Gå til innhold

Sosialt stigma for smitte etter utenlandsreiser?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor har alle de siste smittetilfellene siden april vært importerte, og det er mye hets mot disse i kommentarfeltene i lokalpressen mot disse som er så "egoistiske" som har valgt å reise. Men har jo hele tiden vært lov å reise, så lenge karantenen blir etterfulgt. Og det er ingenting som tyder på at disse har spredd smitten til lokalsamfunnet sånn de reisende etter vinterferien gjorde.

Vi skal en tur til et EØS land om noen uker, og har fått pes fra familie og venner som vil holde seg borte fra oss, selv om vi ikke trenger karantene lenger. Vi skal passe på og overholde smittevern og avstandsregler og ha maske på fly/flyplass. Er vi egoistiske som velger å reise?

(Ønsker ikke "viruset er ikke farlig"-svar, det er en helt annen debatt. Men hva syns folk om oss som velger å reise)

Anonymkode: dc1b9...4cc

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her jeg bor har alle de siste smittetilfellene siden april vært importerte, og det er mye hets mot disse i kommentarfeltene i lokalpressen mot disse som er så "egoistiske" som har valgt å reise. Men har jo hele tiden vært lov å reise, så lenge karantenen blir etterfulgt. Og det er ingenting som tyder på at disse har spredd smitten til lokalsamfunnet sånn de reisende etter vinterferien gjorde.

Vi skal en tur til et EØS land om noen uker, og har fått pes fra familie og venner som vil holde seg borte fra oss, selv om vi ikke trenger karantene lenger. Vi skal passe på og overholde smittevern og avstandsregler og ha maske på fly/flyplass. Er vi egoistiske som velger å reise?

(Ønsker ikke "viruset er ikke farlig"-svar, det er en helt annen debatt. Men hva syns folk om oss som velger å reise)

Anonymkode: dc1b9...4cc

Jeg respekterer at dere ønsker å reise, men det er komplett uforståelig for meg. Vi har avlyst Danmarksferien, som nok også ville vært relativt trygg. 

Jeg hadde holdt meg unna dere etter en reise.

Anonymkode: 09960...f01

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

En får gjøre som en har samvittighet til.

Anonymkode: 70ddf...08e

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Egoistiske som reiser? 

Anonymkode: 643e0...65f

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Egoistiske som reiser? 

Økt unødvendig bevegelse i samfunnet for egen hygge gir økt fare for hurtigere smittespredning, og man oppholder seg steder med flere ukjente mennesker, som kan vanskeliggjøre smittesporing. Det er jo ikke akkurat en altruistisk handling slik situasjonen er...

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Der er så mange som går og venter i håp om å få komme tilbake til jobb! Ta for eksempel hele kulturbransjens oppstart - den beror seg på at alle gjør sin del for å holde smitten under kontroll. Gjør det dere ønsker, men jeg hadde aldri hatt samvittighet til å reise utenlands nå.

Anonymkode: bee2e...c87

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Økt unødvendig bevegelse i samfunnet for egen hygge gir økt fare for hurtigere smittespredning, og man oppholder seg steder med flere ukjente mennesker, som kan vanskeliggjøre smittesporing. Det er jo ikke akkurat en altruistisk handling slik situasjonen er...

Men har noen bedt om altruistiske handlinger nå? 

Det blir bedt om hyppig håndvask, host/nys i albuen og å holde avstand. Klemme få mennesker. Og at vi drar på ferie i Norge.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men har noen bedt om altruistiske handlinger nå? 

Det blir bedt om hyppig håndvask, host/nys i albuen og å holde avstand. Klemme få mennesker. Og at vi drar på ferie i Norge.

Hva noen ber om - og hva som er mest riktig i lys av situasjonen internasjonalt, familiens helse  og eget moralsk kompass er to forskjellige ting.

Ingen trenger å be meg eller mine nærmeste om å tenke konsekvenser, gi støtte til permitterte, støtte foretak som står i fare for konkurs. 

Ikke tål så inderlig vel, den korona som ikke rammer deg selv...  

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes dere er egoistiske og stokk dumme,

og hvis dere blir smittet vil folk selvsagt bli provoserte og håpe at dere blir liggende på sykehus i det landet dere drar til i stedet for  å dra hjem hit og enten beslaglegge ressurser i helsevesenet her eller spre smitte her.

Bør man gjøre alt bare fordi det ikke er direkte ulovlig??Det er ikke ulovlig å være en drittsekk eller å være utro heller, men man kan jo med fordel velge å la være likevel.

Anonymkode: ecf33...57f

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

og hvis dere blir smittet vil folk selvsagt bli provoserte og håpe at dere blir liggende på sykehus i det landet dere drar til i stedet for  å dra hjem hit og enten beslaglegge ressurser i helsevesenet her eller spre smitte her.

Bør man gjøre alt bare fordi det ikke er direkte ulovlig??Det er ikke ulovlig å være en drittsekk eller å være utro heller, men man kan jo med fordel velge å la være likevel.

Helt, helt enig!

Anonymkode: cf49a...1a1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ingen som reiser utenlands i sommer og hadde jeg gjort det hadde jeg holdt meg unna etterpå.
Det er fullt lov å reise på ferie, jeg forstår at folk vil det, men jeg forstår likevel ikke at de gjør det.

Hva om der blir en smitteoppblomstring igjen? Vil man være med på å risikere mer nedstenging og mer strenge retningslinjer?

Jeg jobbet hele "koronaperioden" hørte på, kjente på frykten for smitte hver dag.
Jeg vil ikke ha det slik igjen og gjør mitt for å ha god smittehygiene, og det innbefatter å ikke reise utenlands og ha avstand fra folk som gjør det, så godt jeg kan.

Anonymkode: 03aaf...764

• Liker 6
Skrevet

Hva med de menneskene som har vært ute av landet siden pandemien ble erklært?  Burde de bare bli der de er, eller burde de få komme hjem igjen?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi er i Danmark nå og har ikke fått noen reaksjoner på det, annet enn forståelse. Vi har halve familien her og vi har ikke sett hverandre på lang tid på grunn av situasjonen. Har ikke dårlig samvittighet og er heller ikke stokk dumme. Dersom folk vil holde seg unna oss når vi kommer hjem, så står de selvsagt fritt til det. 

Anonymkode: de5bf...2f5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi er i Danmark nå og har ikke fått noen reaksjoner på det, annet enn forståelse. Vi har halve familien her og vi har ikke sett hverandre på lang tid på grunn av situasjonen. Har ikke dårlig samvittighet og er heller ikke stokk dumme. Dersom folk vil holde seg unna oss når vi kommer hjem, så står de selvsagt fritt til det. 

Anonymkode: de5bf...2f5

Folk som reiser pga familie har jeg forståelse for. Alle andre: niks!

Anonymkode: cf49a...1a1

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Fint at verden begynner å bli mer normal igjen, og synes det er helt greit å reise dit reiserådene sier man kan. Det oppfordres jo til å reise rundt i Norge, og man kan like gjerne bli smittet her hjemme som i de landene det åpnes for. Lever veldig fint med om ingen vil omgås meg de første par ukene etter en reise. Jeg har dessuten hjemmekontor, og det blir ingen nevneverdig forskjell på karantene og ikke karantene. 

Anonymkode: 75fed...ebb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vil jo da også gjelde reiser innenlands. Så lenge man følger UDs reiseråd, og smittevernreglene, tenker jeg INGEN har noe de skulle sagt. Det er noen som bare elsker å være koronapoliti, og lager egne regler som de mener alle skal følge.

Anonymkode: ab259...eab

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva noen ber om - og hva som er mest riktig i lys av situasjonen internasjonalt, familiens helse  og eget moralsk kompass er to forskjellige ting.

Ingen trenger å be meg eller mine nærmeste om å tenke konsekvenser, gi støtte til permitterte, støtte foretak som står i fare for konkurs. 

Ikke tål så inderlig vel, den korona som ikke rammer deg selv...  

Ditt moralske kompass er helt sikkert annerledes enn mitt og naboen din sitt. Folk har lov til å ha egne meninger og å handle ut i fra dem innenfor samfunnets lover og regler. Og nå gjør folk dette, noe man må akseptere.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge dere tar vanlige forholdsregler (avstand, håndvask etc) og reiser til et "godkjent" land så er det er det ingen grunn i det hele tatt til dårlig samvitighet. 

Anonymkode: 80e61...8ac

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg synes dere er egoistiske. Det er liksom så mye som står på spill her for å ikke sabotere gjenåpningen av samfunnet. Jeg har kulturarbeidere i familien som har mistet hele inntektsgrunnlaget sitt, og en sønn som ikke har fått delta i idretten sin. Dersom smitten holder seg lav i landet og ikke eksploderer igjen fordi alle må ut og reise og bringe ny oppblomstring inn igjen til landet, så har vi en mulighet til å redde så mye næring i landet, og fritidstilbud som barneidretten. 

Hva tror du vil skje når alle dere som må reise kommer hjem igjen og potensielt skaper en ny bølge til høsten? Da vil det komme ytterligere restriksjoner som det vi har sett ellers i Europa når det blomstrer opp igjen. Ugg, jeg blir så irritert. Én sommer må da folk klare å holde seg i ro!

Anonymkode: ae298...9e3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så fasinerende at KG og bygdedyret vet bedre enn myndigheter og helsedirektorat i Norge og i de fleste EU land. 

I min omgangskrets, både venner og kollegaer, reises det. Vi har allerede vært ute av landet en gang, og nå når det åpnes opp mer etter 15.juli går turen til sentral-Europa.

Nå når det endelig åpnes opp igjen, og ting går tilbake til normalen, ønsker vi å bidra til å få hjulene i gang. Samt at det er fantastisk å leve som normalt igjen. 

Uansett hjelper det lite at nordmenn holder seg hjemme. Jeg var på tur til en av Norges største turistattraksjoner i helgen, og der krydde det av turister - også svensker. 

Anonymkode: 8d147...d72

• Liker 6
  • Opprett ny...