Gå til innhold

Lamellgardiner eller vanlige gardiner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er usikker på valg av løsning på disse vinduene i stuen. Boligen er på bakkeplan og jeg ønsker å skjerme for både innsyn og sol. Lamellgardiner er praktisk, men kan stuen se litt ut som et legekontor? Gardiner fra tak til gulv blir pent, men jeg må da kanskje gå for doble gardiner, ett lag med florlette mot innsyn og ett lag mer lysdempende mot sollys?

Noen som har noen gode tips?

IMG_0949.JPG

Anonymkode: dfdeb...325

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lameller tar heller ikke alt innsyn, en får små gliper. Hva med gardiner til pynt og så sånn type rullgardin en kan plassere hvor en vil i vinduet? Altså fx skjerme nede og ha synlig glass lengre oppe

Anonymkode: f6d51...cc9

Skrevet

Jeg ville gått for gardiner!  Plasser gardinstangen høyt opp mot taket og la gardinene ligge fra hjørne til hjørne på veggen. 

Synes lameller er fryktelig upersonlig og kontoraktig. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville hatt lameller, og myknet uttrykket ved å male veggene eller ha mye puter og fint gulvteppe. Syns lameller er superstilig. 

Anonymkode: 6e776...a99

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Ja, jeg går nok for gardiner. Monterer doble skinner i taket og har to lag med gardiner. Det gir et lunere rom og mer støydemping enn lameller. Utfordringen er antall lengder. 5 meter vegg krever 7,5 meter gardin for å falle pent. Voldsomt mye stoff og grasalt dyrt hvis jeg skal bestille stoff og søm. Tror det må bli IKEA og bare akseptere at det blir mange gardiner å holde styr på.

• Liker 1
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Ja, jeg går nok for gardiner. Monterer doble skinner i taket og har to lag med gardiner. Det gir et lunere rom og mer støydemping enn lameller. Utfordringen er antall lengder. 5 meter vegg krever 7,5 meter gardin for å falle pent. Voldsomt mye stoff og grasalt dyrt hvis jeg skal bestille stoff og søm. Tror det må bli IKEA og bare akseptere at det blir mange gardiner å holde styr på.

Ellos har tilbud på gardiner nå.  Kan få dobbel lenge på gardinene også der. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et lignende vindu som ditt og jeg har doble gardinskinner. Har sånne tynne, florlette gardiner nærmest vinduet og pyntegardiner mot stuen. Er veldig fornøyd med det. Som du også sier så demper det lyder litt. Jeg er ikke noe fan av lameller, synes det er veldig kontoraktif, og særlig i vibterhalvåret synes jeg det gir et kaldt inntrykk. 

Anonymkode: c0ed4...4f1

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ikke dobbel plisêgardiner? der kan du dra de opp og se ut men ingen kan se inn

AnonymBruker
Skrevet

I dette tilfellet hadde jeg uten tvil gått for plissegardiner. :)

Anonymkode: e4f5b...788

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

I dette tilfellet hadde jeg uten tvil gått for plissegardiner. :)

Anonymkode: e4f5b...788

TS her. Glemte å spesifisere at det ene glasset er en skyvedør. Så plissé kan blir vanskelig, selv om jeg liker løsningen.

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et lignende vindu som ditt og jeg har doble gardinskinner. Har sånne tynne, florlette gardiner nærmest vinduet og pyntegardiner mot stuen. Er veldig fornøyd med det. Som du også sier så demper det lyder litt. Jeg er ikke noe fan av lameller, synes det er veldig kontoraktif, og særlig i vibterhalvåret synes jeg det gir et kaldt inntrykk. 

Hvor mange gardinlengder har du for at det blir pent når de er lukket? Jeg må ha 7,5 meter stoff. Da blir det 5 lengder hvis jeg kjøper standard ferdigsydde fra Ikea som har bredde 145 cm. Kan fort se for meg at jeg sjelden orker å åpne/lukke de når det blir så mange gardiner å bale med 😀

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange gardinlengder har du for at det blir pent når de er lukket? Jeg må ha 7,5 meter stoff. Da blir det 5 lengder hvis jeg kjøper standard ferdigsydde fra Ikea som har bredde 145 cm. Kan fort se for meg at jeg sjelden orker å åpne/lukke de når det blir så mange gardiner å bale med 😀

Er ikke hjemme akkurat nå, så,får ikke dobbeltsjekket det, men jeg tror jeg har fem av de florlette. De overlapper bittelitt. Pyntegardinene trekker jeg egentlig aldri helt for, så der har jeg bare to stykker som henger pent på hver sin side av vinduet. Fant ut at det ville bli veldig dyrt hvis jeg skulle dekke hele vinduet med sånne gardiner, og da ville jeg på en måte bli låst til å ha de gardinene i mange år fremover. Når jeg har bare to stykker er det litt rimeligere å bytte dem ut hvis jeg vil det. Har ikke brukt dem til å skygge for solen så veldig mange ganger (vi har terrassemarkise på utsiden), og da har jeg bare dratt dem dit jeg har trengt dem, selvom det ser litt rart ut å ha gardiner midt på. Synes også at det hadde blitt litt vel mye stoff hvis jeg skulle hatt 5-6 stykker av begge typene gardiner hengende på hver side av vinduet. Har hatt det sånn i ca. seks år og er fornøyd med det. 

• Liker 1
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

TS her. Glemte å spesifisere at det ene glasset er en skyvedør. Så plissé kan blir vanskelig, selv om jeg liker løsningen.

Da kan du ha lammeler på skyvedøra og plissegardiner på resten?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...