AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #1 Skrevet 4. juli 2020 Min sønn har leid en kjeller med manglende utsyn og lys. Han har riktignok sett boligen på forhånd men som ung og uten greie på jus visste han ikke at dette var ulovlig. Vi var ikke med for å se på boligen. Dessverre virker det som om utleier bare kan gjøre dette og at det er leietaker som taper dersom dette kommer i retten. Så det er ikke noe poeng for oss å gå i retten med det. Men hvorfor er det slik? Da er i praksis ulovlig utleie lovlig siden det ikke blir noen konsekvenser. Anonymkode: 4c06f...543
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #2 Skrevet 4. juli 2020 Hvorfor skal dere i retten? Det er ikke lov å leie ut uten tilstrekkelige rømningsveier, men sier loven noe angående utsyn og lys? Dersom han ikke ønsker å leie lenger så må han jo finne noe annet. Anonymkode: 8a8f2...017 20
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #3 Skrevet 4. juli 2020 Kontakt leieboerforeningen Anonymkode: db39f...59b
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #4 Skrevet 4. juli 2020 Nåja, jeg satte inn større vindu i kjelleren da jeg gjorde den om til hybel. Til min store overraskelse ser jeg at leieboer etter leieboer (hatt bare tre) aldri trekker opp rullegardinen. Virker ikke som unge mennesker liker dagslys. 😄 Det er ikke innsyn der, og likevel. Anonymkode: 85ec4...ff9 5
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #5 Skrevet 4. juli 2020 Hva skal dere ta til rett for? Nekter utleier han å flytte? Enste som kan gjøres er heving av kontrakt og muligens en bot til utleier. Anonymkode: 4e111...044 13
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #6 Skrevet 4. juli 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva skal dere ta til rett for? Nekter utleier han å flytte? Enste som kan gjøres er heving av kontrakt og muligens en bot til utleier. Anonymkode: 4e111...044 For å få tilbake leie denne utleieren urettmessig har tatt til seg. Min sønn flytter nå snart, men han har jo betalt for nesten et år. Synes det er feil. Anonymkode: 4c06f...543 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #7 Skrevet 4. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å få tilbake leie denne utleieren urettmessig har tatt til seg. Min sønn flytter nå snart, men han har jo betalt for nesten et år. Synes det er feil. Anonymkode: 4c06f...543 Men han har bodd der nesten 1 år? Man kan jo ikke komme og klage i ettertid når man finner ut at det ikke er lov å leie ut, å attpåtil forvente å få tilbake pengene. Anonymkode: cd8ed...f94 41
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #8 Skrevet 4. juli 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men han har bodd der nesten 1 år? Man kan jo ikke komme og klage i ettertid når man finner ut at det ikke er lov å leie ut, å attpåtil forvente å få tilbake pengene. Anonymkode: cd8ed...f94 Så det er riktig at utleiere skal tjene på å lure studenter? Det bør være slik at man ikke skal sitte igjen med fortjeneste på ulovligheter. Anonymkode: 4c06f...543 4
Mrs Robinson Skrevet 4. juli 2020 #9 Skrevet 4. juli 2020 Tenker at sønnen din skal klare å løse dette på egenhånd uten at mamma kommer løpende 31
Brunello Skrevet 4. juli 2020 #10 Skrevet 4. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så det er riktig at utleiere skal tjene på å lure studenter? Det bør være slik at man ikke skal sitte igjen med fortjeneste på ulovligheter. Anonymkode: 4c06f...543 Er det riktig å bo et sted gratis? Sønnen din har fått det han trengte, et sted å bo. For hans egen del, håper jeg han har brukt året bra, slik at han ikke har vært spesielt mye på hybelen, 20
Traktor Skrevet 4. juli 2020 #11 Skrevet 4. juli 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal dere i retten? Det er ikke lov å leie ut uten tilstrekkelige rømningsveier, men sier loven noe angående utsyn og lys? Dersom han ikke ønsker å leie lenger så må han jo finne noe annet. Anonymkode: 8a8f2...017 Ja, loven sier faktisk noe angående utsyn og lys. 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #12 Skrevet 4. juli 2020 4 minutter siden, Brunello skrev: Er det riktig å bo et sted gratis? Sønnen din har fått det han trengte, et sted å bo. For hans egen del, håper jeg han har brukt året bra, slik at han ikke har vært spesielt mye på hybelen, Når dette stedet er ulovlig så ja, for det skulle aldri vært leid ut. Anonymkode: 4c06f...543 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #13 Skrevet 4. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Når dette stedet er ulovlig så ja, for det skulle aldri vært leid ut. Anonymkode: 4c06f...543 Er det først nå du har fått vite hvor din sønn har bodd et helt år? Anonymkode: a09fc...a9d 20
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #14 Skrevet 4. juli 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når dette stedet er ulovlig så ja, for det skulle aldri vært leid ut. Anonymkode: 4c06f...543 Men da burde sønnen din flytte ut med en gang han oppdaget det, og ikke komt i ettertid å klaget. Anonymkode: 4e111...044 22
Gjest Ishm Skrevet 4. juli 2020 #15 Skrevet 4. juli 2020 Syntes det er du som er problemet her og ikke leietakeren
Grandidosa83 Skrevet 4. juli 2020 #16 Skrevet 4. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Når dette stedet er ulovlig så ja, for det skulle aldri vært leid ut. Anonymkode: 4c06f...543 Da tipser du kommunen om den ulovlige bruken, slik at de kan følge opp saken. Dersom din sønn har lidt et økonomisk tap pga utleieforholdet kan dere selvfølgelig kreve dette erstattet. 4
Gjest Ishm Skrevet 4. juli 2020 #17 Skrevet 4. juli 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når dette stedet er ulovlig så ja, for det skulle aldri vært leid ut. Anonymkode: 4c06f...543 Slutt å lage problemer? Kanskje leietakeren heller ikke visste det var ulovlig? gå videre, pakk sakene og flytt ut! trenger ikke å ødelegge for andres liv. ser ikke ut som sønnen bryr seg så mye som mor gjør
Pillarguri Skrevet 4. juli 2020 #18 Skrevet 4. juli 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når dette stedet er ulovlig så ja, for det skulle aldri vært leid ut. Anonymkode: 4c06f...543 Her er en liten oversikt over hva som skal være på plass i en utleileleighet. https://tjenestetorget.no/blogg/krav-for-godkjent-utleieleilighet#generelle-krav-til-
Brunello Skrevet 4. juli 2020 #19 Skrevet 4. juli 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når dette stedet er ulovlig så ja, for det skulle aldri vært leid ut. Anonymkode: 4c06f...543 Det er ulovlig fordi det er et litt lite vindu eller noe annet formelt. Ikke at hybelen var i dårlig stand. Han kunne helt sikkert ha funnet en lovlig hybel det var langt verre å bo i. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #20 Skrevet 4. juli 2020 Det er noe uklart hva du tenker å dra utleier til retten for her. Har din sønn lidd økonomisk tap av å leie denne boligen ? Det han gjør er selvsagt å flytte ut, også varsler dere rette instans om den ulovlige utleien slik at utleier forhåpentligvis får pålegg om å stoppe utleie av boligen. Anonymkode: 1bd74...6ff 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå