Gå til innhold

Min overvektige stedatter har begynt på lavkarbo og forventer at vi skal handle inn ekstra kjøtt og fløte de ukene hun er her.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min samboer har en voksen datter på 18 år som er til oss av og til. Etter det ble slutt mellom min mann og hans eks har hun est ut og blitt ekstremt overvektig, både hun og hans datter har kost seg med usunne middager i årevis. Hans datter har derfor blitt utrolig overvektig, og har spist store mengder med mat de helgene hun har vært til oss. Hun er nå ferdig med vgs, og skal være hos oss noen uker i sommerferien. 

I går ringte hun min mann og forklarte at hun har lagt om kostholdet til lavkarbo. Hun ba oss kjøpe inn ekstra egg, bacon, kylling, kjøttdeig og fløte da dette er noe hun spiser til alle (!) måltidene. Jeg og min mann har prøvd å begrense kjøttmengden, blant annet ved å bruke mer bønner istedenfor kjøtt. Vi baker grove brød selv, og har et sunt kosthold med mat fra bunnen av.

Min mann mener vi burde støtte henne i kampen mot kiloene, men personlig tenker jeg hun skal få nøye seg med den sunne maten vi allerede har i skapet. Det beste for henne vil være en livsstilsendring, ikke dietter med kjøtt og fløte.

Vi har tre hjemmeboende barn som koster de også, og vil ikke bruke feriebudsjettet på hans datters mat. Likevel tenker jeg en del på dette, jeg vil jo ikke være "den onde stemor" som ikke støtter min stedatter. Er jeg urimelig som ikke ønsker å kjøpe inn ekstra?

Anonymkode: 3ed40...edf

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det går an å spise lavkarbo uten fløte til hvert måltid. Tuller du? 

Anonymkode: d4924...eff

• Liker 45
AnonymBruker
Skrevet

Hun er myndig, ergo kan hun betale sin egen diett! Eller så får han betale gildet fra egen lommebok!

Anonymkode: 4ef8d...0f4

• Liker 41
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye ekstra kan det koste? 1000- 2000kr ekstra i måneden? Spørs på økonomien deres, da. Lavkarbo kan gjøre at man spiser mindre. Så ikke sikkert at det blir dyrere enn hva hun spiser ellers.

Anonymkode: 7d08f...4c8

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

Tja. Jeg selv er veganer og spiser en høykarbo diett. Masse bønner og linser, ris, pasta, poteter, også salater og grønnsaker. Alt jeg har lest av studier støtter at mennesker helst skal spise stivelse. Vi er en del av apefamilien, ikke kattefamilien.

På den andre siden vet jeg at lavkarbo er effektiv for å gå ned i fett fordi når kroppen ikke får karbohydrater (som kroppen helst vil ha), går kroppen inn i en stat som minner om staten som utsultede kropper er i: kroppen brenner fett. Om man da kun spiser fett, vil kroppen holde seg til å brenne fett og fettlagrene (såfremt man også spiser mindre kalorier). Det er ikke nødvendigvis godt for kroppen, men din stedatter er en voksen kvinne. En voksen, overvektig kvinne. Om hun mister vekt på denne dietten, så er jo det bare bra. Det er selvfølgelig ikke bra med så mye kjøtt og fett, men bedre enn å være veldig overvektig. Hun er ung, og hun har nå motivert seg til å gå ned i vekt. Jeg synes dere skal støtte henne i dette, og i å nå målet hun har satt seg. Men, maten kan hun tilbrede selv. 

Anonymkode: 3c84b...660

• Liker 41
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min samboer har en voksen datter på 18 år som er til oss av og til. Etter det ble slutt mellom min mann og hans eks har hun est ut og blitt ekstremt overvektig, både hun og hans datter har kost seg med usunne middager i årevis. Hans datter har derfor blitt utrolig overvektig, og har spist store mengder med mat de helgene hun har vært til oss. Hun er nå ferdig med vgs, og skal være hos oss noen uker i sommerferien. 

I går ringte hun min mann og forklarte at hun har lagt om kostholdet til lavkarbo. Hun ba oss kjøpe inn ekstra egg, bacon, kylling, kjøttdeig og fløte da dette er noe hun spiser til alle (!) måltidene. Jeg og min mann har prøvd å begrense kjøttmengden, blant annet ved å bruke mer bønner istedenfor kjøtt. Vi baker grove brød selv, og har et sunt kosthold med mat fra bunnen av.

Min mann mener vi burde støtte henne i kampen mot kiloene, men personlig tenker jeg hun skal få nøye seg med den sunne maten vi allerede har i skapet. Det beste for henne vil være en livsstilsendring, ikke dietter med kjøtt og fløte.

Vi har tre hjemmeboende barn som koster de også, og vil ikke bruke feriebudsjettet på hans datters mat. Likevel tenker jeg en del på dette, jeg vil jo ikke være "den onde stemor" som ikke støtter min stedatter. Er jeg urimelig som ikke ønsker å kjøpe inn ekstra?

Anonymkode: 3ed40...edf

Når hun kun skal være hos dere i en ferie så syns jeg faktisk du er litt smålig, ja.

Bønner er om jeg ikke husker feil ok på lavkarbo.

Kjøp inn firstprice egg, bacon, fløte, kyllingfilet er billigst frossen osv.

Evt lag med det av grønt hun kan spise.

https://no.atkins.com/blog/atkins-for-vegetarianere/

• Liker 25
Skrevet

Ville kjøpt inn for å vise at dere støtter henne i livsstilsendringen sin. Kanskje kan du finne oppskrifter på lavkarbo middager feks, sende henne og spørre om dere skal lage det noen av dagene? Vise interesse. Da kan du også snike inn oppskrifter som er lavkarbo, men også uten store mengder kjøtt og fløte...

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Til syvende og sist bestemmer vel far mest her siden det er hans datter, og han vil jo støtte henne. Så da kan vi egentlig legge hele diskusjonen død. ;) 

Anonymkode: d4924...eff

• Liker 34
AnonymBruker
Skrevet

I motsetning til resten her mener jeg hun ikke kan sette føringer på hva dere skal handle inn av ekstra mat. Bacon er f.eks ganske dyrt, det samme med store mengder kylling og kjøtt. Jeg hadde kjøpt inn ekstra grønnsaker, egg og noe meieriprodukter, og sagt at det hun ønsker utenom er hun velkommen til å bekoste selv, for det har dere ikke råd til. 

Anonymkode: 3efc2...6cf

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet

1 minutt siden, Cessa74 said:

Synes definitivt du skal støtte opp her.. Hvis hun er ekstremt overvektig så trenger hun ALL mulig støtte og hjelp til å gå ned i vekt. Så ja -ærlig talt -dere må selvsagt kjøpe inn det hun trenger for å følge dietten -skulle bare mangle!! Vil du sabotere det ved å klage på at det koster litt ekstra?? (Hadde skjønt det om hun krevde usunn mat, men her har en stakkars jente hatt elendig oppvekst med voksne som ikke har tatt ansvar -nå sitter hun der med helsefarlig overvekt og tar tak i problemet -da er du jævlig kjip om du skal påpeke økonomien i dette..

TS ville aldri hatt sanne holdning med sine egne barn.  Her er et god eksempel hvorfor mange stebarn virkelig hater sine stemødre. Kalde, umenneskelig kjerringer som vil gjør alt de kan for å svartlege stebarna og klage på alt som har med de å gjøre.  De fleste tafatte fedre tar ikke tak i dette tydlig nok.    

Anonymkode: 891a8...d77

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

I motsetning til resten her mener jeg hun ikke kan sette føringer på hva dere skal handle inn av ekstra mat. Bacon er f.eks ganske dyrt, det samme med store mengder kylling og kjøtt. Jeg hadde kjøpt inn ekstra grønnsaker, egg og noe meieriprodukter, og sagt at det hun ønsker utenom er hun velkommen til å bekoste selv, for det har dere ikke råd til. 

First Price har billig bacon. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er myndig, ergo kan hun betale sin egen diett! Eller så får han betale gildet fra egen lommebok!

Anonymkode: 4ef8d...0f4

Støtter. Han får dra og handle mat for ho, så får du kjøre dine egne middager, så får ho tilberede måten sin til deg selv. 

Hvis ho har begynt på lavkarbo, betyr ikke at du skal begynne på det. Ho får kjøre sitt eget løp på faren eller moren sin regning. 

Anonymkode: a75b9...56c

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Støtter. Han får dra og handle mat for ho, så får du kjøre dine egne middager, så får ho tilberede måten sin til deg selv. 

Hvis ho har begynt på lavkarbo, betyr ikke at du skal begynne på det. Ho får kjøre sitt eget løp på faren eller moren sin regning. 

Til seg selv *

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Igjen Rema 1000 har 1400g kyllingfilet til 108kr.  Dette er ikke dyrt og et bra pris å betale for å støtte vekt nedgangen. TS burde tilbyr å gå tur med henne også for å støtte, men det er nok ALT for mye å forvente siden det er et bare et stebarn uten verdig. 

• Liker 14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...