Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært så heldige å få låne hytte av venner en uke i sommer. Alt koster, strøm, vann, slitasje. Vi skal ikke betale noe leie, sier de. Men hvordan gjør man det, når man ønsker å vise takknemlighet for rausheten de viser oss? Å ta med blomst er litt feil i denne sammenheng. Noen tips og ideer?

Anonymkode: 1e4ca...e49

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå vet jeg ikke hva slags hytte det er, men hva med en bålpanne til hytta, noen badedyr til barna hvis de har, eller noen hengekøyer eller noe..? 😊

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi pleier å sette igjen litt god vin, godt krydder, en god olje, og lignende. Sammen med en hyggelig lapp/kort. 

Anonymkode: 0547f...ac4

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

En skikkelig rundvask når dere reiser, ta vinduer, vegger - alt! Det er ofte noe hytteeiere har dårlig samvittighet for at de gjør for sjeldent på hytta. Og sett igjen noen flasker god vin og fyll på med tørrvarer så det bugner når de kommer neste gang.

Anonymkode: d00ec...7c4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Spør veldig hvilken type hytte det er, fire km fra vei der alt må være inn med utedo og uten strøm, hytte som tilsvarer hus i en grend med tusen andre hytter, om det er på fjellet/ved sjøen e.l.

Jeg har hytte og hadde ikke likt om andre begynte å vaske med tak og vegger, det må jeg helt ærlig si. Å vaske skikkelig ut etter seg ser jeg på som en selvfølge. Har dere brukt ved så bær inn ved så det er til neste mann, evt hogg opp om det trengs. Låner jeg ut hytte uten å ta leie så mener jeg det, men alltid hyggelig om folk tar med seg og evt setter igjen litt dopapir, tørkerull, oppvaskmiddel, sånne forbruksvarer som det går av og er kjipt å gå tom for. Ellers støtter jeg forslaget over om litt kryddere eller en flaske vin. Trenger ikke være så voldsomme greier, bare en enkel takk for oss. 

Anonymkode: 4a733...9b6

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Ønsker å supplere mitt første innlegg noe etter å ha sett flere svar. 

Jeg er selv hytteeier, har foreldre og svigerforeldre som låner ut, og venner vi låner av. 

Det å kjøpe fysiske ting ville jeg unngått. Man kjøper det man selv ønsker til slike steder, og ønsker ofte minst mulig ting og "rot". Vi har blant annet ikke bålpanne på grunn av stor skogbrannfare. 

Og må si meg enig AB over meg - ikke sett i gang med nedvask. Det er egentlig ganske frekt, og ubehagelig. Et signal om at det ikke er rent nok. Samt at jeg grøsser noe med tanken på at andre skal vaske bort skit etter oss. En skikkelig utvask er selvfølgelig på sin plass, men ikke mer. Ellers anbefaler jeg forbruksvarer, som allerede beskrevet over. 

Men tilpass alltid oppmerksomheten til brukeren. Svigers som har en lettstelt leilighet og er spreke, som vi stadig byttelåner med, der vasker vi men ikke noe mer. Mine foreldre som er eldre, der sørger vi alltid for å kløyve og bære ved, ta unna maling i høyden, og annet forefallende arbeid vi vet de sliter med. Venner, der er vi minst mulig invaderende, vasker godt ut etter oss, og setter alltid igjen noen spis/-drikkbare gaver. 

Anonymkode: 0547f...ac4

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

I slike situasjoner har jeg fylt opp vedboden med ny ved, kjøpt inn noen vinflasker, kjøpt brettspill eller en fin, litt hyttete bok. 

Anonymkode: f4530...849

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg tenker at å fylle på med ved, og kjøpe inn god vin og annet som kan nytes som tåler å stå til hytteeieren kommer neste gang er fin takk. Hvis man tenker i "bålpanneretning" kan man heller enn å kjøpe tingen gi et gavekort som kan brukes til flere ting for samme sum.

Men: Låner man bort hytten gratis forventer man ikke dyre gaver. Da bør det man gir være en hyggelig gest - og der er gode oljer, vin og krydder helt klart i den gaten.

AnonymBruker
Skrevet

Synes det var mange gode forslag her. Et nytt brettspill og et par flasker vin er en kjempefin overraskelse å få når de kommer på hytta si neste gang.

Anonymkode: 51302...f0e

Skrevet

Dette blir ekko fra flere andre, men jeg skriver det likevel: rundvask er et usedvanlig dårlig forslag. For det første har folk svært ulike terskler for når det er behov for rundvask, og det er ikke gitt at dere og hytteeier har samme oppfatning om den saken. For det andre har folk svært ulik standard for hvordan det skal se ut etter vask. For det tredje er det egentlig ganske invaderende. 

Større fysiske gjenstander er heller ingen god ide. Som brukeren over nevner: vi har heller ikke bålpanne på vår hytte, også her pga brannfare. Dessuten har vi litt begrenset lagringsplass, og har ikke ønske om å lagre noe vi ikke har bruk for. Det samme gjelder egentlig andre større gjenstander - det er greit å velge akkurat det selv. Og brettspill: meh... det er liksom alltid et gaveforslag til en familie, men sannsynligheten for at det blir elsket av alle og ikke bare ender som støvsamler er ærlig talt ikke særlig høy. 

Ting som blir brukt/forbruksvarer er det jeg ville satt størst pris på selv. Vin er selvsagt et godt forslag, men også kortreiste varer fra småskalaprodusenter (det er jo ganske mye av dette rundt omkring), alt fra sjokolade og honning til spekepølser og oster, er kjekt å få. Sistnevnte er kanskje best hvis det kan settes i kjøleskap eller stabilt kjølig kjeller. 

• Liker 2
Skrevet

Kjøpe noe god vin, dusjsåpe/ shampo, ei hyttebok, duftelys, nye håndklær  etc. 
spørs hvilke hytte det er og hvilke folk det er. 
så heldig dere er. Kos dere masse 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...