juli 2020 Kommode i gangen og et stort speil (helfigur). Kjøp et teppe til å ha under sofaen, gjerne noe med farge, for du har lite av det. Bilde (kunst?) på veggene og noen grønne planter. Gå gjerne på loppis for å finne fine ting. Anonymkode: 37f26...716 3
Karve Skrevet 5. juli 2020 #3 Skrevet 5. juli 2020 Ganske liknende planløsning som der vi bodde før (entre-delen var dog såpass smal at vi ikke hadde plass til noe særlig - du er heldig!). Tenker vegghylle og/eller et par knagger ved siden av inngangsdøren til nøkler og annet smått som alltid er med ut døra. En bolle eller skål av noe slag oppå en vegghylle til smått, og knagger til nøkkelknipper. Eventuelt nøkkelknipper oppi bollen, om det fungerer bedre for deg. Knagger til oppheng av jakker, vesker, skjerf. Vi hadde stumtjener tidligere, og det er noe forbanna styr. Jakker og sånt tar mye større plass enn om de henger på knagg, også velter de så lett om vektfordelingen ikke er helt perfekt. En kommode/skjenk til småplagg som luer og votter, eventuelt også andre ting som faller naturlig inn å oppbevare der. Kanskje en løsning med kommodeskuffer øverst og skohyller nederst? Vet ikke om noen som selger det, men med litt ikea-hacking kan det sikkert ordnes. Eventuelt kan man jo alliere seg med noen som har peiling og lage det selv.
Jytte Skrevet 5. juli 2020 #4 Skrevet 5. juli 2020 (endret) Pc-bord. Er det plass i gangen? Ikke stress med bilder og alt annet. Har du sofa, hvis ikke ville jeg kjøpt en med bein for å løfte opp gulvet og få det til å se større ut. Kjøkkenet så kjedelig og mørkt ut, kanskje et bilde av fisker eller noe botanisk? Krydderurter hvis du liker å stelle med sånt, ellers et fruktfat (finn et fint fat /skål) Litt mer fargerike puter i sofaen, rødt, beige, rosa og grått? Velg puter som føles behagelige mot huden, og minst en du kan sovne på. Er selv ikke så glad i speilskap, men ville hatt skap i gangen, og en krakk pluss et sted å henge yttertøy og paraply, og en kommode. Gå innom flere og ta bilder av de tingene som kan virke interessante, trenger ikke ta mål, det ser du på bildene etterpå og får tid til å tenke i ro og mak. Ville ikke forhastet meg, til høsten starter det opp med loppemarked igjen, forhåpentligvis. Jeg liker å blande noe gammelt og noe "nytt". Par store gulvplanter i stua vil gjøre seg, hør med blomsterbutikken, helst noen som trenger lite stell. Kanskje en i gangen også. Det tar tid å bo seg inn, så bruk tid. Fruktfat, levende lys, og par planter vil gjøre det hjemmekoselig før du får bestemt deg og kjøpt inn det du trenger. Endret 5. juli 2020 av Jytte
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #5 Skrevet 6. juli 2020 Hadde gått for en form av romdeler mellom gangpartiet og stua, knaggrekke, skoskap eller skohylle, samt noe å sitte på en krakk, benk eller stol der. Ser du har mye spot, men ingen lamper, hadde fylt opp med litt lamper, de gir helt annet lys. Gulvlamper og bordlamper. Teppe under spisebordet og/eller stuebordet. Masse grønne planter, med tjukke blad så slipper du å vanne så ofte. På kjøkkenet så ser det ut som du ikke har noe beskyttelse over benken i form av f.eks fliser. Det hadde jeg fått opp. Du vil kanskje ikke ha overskap men da hadde jeg gått for hyller som du kan sette krukker med lokk på til tørrvarer. I tillegg ville jeg hatt lys under disse hyllene, det finnes LED belysning til å lime på, og de funker fint. Ellers så ville jeg ha hengt opp noen bilder på veggene, kunst eller svart-hvit fotografier. Anonymkode: 109f8...e3f 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #6 Skrevet 6. juli 2020 Av erfaring anbefaler jeg skap, gjerne med skyvedør, i gangen. Vi har en åpen løsning nå og det ser alltid rotete ut (tre jenter, mye yttertøy). Skal snart kjøpe et takhøyt skap fra IKEA om jeg ikke har råd til et plassbygget et (som er finest). Pga spotene må dere vel uansett ha lavere skap. Anonymkode: 2d3f9...4a3 2
Gjest vagabonden Skrevet 28. juli 2020 #7 Skrevet 28. juli 2020 Takk for alle tips. Jeg endte om med et Pax-skap i entreen, rett og slett for å kunne lukke skapdørene for all "driten". Plass til sko, jakker og småtjafs. Planter har det også blitt. Planter som Plantasjen sa jeg ikke skulle klare å ta livet av. Oppfordring godtatt! Glassplate til over kjøkkenbenken ble bestilt pre-corona, men pga forsinkelser tar det tid. Resten får vel komme etterhvert.
camliiaa Skrevet 28. juli 2020 #8 Skrevet 28. juli 2020 Jeg hadde nok tatt et skoskap for å ha sko, votter, vesker osv. De er helt geniale og de er smale. Det er i tillegg plass til å legge nøkler osv oppå dem. Om du tar tre på rad, så kan du evt ta et speil over 😊
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #9 Skrevet 28. juli 2020 Du burde begynne med å fjerne spot-helvettet. Usj. Så 2008-"stil"... Deretter kan du sette inn noen stilige lamper, gjerne pendler (ser du har en over spisebordet), potteplanter på gulvet, kunst på veggen (styr unna Desenio-plakater). Se på Pinterest, søk på skandinavisk stil. Se etter møbler brukt på Finn.no. Det kan ta en god stund før det du ønsker deg blir lagt ut, men da får du det til rabattert pris. Anonymkode: ddb55...140 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #10 Skrevet 28. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du burde begynne med å fjerne spot-helvettet. Usj. Så 2008-"stil"... Anonymkode: ddb55...140 Hva er det for en måte å svare på? TS sier i HI at hun nettopp har pusset opp leiligheten, da er det nok uaktuelt å gjøre slike endringer. Føler du deg bedre når du rakker ned på andre? Anonymkode: 0dbe8...166 1
Gjest MadameDeRosa Skrevet 28. juli 2020 #11 Skrevet 28. juli 2020 Gulvteppe i stua, noen lysestaker eller vase. Vært gøy å se hvordan det blir til slutt. ☺️
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2020 #12 Skrevet 28. juli 2020 Jeg hadde slått av spotene, liker ikke lys på veggene på den måten. Kjøp store løper som gjør litt ut av seg. Er det plass ville jeg laget vegg mellom gang og stue.sett evt klesskapet på denne veggen på gangsida. Anonymkode: 3449d...363
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå