AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #1 Skrevet 4. juli 2020 For familiehusfredens (besteforeldre og oldeforeldre) del velger vi å døpe lillesøster. Storesøster er også døpt. Vi er på ingen måte kristne, men vi synes det er helt greit å døpe. Litt for tradisjonen, men også for husfreden som sagt.. Fadderne til storesøster er våre søsken, og noen av deres partnere. Sannheten er at ingen av de bryr seg noe særlig om våre barn. Bare overfladisk i forbindelse med bursdager. De styrer med sitt, og tilbringer heller ferier, nyttårsaften, 17 mai og lignende med venner enn oss som er familie. Vi treffes som regel bare i forbindelse med bursdager, og på julaften.  Jeg vil virkelig ikke ha de som faddere en gang til, men vi har ikke så mye valg.. Andre med lignende erfaring? Hva gjorde dere? Anonymkode: 95556...659
Hulderen Skrevet 4. juli 2020 #2 Skrevet 4. juli 2020 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: For familiehusfredens (besteforeldre og oldeforeldre) del velger vi å døpe lillesøster. Storesøster er også døpt. Vi er på ingen måte kristne, men vi synes det er helt greit å døpe. Litt for tradisjonen, men også for husfreden som sagt.. Fadderne til storesøster er våre søsken, og noen av deres partnere. Sannheten er at ingen av de bryr seg noe særlig om våre barn. Bare overfladisk i forbindelse med bursdager. De styrer med sitt, og tilbringer heller ferier, nyttårsaften, 17 mai og lignende med venner enn oss som er familie. Vi treffes som regel bare i forbindelse med bursdager, og på julaften.  Jeg vil virkelig ikke ha de som faddere en gang til, men vi har ikke så mye valg.. Andre med lignende erfaring? Hva gjorde dere? Anonymkode: 95556...659 Har dere ingen venner? Man trenger ikke åvære i slekt med fadderne. Det er heller ikke vanlig å ha de samme fadderne til barna. Endret 4. juli 2020 av Hulderen 4
milli123 Skrevet 4. juli 2020 #3 Skrevet 4. juli 2020 Venner? Er vel ikke vanlig Ã¥ ha samme fadder til barna. Â
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #4 Skrevet 4. juli 2020 Ja. Vi har familiemedlemmer til de 2 første. Da tredjemann kom bestemte jeg meg for 2 av mine beste venninner, altså familien jeg selv har valgt. Ingen som har hevet et øyebryn på grunn av det. Anonymkode: aaf0b...614
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #5 Skrevet 4. juli 2020 4 minutter siden, Hulderen skrev: Har dere ingen venner? Man trenger ikke åvære i slekt med fadderne. Det er heller ikke vanlig å ha de samme fadderne til barna.  3 minutter siden, milli123 skrev: Venner? Er vel ikke vanlig å ha samme fadder til barna.   Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja. Vi har familiemedlemmer til de 2 første. Da tredjemann kom bestemte jeg meg for 2 av mine beste venninner, altså familien jeg selv har valgt. Ingen som har hevet et øyebryn på grunn av det. Anonymkode: aaf0b...614 Vi har noen vi kunne tenkt, men av ulike årsaker hadde vi ikke venner i den første dåpen, og har ikke tenkt til å ha venner i denne dåpen heller. Anonymkode: 95556...659
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #6 Skrevet 4. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev:   Vi har noen vi kunne tenkt, men av ulike årsaker hadde vi ikke venner i den første dåpen, og har ikke tenkt til å ha venner i denne dåpen heller. Anonymkode: 95556...659 Du har ikke «venner i dåpen», men fadderne 🙂 Anonymkode: 0e679...907 13
Hulderen Skrevet 4. juli 2020 #7 Skrevet 4. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev:   Vi har noen vi kunne tenkt, men av ulike årsaker hadde vi ikke venner i den første dåpen, og har ikke tenkt til å ha venner i denne dåpen heller. Anonymkode: 95556...659 Da har du jo noen du kan ha som faddere (vennene), men du ønsker ikke å bruke dem. Dermed har du selv laget et uløselig problem. 7
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #8 Skrevet 4. juli 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev:   Vi har noen vi kunne tenkt, men av ulike årsaker hadde vi ikke venner i den første dåpen, og har ikke tenkt til å ha venner i denne dåpen heller. Anonymkode: 95556...659 Men dere har jo ikke venner i dåpen denne gangen heller, derimot har dere venner som faddere i dåpen, stor forskjell der! Anonymkode: dfda0...965 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #9 Skrevet 4. juli 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: For familiehusfredens (besteforeldre og oldeforeldre) del velger vi å døpe lillesøster. Storesøster er også døpt. Vi er på ingen måte kristne, men vi synes det er helt greit å døpe. Litt for tradisjonen, men også for husfreden som sagt.. Fadderne til storesøster er våre søsken, og noen av deres partnere. Sannheten er at ingen av de bryr seg noe særlig om våre barn. Bare overfladisk i forbindelse med bursdager. De styrer med sitt, og tilbringer heller ferier, nyttårsaften, 17 mai og lignende med venner enn oss som er familie. Vi treffes som regel bare i forbindelse med bursdager, og på julaften.  Jeg vil virkelig ikke ha de som faddere en gang til, men vi har ikke så mye valg.. Andre med lignende erfaring? Hva gjorde dere? Anonymkode: 95556...659 På første valgte jeg tante til barnet, fordi det er barnets familie uavhengig av hvor mye kontakt man har. Anonymkode: 9b6ae...3d8
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #10 Skrevet 4. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: På første valgte jeg tante til barnet, fordi det er barnets familie uavhengig av hvor mye kontakt man har. Anonymkode: 9b6ae...3d8 Må si meg uenig. Barnets familie ja, men trenger den type tilknytning bety mere tilknytning på de plan som betyr noe her i verden? Jeg er henne som har familie til de to eldste. Fadderpliktene mitt yngste barn har vil jeg påstå er mere overhold til han, enn de to andre. Det være seg den type kontakt som en telefon, et besøk, overnatting, lek og oppmerksomhet. Anonymkode: aaf0b...614 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #11 Skrevet 4. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Må si meg uenig. Barnets familie ja, men trenger den type tilknytning bety mere tilknytning på de plan som betyr noe her i verden? Jeg er henne som har familie til de to eldste. Fadderpliktene mitt yngste barn har vil jeg påstå er mere overhold til han, enn de to andre. Det være seg den type kontakt som en telefon, et besøk, overnatting, lek og oppmerksomhet. Anonymkode: aaf0b...614 Har man ingen å velge så er det naturlig med tanter og onkler, enn ei venninne. Anonymkode: 9b6ae...3d8 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #12 Skrevet 4. juli 2020 Tenker dere rett og slett bare må velge deres nærmeste venner. Selv om dere valgte familie som fadder til nr 1 trenger dere jo ikke å gjøre det til nr 2. Dere er heldige som har venner rundt dere som ville stilt opp. Vi sliter også med å finne faddere, våre nærmeste venner er fadder til barn nr 1 og vi har ingen andre å velge til nr 2. Familien er ikke engasjert så de kan vi heller ikke velge. Anonymkode: beab1...196
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #13 Skrevet 4. juli 2020 54 minutter siden, Hulderen skrev: Da har du jo noen du kan ha som faddere (vennene), men du ønsker ikke å bruke dem. Dermed har du selv laget et uløselig problem. Jeg har to gode venninner jeg kunne tenkt meg, men det føles likevel litt rart. Vi ble ikke bedt i dåpen til noen av deres barn. Vi forventet ikke det heller altså Anonymkode: 95556...659
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #14 Skrevet 4. juli 2020 Men hvilken forventning har du egentlig til faddere? vi har et nært forhold til familien, men nyttårsaften, 17.mai, romjul, st.hans osv er dager som tilbringes med våre venner med barn. Ikke familie. Har dere ikke egen selvstendig omgangskrets? Vi hadde blanding av søsken og venner som faddere. Det er ingenting som tilsier at det må være familie. Anonymkode: b2942...c45 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #15 Skrevet 4. juli 2020 Men herregud (ðŸ¤), hvis du ikke er kristen er det vel samme faen (😬) hvem som er faddere?? Faddere skal lære barn om den kristne tro. Bare velg noen og bli ferdig med det. Jeg hadde sagt til fadderne at du forventer ingenting fra dem, bortsett fra oppmøte dÃ¥psdagen Anonymkode: d2da3...046 4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #16 Skrevet 4. juli 2020 Vi døypte også for å tekkes besteforeldre. Vi valgte dem også som faddere bare fordi det var enkelt. Jeg bar selv barna til døpefonten. Anonymkode: 1194b...09a 5
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #17 Skrevet 4. juli 2020 Velg samtlige beste-og oldeforeldre. Så enkelt, så riktig, siden dere gjør det for dem. Jeg skjønner ikke problemstillingen? Anonymkode: 81b23...7c9 6
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #18 Skrevet 4. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: For familiehusfredens (besteforeldre og oldeforeldre) del velger vi å døpe lillesøster. Storesøster er også døpt. Vi er på ingen måte kristne, men vi synes det er helt greit å døpe. Litt for tradisjonen, men også for husfreden som sagt.. Fadderne til storesøster er våre søsken, og noen av deres partnere. Sannheten er at ingen av de bryr seg noe særlig om våre barn. Bare overfladisk i forbindelse med bursdager. De styrer med sitt, og tilbringer heller ferier, nyttårsaften, 17 mai og lignende med venner enn oss som er familie. Vi treffes som regel bare i forbindelse med bursdager, og på julaften.  Jeg vil virkelig ikke ha de som faddere en gang til, men vi har ikke så mye valg.. Andre med lignende erfaring? Hva gjorde dere? Anonymkode: 95556...659 Jeg må bare få si at jeg blir glad når jeg kommer over sånne tråder. Ikke glad på dine vegne, men på mine og at jeg skjønner at det fremdeles finnes mennesker der ute som tenker over sånn. For her er historien fra min side, jeg er søskenet som er fadder. Vi kjøpte inn barneutstyr, leker, organiserte treff, kjøpte barnehagesekk, kom med en liten ekstragave innimellom, satte opp sparekonto for å spare litt hver måned, fine jule og bursdagsgaver og julekalender. For å si det sånn så brydde ikke foreldrene seg et døyt om dette, de ville heller ikke være sammen med familie og er bare sammen med venner. Jeg skjønner i ettertid ikke hvorfor vi ble valgt til faddere i utgangspunktet, de skulle jo heller bare ha valgt noen av de andre vennene sine som er mye viktigere enn familie. Jeg kan jo bare si det sånn at barneutstyret er solgt eller kastet, jeg organiserer ikke noe mer treff ( er heller ikke alltid med på de obligatoriske tingene), har sluttet å kjøpe noe ekstra, sparekontoen er sagt opp, julekalenderen er blitt mindre og mindre (i år blir den kanskje redusert til en sjokoladekalender) og jule/bursdagsgavene er betraktelig redusert enn det jeg så for meg at jeg ville gi. Anonymkode: 72426...ee0 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #19 Skrevet 4. juli 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvilken forventning har du egentlig til faddere? vi har et nært forhold til familien, men nyttårsaften, 17.mai, romjul, st.hans osv er dager som tilbringes med våre venner med barn. Ikke familie. Har dere ikke egen selvstendig omgangskrets? Vi hadde blanding av søsken og venner som faddere. Det er ingenting som tilsier at det må være familie. Anonymkode: b2942...c45 Du er jo ikke TS, men hvorfor vil du aldri være sammen med familie disse dagene? Hvorfor er venner så mye viktigere? Tror du virkelig at det er de som kommer til å stille opp hvis det virkelig skulle være krise? Jeg blir så provosert av folk som tar så lett på familie og bare tror at vi er der, men at man ikke trenger å yte noe for det før man er «i beita» og vennene har mer nok med seg og sitt. Anonymkode: 72426...ee0 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #20 Skrevet 4. juli 2020 Jeg er fadder til flere venners barn. Det er vanlig å be venner. til mitt eget valgte jeg de fire besteforeldrene pluss min bror. Besteforeldre er vel en mulighet? Anonymkode: 56f5a...843
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå