Gå til innhold

Røyker hasj og utdanner seg til barnevernspedagog

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei mitt barn som ennå ikke er myndig forteller at ungdommen samler seg hos en person som er i tyveårene hvor det røykes hasj og det deles ut syntetisk rus. Barnet fortalte at  personen studerer for å bli barnevernspedagog . Personen skal  Visstnok  ikke drive med salg men røyker hasj sammen med ungdommen. Jeg har selv sjekket opp navnet til denne personen og det stemmer med hva mitt barn forteller om utdanningen til personen . Jeg har også sjekket med en annen foreldre som har barn på samme alder som forteller det samme . Hva gjør jeg? Har jo ingen bevis og mitt barn vil  ikke at jeg fortelle det videre da barnet er redd for hva som vil skje da det er flere  personer i dette miljøet som kan finne på å hevne seg. Det undrer meg også at framtidig barnevernspedagog gjør dette . 

Anonymkode: 7c737...0a7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ring politiet. De har en forebyggende enhet som tar tak i dette. 

Anonymkode: dcc46...f18

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe nytt at rusmisbrukere velger barnevern/sosionom desverre....

Anonymkode: a18f5...69b

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Ja, selvfølgelig kontakter du politiet. Det er ikke noe å lure på en gang.

Anonymkode: 7d6f3...c90

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Skremmende. Tips politiet anonymt. Og be politiet melde fra til utdanningsinstitusjonen hvor vedkommende studerer, for slike mennesker skal absolutt ikke jobbe med barnevern. Hva menes med syntetisk rus? Etter hva jeg har lest, kan det være hva som helst, og i verste fall ta livet av en.

Anonymkode: 86ab4...583

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Nevner du det til høyskolen vil vedkommende ikke passere skikkethetsreglene.

Anonymkode: 01c0c...1e1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tips politiet før noen dør! Syntetisk kan ha fatal konsekvenser!

Anonymkode: 46476...acd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Helt bak mål å dele ut dop til ungdommer, dette burde du melde fra om uansett hva vedkommende utdanner seg til. 

Anonymkode: 7dd15...b9e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke bra. 

Anonymkode: 07f89...409

AnonymBruker
Skrevet

Om han hadde røket hasj helt på egen hånd, så hadde jeg ikke brydd meg, da hasj er mye mildere enn alkohol. Men når han spanderer dette på ungdommer... Nei, da ringer man politiet.

Anonymkode: dd086...4bf

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt politi og høyskole. Min søster måtte kontakte høyskolen en gang, da hennes exmann ble dømt for seksuelle overgrep mot hennes barn (hans stebarn). Han var godt i gang med utdanningen som lærer, og hadde rent rulleblad da han begynte. Hva som skjedde vet vi ikke, men han måtte slutte å studere. 

Anonymkode: 622dd...262

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Om han hadde røket hasj helt på egen hånd, så hadde jeg ikke brydd meg, da hasj er mye mildere enn alkohol. Men når han spanderer dette på ungdommer... Nei, da ringer man politiet.

Anonymkode: dd086...4bf

Hasj er ulovlig. Folk som velger å bryte loven skal ikke ha innsyn i hemmelige dokumenter om familier og personer. I tillegg til å være en elendig rollemodell selvfølgelig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS: Ja tenker at det er rett å snakke med politiet, vet jo ikke om det er juridisk holdbart for evt sak Men  politiet kan jo følge med på dette miljøet tenker jeg. 

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skremmende. Tips politiet anonymt. Og be politiet melde fra til utdanningsinstitusjonen hvor vedkommende studerer, for slike mennesker skal absolutt ikke jobbe med barnevern. Hva menes med syntetisk rus? Etter hva jeg har lest, kan det være hva som helst, og i verste fall ta livet av en.

Anonymkode: 86ab4...583

Vet ikke om det er denne personen som deler stoff eller om det foregår mellom ungdommen som samles men uansett bør en framtidig barnevernspedagog vite bedre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt studiestedet. Er en skikkethetsnemnd som avgjør om personen får fortsette på studiet. Kontakt også politi. Veldig spesielt å «røyke hasj sammen med ungdommen» om du er i 20-årene og studerer til å bli barnevernspedagog.

Anonymkode: 09de7...2bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gikk på lærerutdanning sammen med flere som røyket hasj og brukte sprøyter. De ble kaster ut, og endte opp på barnevernspedagog utdanningen. Aner ikke hva de driver med idag.

Anonymkode: 02168...b76

AnonymBruker
Skrevet

Å røyke med mindreårige -ikke bra

Å drive med syntetisk hasj -ikke bra

Om personen hadde røyka cannabis med jevnaldrende og myndige personer så hadde det vært noe annet, men dette høres ikke innafor ut og syntetisk er virkelig farlig, folk har fått hjertestans!

Anonymkode: 5c569...ecc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du må da bare la det være. Vedkommende studerer jo barnevern, så h*n må jo vite bedre hva som er barnets beste. Du mangler tydeligvis selvinnsikt og er udugelig som omsorgsperson. 

Anonymkode: 36385...ce8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke noe nytt at rusmisbrukere velger barnevern/sosionom desverre....

Ja, eller lege, håndverker, idrett. 

Det er som regel en eller to i hver klasse uansett utdannigsrettning. 

Min er erfaring er at det som oftest er dem som får alt av foreldrene og får sydd puter under armene. 

Anonymkode: ee8e5...4ff

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kontakt politi og høyskole. Min søster måtte kontakte høyskolen en gang, da hennes exmann ble dømt for seksuelle overgrep mot hennes barn (hans stebarn). Han var godt i gang med utdanningen som lærer, og hadde rent rulleblad da han begynte. Hva som skjedde vet vi ikke, men han måtte slutte å studere. 

Anonymkode: 622dd...262

Har sittet i skikketshetsnemd.

I situasjoner som TS beskriver, blir man typisk utestengt fra utdanningen i et visst antall år, f.eks. 3 eller 5 år. Dette forutsetter at det finnes gode holdepunkter for at historien er sann. Studenten kan klage inn vedtaket fra nemnda til en nasjonal nemd, og deretter til rettsapparatet. Men jeg har inntrykk av at den store majoriteten av slike skikkethetsvedtak blir stående. Utestengelsen blir deretter registrert i et nasjonalt datasystem, som alle utdanningsinstitusjonene har tilgang til. De sjekker alle studenter som får opptak til studier hos dem i dette datasystemet. Slik at studenten ikke bare kan bytte studiested, og fortsette på utdannelsen et annet sted.

Dersom man blir dømt for seksuelle overgrep mot barn, slik som du forteller om, vil man bli utestengt fra alle utdanninger som krever politiattest på livstid. Denne personen kan ikke utdanne seg til lærer, sosionom eller sykepleier, men det er ingenting i veien for at han f.eks. studerer litteraturhistorie.

I dette tilfellet vil jeg råde TS til å ta kontakt med politiet i første omgang, og forklare hva hun har hørt, og hva vedkommende studerer. Det er også lurt å spørre politiet spesifikt hvordan de forholder seg til at denne personen studerer for å bli sosionom. Det beste er sannsynligvis dersom politiet kan ta vedkommende for besittelse av narkotika e.l., slik at studieinstitusjonen har en bot eller dom å forholde seg til når de vurderer om studenten skal utestenges på grunn av uskikkethet.

Det går an å tipse studieinstitusjonen, de pleier å håndtere dette veldig profesjonelt. Ring sentralbordet deres og spør om de har en person i administrasjonen som jobber med skikkethetsvurderinger. Be om å få prate direkte med vedkommende. Det er veldig viktig at du informerer om at du også har tipset politiet. Ofte er det slik at mange reagerer på oppførselen  til en uskikket student, og at det foreligger mange bekymringsmeldinger før studenten blir utestengt. Jo flere som melder bekymring, jo lettere blir det for studieinstitusjonen å fatte et utestengelsesvedtak.

Dersom det TS har hørt er sant, bør vedkommende ikke få tilgang på sårbare grupper gjennom praksis eller yrkesliv. 

Anonymkode: 9d474...3ee

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...