AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #1 Skrevet 4. juli 2020 Skal prøve meg på å strikke/hekle klær til den lille i magen som kommer ut om noen måneder. Er veldig fersk når der kommer til strikking, men jeg syns det er veldig koselig. Så jeg trenger litt hjelp. Hvilke type garn bruker du? Og hvilken butikk/nettbutikk kjøper du fra? Trenger også noen gode strikkepinner, men jeg vet ikke hvilken størrelse osv jeg skal bruke. Vil du heller anbefale å hekle? Tusen takk for hjelp🤗 Anonymkode: 846eb...9a7
w0ho Skrevet 4. juli 2020 #2 Skrevet 4. juli 2020 (endret) Jeg startet og strikke da jeg ble gravid. Bestilte strikkepakker gjennom strikkemekka - da får du oppskrift, garn du trenger og det kommer opp pinneforslag. Eller så ville jeg gått til en strikkebutikk og fått hjelp der! Styr unna det billigste garnet fra Nille, europris, sparkjøp osv, det kan fort stikke og klø. Svigermor strikker ofte klær til vår lille, men klærne er helt stive pga dårlig og billig garn så det blir desverre ikke brukt Merinoull er veldig fint garn som er lett og strikke med, tror de fleste bruker dette til babytøy. Fra Sandnes og dale liker jeg best. Det er litt dyrt, men til gjengjeld blir klærne kjempemyke og deilige! Hekling prøvde jeg meg på, men det skjønte jeg ingenting av så det droppet jeg fort. Endret 4. juli 2020 av w0ho 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #3 Skrevet 4. juli 2020 16 minutter siden, w0ho skrev: Jeg startet og strikke da jeg ble gravid. Bestilte strikkepakker gjennom strikkemekka - da får du oppskrift, garn du trenger og det kommer opp pinneforslag. Eller så ville jeg gått til en strikkebutikk og fått hjelp der! Styr unna det billigste garnet fra Nille, europris, sparkjøp osv, det kan fort stikke og klø. Svigermor strikker ofte klær til vår lille, men klærne er helt stive pga dårlig og billig garn så det blir desverre ikke brukt Merinoull er veldig fint garn som er lett og strikke med, tror de fleste bruker dette til babytøy. Fra Sandnes og dale liker jeg best. Det er litt dyrt, men til gjengjeld blir klærne kjempemyke og deilige! Hekling prøvde jeg meg på, men det skjønte jeg ingenting av så det droppet jeg fort. Takk for svar. Jeg tok en titt på strikkemekka, mye fint der! Kommer nok til å bestille noe derfra😊 Anonymkode: 846eb...9a7 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #4 Skrevet 5. juli 2020 Garnet fra sparkjøp er fint å strikke med, baby merino klør ikke heller. Men strikkepkaker er et godt tips. Ellers har Sandnes garn mye fint, og mykt og deilig garn. Fordelen med å kjøpe i strikkebutukk er at du kan gå dit for å få hjelp om du står fast 🙂 Husk også at størrelse på strikkepinner bare er et forslag, du må strikke prøvelapp for å se om din strikkefasthet stemmer med det som står i oppskriften. Anonymkode: e9014...73a 2
skruf Skrevet 5. juli 2020 #5 Skrevet 5. juli 2020 Jeg liker godt merinoull til babyer og småunger, både vanlig merinoull og tynn merinoull. Sandnes sunday f.eks. Generelt så liker jeg best ren ull og ikke blandingsgarn som også inneholder akryl/syntetisk. Garn av bomull og lin er fint til sommerplagg, f.eks garnet Tynn line fra Sandnes. Ellers så er jeg veldig glad i finull fra Rauma, men har ikke brukt det til babystrikk I tillegg til strikkemekka så er det mye fint på strikkehula.no Gutten og strikkemor har også mye fint til baby, likedan petite knit https://guttenogstrikkemor.no https://www.petiteknit.com/collections/norske-strikkeoppskrifter https://www.strikkehula.no 3
Splittbinders Skrevet 5. juli 2020 #6 Skrevet 5. juli 2020 (endret) Sandes Garn har masse av både oppskrifter og garn. Ellers må jeg anbefale en titt på www.garntopia.no (eller en tur innom butikken deres om du bor i nærheten av Oslo). De har masse fint garn og er superflinke, så de kan hjelpe deg med å finne både garn, pinner og oppskrift som passer. www.pickles.no brukte jeg mye før, men lenge siden jeg har vært på nettsiden/butikken. Men de har nok masse oppskrifter på klær og tepper til småbarn. Styr unna blant annet ren alpakka og mohair (det loer for mye syns jeg) og garn av akryl. Ull og ullblandig er topp, bomullsgarn kan også funke - eller en blanding av ull og bomull. Enormt mange spennende garn der ute - så som noen allerede nevner: gå i garnbutikk. Også er det MYE strikkeinspo på Instagram! Endret 5. juli 2020 av Splittbinders 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #7 Skrevet 5. juli 2020 Jeg er veldig glad i Dale lerke og lille lerke. Det er blanding av ull og bomull og funker dermed godt hele året. Mykt og godt og herlig fargeutvalg. Plagg i ren ull bruker vi bare i vinterhalvåret. Av ren ull liker jeg godt Sandnes Klompelompe merinoull og Drops Merino Extra fine. Anonymkode: 9196b...48c 2
Hactar Skrevet 5. juli 2020 #8 Skrevet 5. juli 2020 30 minutter siden, skruf skrev: Tynn line fra Sandnes Kan jeg spørre om hvordan denne og evt Line er å strikke med? Splitter tråden seg lett? Synes det ser ut som det er tvinnet så løst, så har ikke prøvd ennå, selv om garnet kjennes fantastisk ut. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #9 Skrevet 5. juli 2020 Merinoull og babymerino / tynn merino fra sandnes og drops. Og lerke og lille lerke. Av oppskrift vil jeg anbefale petiteknit, hvor det er mer forklaring som passer for nybegynnere. Petiteknit.com Anonymkode: 81710...ccf 2
Gjest Chroma Skrevet 5. juli 2020 #10 Skrevet 5. juli 2020 Garnius har også strikkepakker, og veldig ofte salg. Liker Merino extra fine veldig godt. Hvis du har Instagram kan du søke på feks #babystrikk, strikkibruk, strikktilbarn eller forskjellige garnttyper så vil du få masse inspirasjon.
rampeguri Skrevet 5. juli 2020 #11 Skrevet 5. juli 2020 Nå er det lenge siden jeg har strikket til småbarn så har sikkert kommet mange nye garnmerker. Mine 3 har mye som er strikket i Sisu og Smart. Syns de plaggene har holdt seg godt, noe av ulltøyet er brukt til 3-4 barn. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #12 Skrevet 5. juli 2020 Sandnes garn merinoull (vanlig + tynn) Dale lerke og lille lerke (evt. lerke pluss til feks lillebrors romper, ikke så mange babyklær man bruker tykt garn til, så ville ikke hamstret det) Drops merino extra fine Drops baby merino Sandnes sunday garn KFO merino Er disse jeg bruker mest til babytøy😍 Anonymkode: d7c9a...4b7 1
skruf Skrevet 5. juli 2020 #13 Skrevet 5. juli 2020 2 timer siden, Hactar skrev: Kan jeg spørre om hvordan denne og evt Line er å strikke med? Splitter tråden seg lett? Synes det ser ut som det er tvinnet så løst, så har ikke prøvd ennå, selv om garnet kjennes fantastisk ut. Splitter seg litt kanskje, men da jeg byttet fra metallpinner til trepinner så ble det en bedre strikkeopplevelse veldig godt garn til sommerplagg, jeg fikk en ankers trøye (med korte ermer) fra petit knit av mor mi som er strikket i Tynn line, utrolig god å bruke nå når det er sommer. Lett og god 1
Diamant20 Skrevet 5. juli 2020 #14 Skrevet 5. juli 2020 Sandnes sunday, tynn merinoull, merinoull, babyull lanett fra Sandnes garn er fine til baby. Godt garn. Vil anbefale å kjøpe garn i den lokale garnbutikken, da kan du få hjelp hvis du trenger det. Petiteknit har noen fantastisk gode oppskrifter (bedre enn de store aktørene som Rauma, Sandnes osv). Claraknitwear og guttenogstrikkemor har også fine oppskrifter. Når det kommer til pinner må du bare prøve deg frem til hva du liker. Husk å måle strikkefastheten, og at det bare er å spørre om hjelp her hvis du lurer på noe. Lykke til! 1
Hactar Skrevet 5. juli 2020 #15 Skrevet 5. juli 2020 7 timer siden, skruf skrev: Splitter seg litt kanskje, men da jeg byttet fra metallpinner til trepinner så ble det en bedre strikkeopplevelse veldig godt garn til sommerplagg, jeg fikk en ankers trøye (med korte ermer) fra petit knit av mor mi som er strikket i Tynn line, utrolig god å bruke nå når det er sommer. Lett og god Takk for svar😊 Har manglet litt et godt sommergarn, og nå ble det veldig fristende å prøve Line-variantene. 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #16 Skrevet 5. juli 2020 Mamma brukte en del Lanett babyull når hun strikket til mini, men jeg foretrekker Drops Baby merino. Det er veldig mykt og godt, og er ikke for dyrt mtp kort brukstid og senere slitasje (knærne ved kryping, matgris og senere barnehagebruk), men jeg kjøper også en del Dale Lille Lerke når det er gode tilbud. Siden mini har eksem er det bedre for huden siden det er blanding av bomull og ull, og hun tåler foreløpig det rett på huden. Ingen annen ull kan hun bruke rett på huden. Anonymkode: 5fa85...966 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #17 Skrevet 20. mai 2021 Her var det mange gode tips! Mange velger også å strikke tøy til baby og barn med 100% alpakka garn. Anonymkode: e83d3...5a4
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2021 #18 Skrevet 20. mai 2021 Eldre tråd, men jeg bruker mest alpakka og vanlig saueull, samt bomull til praktiske ting som kluter og smekker. Også veldig glad i trepinner. Heldigvis har nettbutikker det meste, alt har vært stengt her en god stund, så har bestilt garn på nett. Er ikke noe håndarbeidstype i det hele tatt, men er lenket til seng og sofa av kraftig bekkenløsning så strikking er noe av det eneste jeg klarer å gjøre,så det blir mye tepper, sjal, luer, kluter, smekker, sokker og andre småplagg. Finner oppskrifter gratis på drops og diverse blogger, samt i strikkebøker fra biblioteket, men tilpasser ofte selv for jeg er dårlig på å følge oppskrifter. Vi har veldig mange strikka jakke/buksesett etter første og jeg har ikke så mye tålmodighet, så syntes det er greit å strikke på småting. Men målet er å strikke en genser til meg selv også en dag 😇 Anonymkode: a7593...442 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå