Gå til innhold

Sende penger - uten verdipost?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har et par femtilapper av den gamle typen som ikke er gyldig lenger.

De ligger bare å lommeboka mi og irriterer meg, og jeg får meg ikke til å kaste penger, så jeg tenkte at jeg skulle veksle dem inn hos Norges Bank.

Det hender at jeg har noen andre ærender i samme kvartal som det ene depotet deres, så jeg tenkte at jeg bare kunne slenge innom å få det gjort. Men de er stengt for fysisk oppmøte pga. Korona.

De har også et skjema man kan fylle ut, og sende inn i posten. Greit nok. Men da står det at man skal bruke verdipost, og det koster jo langt mer enn den summen jeg skal veksle inn.

Tror dere at jeg bare kan sende det med en vanlig konvolutt? Det er ikke noe problem for meg om pengene «forsvinner» i posten, jeg vil bare bli kvitt dem og har en mental sperre mot å kaste penger.

Er det noen som vet hvordan dette fungerer? Krever de verdipost pga. lavere risiko for avsender, eller finnes det andre grunner for å gjøre det slik?

Anonymkode: 93936...309

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bedre å spare de til barnebarn. Garantert verdt mer penger da. 

Anonymkode: 6c73b...8ab

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bedre å spare de til barnebarn. Garantert verdt mer penger da. 

Haha! Tviler på at de noen gang blir noe særlig verdt, de blir nok ikke sjeldne med det første 😉

Har Marie Kondo-et hele leiligheten min under Korona for å fjerne unødvendige ting, og disse pengene vil jeg gjerne bli kvitt. De ligger bare å slenger og tar opp plass 🙄

AnonymBruker
Skrevet

Bare send de med vanlig brevpost da. 

Skrevet

Sønnen min hadde en hundrelapp-seddel av den gamle typen liggende i en boks på rommet sitt. Jeg tok og sendte den inn sammen med skjemaet Norges Bank har for sånn veksling, og sendte det med vanlig post.

Pengene kom inn på konto som de skulle. 

Det er selvsagt en ørliten risiko for at folk stjeler post (uærlige postbud eller postansatte f-eks) de ser skal til Norges Bank, men det er en bitteliten sjanse. Det er uansett ikke mer enn 100 kr du har å miste, så den sjansen ville jeg tatt. Hadde du hatt 10 000 kr i gamle sedler ville det vært noe annet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Million skrev:

Sønnen min hadde en hundrelapp-seddel av den gamle typen liggende i en boks på rommet sitt. Jeg tok og sendte den inn sammen med skjemaet Norges Bank har for sånn veksling, og sendte det med vanlig post.

Pengene kom inn på konto som de skulle. 

Det er selvsagt en ørliten risiko for at folk stjeler post (uærlige postbud eller postansatte f-eks) de ser skal til Norges Bank, men det er en bitteliten sjanse. Det er uansett ikke mer enn 100 kr du har å miste, så den sjansen ville jeg tatt. Hadde du hatt 10 000 kr i gamle sedler ville det vært noe annet.

Tusen takk for svar! 

Så utrolig bra - jeg tåler det fint dersom pengene ble borte, det er vel snakk om 150 kr totalt. Så dersom kravet om verdipost bare dreier seg om «min sikkerhet» for at pengene ikke blir borte i posten, er det ikke noe problem.

Tenkte at det kanskje kunne være en eller annen formell eller systemmessig årsak til at de ville at man skulle bruke verdipost, men da tror jeg at jeg tar sjansen på vanlig brev. 👌

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...