AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #1 Skrevet 5. juli 2020 Naboen har et stort tre som både skygger for solen og drysser ned på vår terrasse. Treet står kliss inntil vår tomt. De fleste av røttene går på vår eiendom. Har vi lov til å skjære over røttene (på vår side) slik at treet dør? Anonymkode: 2c97a...980
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #2 Skrevet 5. juli 2020 Det tviler jeg på at er lovlig, å med vilje ødelegge annen manns eiendom (tre). Dog kan det være at treet står lovstridig nærme dere mtp høyde, så dere med loven i hånd kan kreve det felt. Anonymkode: 25082...c15 8
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #3 Skrevet 5. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det tviler jeg på at er lovlig, å med vilje ødelegge annen manns eiendom (tre). Dog kan det være at treet står lovstridig nærme dere mtp høyde, så dere med loven i hånd kan kreve det felt. Anonymkode: 25082...c15 Desverre er det ikke lovstridig, det er avstand fra huset og ikke vår tomt som teller. Jeg tenker litt at vi kan vel gjøre som vi vil med røtter som er på vår eiendom? Anonymkode: 2c97a...980
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #4 Skrevet 5. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Desverre er det ikke lovstridig, det er avstand fra huset og ikke vår tomt som teller. Jeg tenker litt at vi kan vel gjøre som vi vil med røtter som er på vår eiendom? Anonymkode: 2c97a...980 Nei, dere kan ikke med viten og vilje drepe naboens tre. Anonymkode: 25082...c15 19
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #5 Skrevet 5. juli 2020 Er det synlige røtter som er på tomten deres? For de kan dere fjerne. Men det er ikke dermed sagt at treet dør. Trær har røtter i alle retninger og kan overleve at du fjerner en helt side med røtter. Anonymkode: 54cb6...700 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #6 Skrevet 5. juli 2020 Hvis treet er én meter fra din tomt, kan det max være tre meter høyt. Man skal gange antall meter fra tomta med 3, og det viser hvor høyt treet har lov å være før du kan kreve det fjernet eller redusert høyde på. Anonymkode: 98544...b33 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #7 Skrevet 5. juli 2020 Det er jammen meg ikke rart at det er så mange naboer som krangler når noen lager bråk pga av et tre. Treet står på naboens tomt. La de få ha treet sitt i fred. Anonymkode: f1731...b73 14
Gidavmeg Skrevet 5. juli 2020 #8 Skrevet 5. juli 2020 Nei, det kan dere ikke. Har du snakket med naboen om treet? 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #9 Skrevet 5. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er jammen meg ikke rart at det er så mange naboer som krangler når noen lager bråk pga av et tre. Treet står på naboens tomt. La de få ha treet sitt i fred. Anonymkode: f1731...b73 Naboen vår hadde et DIGERT nåletre på sin tomt. Den blokkerte all utsikt for oss, samt at den drysset barnåler over hele plenen vår, oppå trampoline og inni bikkjehuset. Vi brukte vannvittig mye tid for å børste/koste/fjerne dette fra vår tomt, og vi måtte det da barna våre ikke kunne gå barbeint på vår egen plen. Vi sa aldri noe, men en dag valgte de å fjerne det selv. Er evig takknemlig for det, for det ble nesten uutholdelig sånn det var i mange år. Vi fikk da ren plen og masse deilig utsikt! Så skjønner TS sin frustrasjon. Anonymkode: 98544...b33 10
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #10 Skrevet 5. juli 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Desverre er det ikke lovstridig, det er avstand fra huset og ikke vår tomt som teller. Jeg tenker litt at vi kan vel gjøre som vi vil med røtter som er på vår eiendom? Anonymkode: 2c97a...980 "- Greiner og røtter som stikker inn over egen eiendom og som er til stor skade eller ulempe, kan du kutte etter å ha varslet naboen, og naboen selv ikke har kuttet disse innen rimelig tid." Huseierne.no - Alt du må vite om naboens trær 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er jammen meg ikke rart at det er så mange naboer som krangler når noen lager bråk pga av et tre. Treet står på naboens tomt. La de få ha treet sitt i fred. Anonymkode: f1731...b73 Trær kan være en berikelse for hele området, eller de kan være en pest og en plage. Treet TS snakker om høres helt klart ut til å være i den siste kategorien. Anonymkode: de1f6...ba7 4
ntrane Skrevet 5. juli 2020 #11 Skrevet 5. juli 2020 Hadde glatt bare kuttet røttene, si at dere skal legge noe der som kreves graving. De kan anmelde i hutt og vær men blir høyst sannsynlig nedlagt 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #12 Skrevet 5. juli 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, dere kan ikke med viten og vilje drepe naboens tre. Anonymkode: 25082...c15 Den delen av treet som er på vår tomt må det da være oss som rår over? ts Anonymkode: 2c97a...980 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #13 Skrevet 5. juli 2020 Hender det at du snakker med naboen? Invitere på kaffe en dag treet skygger og du får barnåler i kaffen? For det er jo ikke sikkert at akkurat det treet er så veldig viktig for naboen, og kanskje de tilogmed har tenkt på at de skulle felle treet, og blir bare glad hvis du vil hjelpe? Og vent med å ta røtter. Da blir det jo din feil hvis det velter neste gang det blåser mye. Anonymkode: 13be7...a23 3
Morten1 Skrevet 5. juli 2020 #14 Skrevet 5. juli 2020 Skjærer du over røttene risikerer du at treet kan velte eller dø, selv om de ligger på din grunn så kan man ikke bare fjerne ting som vil påvirke andres eiendom. Derimot er det noen lover om angåede høyder og avstad til andre boliger. Dette må du søke opp, da vil du få ordentlige svar. Jeg forstår at det kan være mye mas med andres trær, men jeg mener at hvis treet stod der når huset deres ble bygget/dere flyttet dit så burde man ikke ha noen sak. 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #15 Skrevet 5. juli 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det synlige røtter som er på tomten deres? For de kan dere fjerne. Men det er ikke dermed sagt at treet dør. Trær har røtter i alle retninger og kan overleve at du fjerner en helt side med røtter. Anonymkode: 54cb6...700 Nesten alle røttene er på vår tomt, da treet står skjevt til mot et Berg, slik at røttene ikke får bredt seg ut den andre veien. ts Anonymkode: 2c97a...980
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #16 Skrevet 5. juli 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis treet er én meter fra din tomt, kan det max være tre meter høyt. Man skal gange antall meter fra tomta med 3, og det viser hvor høyt treet har lov å være før du kan kreve det fjernet eller redusert høyde på. Anonymkode: 98544...b33 Den regelen er fra huset, ikke tomtegrensen, slik jeg har skjønt det? i tillegg så kontrer naboen med at treet var der før vårt hus ble bygget. ts Anonymkode: 2c97a...980
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #17 Skrevet 5. juli 2020 21 minutter siden, Gidavmeg skrev: Nei, det kan dere ikke. Har du snakket med naboen om treet? Vi har kranglet om det i 3 år. Ts Anonymkode: 2c97a...980
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #18 Skrevet 5. juli 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hender det at du snakker med naboen? Invitere på kaffe en dag treet skygger og du får barnåler i kaffen? For det er jo ikke sikkert at akkurat det treet er så veldig viktig for naboen, og kanskje de tilogmed har tenkt på at de skulle felle treet, og blir bare glad hvis du vil hjelpe? Og vent med å ta røtter. Da blir det jo din feil hvis det velter neste gang det blåser mye. Anonymkode: 13be7...a23 Det er ikke spesielt god stemning mellom oss, alle trær og busker på tomten til naboen er veldig viktig for hen. Ingenting skal tas ned eller beskjæres. ts Anonymkode: 2c97a...980
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #19 Skrevet 5. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den regelen er fra huset, ikke tomtegrensen, slik jeg har skjønt det? i tillegg så kontrer naboen med at treet var der før vårt hus ble bygget. ts Anonymkode: 2c97a...980 Fant dette på nett 🙂 Anonymkode: 98544...b33 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #20 Skrevet 5. juli 2020 7 minutter siden, Morten1 skrev: Skjærer du over røttene risikerer du at treet kan velte eller dø, selv om de ligger på din grunn så kan man ikke bare fjerne ting som vil påvirke andres eiendom. Derimot er det noen lover om angåede høyder og avstad til andre boliger. Dette må du søke opp, da vil du få ordentlige svar. Jeg forstår at det kan være mye mas med andres trær, men jeg mener at hvis treet stod der når huset deres ble bygget/dere flyttet dit så burde man ikke ha noen sak. Treet står skjevt og det er helt tydelig hvilken rettning det kommer til å falle. Treet stod der før oss, fordi vårt bygg er et bybygg, men dette stygge treet plager oss veldig. ts Anonymkode: 2c97a...980
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå