AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #1 Del Skrevet 4. juli 2020 En venninne har gitt meg en liten monstera variegata (stikling som er i potte) -den har to blader og ca 20 cm høy. Så ikke veldig stor enda. Har lenge hatt lyst på en sånn, og har sett endel på de som ligger ute på finn. Så er superhappy selvsagt. Men hvordan ta vare på den og sørge for at den trives og vokser videre? Først et dumt spm; har sett på de ulike finn annonsene så har alle en type jord med små, hvite steiner (??) - hva slags jord er det? Jeg har kun vanlig blomsterjord fra mester grønn -ingen hvite små steiner i den.. Men må sette den planten i ny potte da den som den står i nå ble skadet og har en stor sprekk. Ifht vanning; tenkte å bruke sånn grow in potte fra mester grønn (sånn som suger til seg vann og holder jorden jevnt fuktig) -er det ok? Hva med gjødsel? Har satt den i vinduet som vender mot kveldssolen -dvs den da har dagslys uten å få direkte sterk sol rett på seg, solen treffer ikke vinduet før i 18-19 tiden og er ikke så sterk da. Er det bra nok eller bør den ha mer direkte sollys tidligere på dagen? Andre ting jeg bør vite/gjøre? Anonymkode: 567ec...cf2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ums Skrevet 4. juli 2020 #2 Del Skrevet 4. juli 2020 Gratulerer med ny plante! Monsteraen er virkelig nydelig! Først og fremst, løft opp potten å ser under den, ser du røttene titte frem fra hullene i innerpotte, så er det bare til å bytte, et også fint tegn på at den trenger ny, er å tenke at det største bladet fra topp til bunn skal være like stor som innepotten. Det hvite er nok perlite, anbefaler å bruke en kombinasjon av perlite, orkidejord samt jord med minst mulig torv i, dette fordi kun jord blir litt for kompakt å hardt for monsteraen. Perlite får du tak i i din lokale blomsterbutikk. 1 del perlite, en del orkidejord å to deler jord. Når det kommer til potten du ønsker å bruke liker ikke monsteraen å være fuktig hele tiden, den liker altså å tørke opp litt mellom hver vanning. Putt fingeren godt ned i jorda å kjenn, er det tørkt, vann den, om det er fuktig, vent. Når det kommer til gjødsel kan du fint bruke en flytende gjødsel som du halverer det som står på på flasken å gi det annenhver gang du vanner, men ikke vinterhalvåret, da trenger den ikke. Mange velger å gjøre det i den tiden den gror mest, fra mars til august Utover det liker ikke monsteraen å stå i direkte sollys, men heller litt inn i rommet, men sol er fint så lenge det ikke blir direkte solsteik 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #3 Del Skrevet 5. juli 2020 15 timer siden, Ums skrev: Gratulerer med ny plante! Monsteraen er virkelig nydelig! Først og fremst, løft opp potten å ser under den, ser du røttene titte frem fra hullene i innerpotte, så er det bare til å bytte, et også fint tegn på at den trenger ny, er å tenke at det største bladet fra topp til bunn skal være like stor som innepotten. Det hvite er nok perlite, anbefaler å bruke en kombinasjon av perlite, orkidejord samt jord med minst mulig torv i, dette fordi kun jord blir litt for kompakt å hardt for monsteraen. Perlite får du tak i i din lokale blomsterbutikk. 1 del perlite, en del orkidejord å to deler jord. Når det kommer til potten du ønsker å bruke liker ikke monsteraen å være fuktig hele tiden, den liker altså å tørke opp litt mellom hver vanning. Putt fingeren godt ned i jorda å kjenn, er det tørkt, vann den, om det er fuktig, vent. Når det kommer til gjødsel kan du fint bruke en flytende gjødsel som du halverer det som står på på flasken å gi det annenhver gang du vanner, men ikke vinterhalvåret, da trenger den ikke. Mange velger å gjøre det i den tiden den gror mest, fra mars til august Utover det liker ikke monsteraen å stå i direkte sollys, men heller litt inn i rommet, men sol er fint så lenge det ikke blir direkte solsteik Tusen takk!! Da skal jeg prøve som du beskriver! Da bør jeg nok ta den ut av den grow in potten og bytte jordtype. Ser det ene bladet "henger litt" så tror ikke den trives sånn den har det nå.. Er livredd for å drepe den, er jo så fin ❤️ Anonymkode: 567ec...cf2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #4 Del Skrevet 5. juli 2020 Hvis det er en stikling du har fått, kan det hende den ikke har utviklet så gode røtter enda, og trenger mer vann enn normalt mens disse holder på å gro ut. Anonymkode: 20bd2...3b7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #5 Del Skrevet 5. juli 2020 Vær forsiktig med gjødsel i starten når planten er ung 🙂 Anonymkode: c3c3c...a07 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #6 Del Skrevet 5. juli 2020 Jeg har brukt helt vanlig plantejord på mine vindusblad, og det går helt fint, under forutsetning av at planten ikke overpottes og ikke får for mye vann. Anonymkode: bb00c...3cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GlitterGuri Skrevet 5. juli 2020 #7 Del Skrevet 5. juli 2020 Jeg har en ganske stor monstera, som jeg har pottet om, fått utrolig mange gode tips av å følge Belinda Jakobsen på Instagram. Hu er dronninga av Monstera 😻 Fulgt alle hennes tips, om jord, fuktighet, vanning, type jord osv, vil si plantene mine er veldig bortskjemte, hehe. 😂 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #8 Del Skrevet 5. juli 2020 Takk igjen alle! Ja har aldri følt behov for å passe på plantene mine før, ha,ha -men denne får tilsyn hver dag!! Må se hva hun på instagram tipser om også -ellers takk for kloke innspill! Anonymkode: 567ec...cf2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå