AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #1 Skrevet 4. juli 2020 Noen som har erfaring eller informasjon om hvor ofte forkjøpsrett blir benyttet? Har nylig "kjøpt" meg bolig, og kommer til å bli knust om den går til en annen pga forkjøpsrett Anonymkode: 05e50...7b7
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #2 Skrevet 4. juli 2020 Her jeg bor er det veldig ofte ting går på forkjøpsrett - vi tok rekkehuset vårt på forkjøpsrett i høst Håper du får boligen!🤞🏻🤞🏻 Anonymkode: f4d02...e2a
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #3 Skrevet 5. juli 2020 Et vennepar av meg har iløpet av 3 måneder "mistet" 4 leiligheter pga forkjøpsrett. Anonymkode: cb390...5b4
Gliffy Skrevet 5. juli 2020 #4 Skrevet 5. juli 2020 I obos var det 23% av boligene som ble tatt på forkjøpsrett i 2018: https://www.dinside.no/bolig/alt-du-ma-vite-om-forkjopsrett/70862375 Lykke til, håper det ordner seg for deg!
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #5 Skrevet 5. juli 2020 33 minutter siden, Gliffy skrev: I obos var det 23% av boligene som ble tatt på forkjøpsrett i 2018: https://www.dinside.no/bolig/alt-du-ma-vite-om-forkjopsrett/70862375 Lykke til, håper det ordner seg for deg! Huff.. får grøsninger av tanken. Anonymkode: 05e50...7b7
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #6 Skrevet 5. juli 2020 Rundt 20-25% høres riktig ut på generell basis, etter det jeg erfarer. Anonymkode: 8184f...f07
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #7 Skrevet 5. juli 2020 Ingen meldte seg på min, men den ble aldri lagt ut på Finn osv heller. Kjøpte min for 1.8, ser en lengre nede nå gikk for 2.5...!!! Anonymkode: f7f9c...829
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #8 Skrevet 6. juli 2020 Min bror har mistet to i løpet av noen mnd i vår. Jeg holdt på å miste min i fjor, men de ombestemte seg i siste liten. Du må være forberedt på at det er en reell mulighet for at den blir tatt, noen tror slikt bare er en formalitet. Det et det ikke. Anonymkode: c8e0a...7e7 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #9 Skrevet 6. juli 2020 Jeg forstår ikke hvordan dette med forkjøpsrett kan fremheves som den beste fordelen med å være medlem av et boligbyggelag.For selger kan det føre til mindre interesse for å legge inn bud. For den som vinner budrunden, er det et stort usikkerhetsmoment som man er bundet av i flere dager, og ender så kanskje opp med å ikke få boligen. De eneste som har fordel av den, er de som "tar" boligen på forkjøpsrett, og boliglagene som faktisk tjener godt med penger på å annonsere boligene på forkjøpsrett. Her jeg bor er prisen for dette ca 5000 for selger. Anonymkode: 6459b...418 5
Gliffy Skrevet 6. juli 2020 #10 Skrevet 6. juli 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg forstår ikke hvordan dette med forkjøpsrett kan fremheves som den beste fordelen med å være medlem av et boligbyggelag.For selger kan det føre til mindre interesse for å legge inn bud. For den som vinner budrunden, er det et stort usikkerhetsmoment som man er bundet av i flere dager, og ender så kanskje opp med å ikke få boligen. De eneste som har fordel av den, er de som "tar" boligen på forkjøpsrett, og boliglagene som faktisk tjener godt med penger på å annonsere boligene på forkjøpsrett. Her jeg bor er prisen for dette ca 5000 for selger. Anonymkode: 6459b...418 Enig! Jeg har selv latt være å by på leiligheter jeg ellers hadde vært interessert i på grunn av forkjøpsrett. Har hørt meglere bruke det som argument for å få inn høyere bud da (må slå til skikkelig i budrunden så ingen tar den på forkjøpsrett), men vet ikke om det faktisk funker sånn og den som selger får høyere pris.
smilo Skrevet 6. juli 2020 #11 Skrevet 6. juli 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Ingen meldte seg på min, men den ble aldri lagt ut på Finn osv heller. Kjøpte min for 1.8, ser en lengre nede nå gikk for 2.5...!!! Anonymkode: f7f9c...829 Hvis det i vedtektene står at det er forkjøpsrett, så faller ikke denne bort fordi om man ikke legger leiligheten på finn.no.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #12 Skrevet 6. juli 2020 4 timer siden, Gliffy skrev: Enig! Jeg har selv latt være å by på leiligheter jeg ellers hadde vært interessert i på grunn av forkjøpsrett. Har hørt meglere bruke det som argument for å få inn høyere bud da (må slå til skikkelig i budrunden så ingen tar den på forkjøpsrett), men vet ikke om det faktisk funker sånn og den som selger får høyere pris. Jeg og dropper sånne boliger. Tror vi er flere. Anonymkode: 05f1c...bfa
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #13 Skrevet 6. juli 2020 2 timer siden, smilo skrev: Hvis det i vedtektene står at det er forkjøpsrett, så faller ikke denne bort fordi om man ikke legger leiligheten på finn.no. Nei, men når ingen vet hvordan den ser ut fordi det ikke har vært annonsert på Finn med bilder, eller visning, er terskelen for å melde forkjøpsrett høyere. Eller hadde du kjøpt leilighet usett?! Anonymkode: f7f9c...829
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #14 Skrevet 7. juli 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, men når ingen vet hvordan den ser ut fordi det ikke har vært annonsert på Finn med bilder, eller visning, er terskelen for å melde forkjøpsrett høyere. Eller hadde du kjøpt leilighet usett?! Anonymkode: f7f9c...829 Som medlem av boliglaget, har man faktisk et krav om å få se leiligheten. Hvis den f eks selges uten å ha vært utlyst offentlig, men så kommer utlyst på forkjøpsrett (etter budaksept), kan interessenter i boliglaget ta kontakt med megler/saksbehandler i boliglaget, og kreve å få se boligen. Det skjedde med oss. Kvelden før fristen gikk ut, fikk megler en telefon fra en interessent. Selger måtte åpne opp for privatvisning, og boligen ble tatt på forkjøpsrett. De fleste vet nok ikke om dette. Oss inkludert. En bolig vi var interessert i, gikk før fellesvisning. Vi tok kontakt med megler, som ikke informerte om denne rettigheten. Ble ikke oppmerksom på dette før vi selv opplevde at en annen bolig ble "tatt" kvelden før (den beskrevet over). Så forkjøpsrett er noe dritt - hinder i budrunden, dyr og med knotete og uoversiktlige/godt skjulte rettigheter. Anonymkode: 6459b...418 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #15 Skrevet 7. juli 2020 16 hours ago, Gliffy said: Enig! Jeg har selv latt være å by på leiligheter jeg ellers hadde vært interessert i på grunn av forkjøpsrett. Har hørt meglere bruke det som argument for å få inn høyere bud da (må slå til skikkelig i budrunden så ingen tar den på forkjøpsrett), men vet ikke om det faktisk funker sånn og den som selger får høyere pris. Haha. Stakkars de som faller for den.... Anonymkode: 96a63...219
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #16 Skrevet 7. juli 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Haha. Stakkars de som faller for den.... Anonymkode: 96a63...219 Det er det mange som gjør. Er man virkelig interessert i en spesifikk bolig, er mange villige til å by høyere for å skremme bort andre interessenter. Jobber i Boligbyggelag. Virker ikke for meg som om at boliger på forkjøpsrett går noe lavere i pris enn andre boliger. Anonymkode: 28832...559 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #17 Skrevet 7. juli 2020 Vi har tidligere tatt flere for det skal svært mye til å ha lengre ansennitet enn det vi har her vi bor 😊 Vi har sett objektet. Gått på visning og satt oss på gjerdet å ventet på at noen skulle by. Ofte har de gått godt under takst og vi har bare snappet den etterpå 😁 Når vi har solgt så har vi passet på å forhåndsutlyse den for ansennitet før vi har fått den ut på finn. Da klarer ingen å snappe den opp så ingen har fått fordelen av å benytte ansenniteten på objektet vi har solgt. Og det har også ført til at vi har tjent ganske mye på dem også 😁 Anonymkode: 4436e...03e
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2020 #18 Skrevet 8. juli 2020 Vi er også på boligjakt nå og har lot være å legge inn bud på boliger med forkjøpsrett siden man er bundet i mange dager uten å kunne legge inn bud på noe annet attraktivt. Synes ikke noe om denne tapelige ordningen og synes den bør avskaffes. Hører ikke til i modern markedsøkonomi i 2020. Er du interessert, bør du by som alle andre. Ikke "kuppe" den dagen etterpå. Anonymkode: 4fb8d...6ad 2
Jr.Garcon Skrevet 8. juli 2020 #20 Skrevet 8. juli 2020 På 4.7.2020 den 23.29, AnonymBruker skrev: Noen som har erfaring eller informasjon om hvor ofte forkjøpsrett blir benyttet? Har nylig "kjøpt" meg bolig, og kommer til å bli knust om den går til en annen pga forkjøpsrett Anonymkode: 05e50...7b7 Tror det avhenger veldig av hvor i landet du holder til og ikke minst hvilken pris du kjøpte boligen for. Juni-Juli er vel tradisjonelt rolige måneder med lite aktivitet på boligmarkedet - noe som er til din fordel - dog hevder visse meglere å ha veeeeldig mye å gjøre nå " et brennende hett corona booming marked" Det gjelder i alle fall ikke i mitt område. Du kan jo spane litt å se om noen dukker opp på forkjøpsrettsvisningen, eventuelt sms selger og høre etter visningen, om du ikke allerede har fått det avklart. Anyways, Lykke til 🤞
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå