Gå til innhold

Ett svar eller et svar ???

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er riktig? Gi meg ett svar, eller gi meg et svar?

Anonymkode: 79c4f...a6f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på spørsmålet eller spørsmålene? 

Anonymkode: 641df...720

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hva du mener. Skal du ha ett svar og ikke to eller flere, så er "gi meg ett svar, riktig. Spør du bare; gi meg et svar så er det med en t. To t'er menes tallet 1/ett.

Anonymkode: bc4bf...f40

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er riktig? Gi meg ett svar, eller gi meg et svar?

Du bruker ett hvis du vil understreke at du bare vil ha et svar (ikke flere). Et svar brukes som vanlig ubestemt artikkel. 

Anonymkode: 75cf9...f8f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så hvis du ikke får svar på ett spørsmål i en samtale skal det likevel være "gi meg et svar" selv om det er ETT spørsmål du vil ha svar på?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis du ikke får svar på ett spørsmål i en samtale skal det likevel være "gi meg et svar" selv om det er ETT spørsmål du vil ha svar på?

Feil igjen, hvis du ikke får svar på et spørsmål.

Hvis du vil poengtere at det bare er ett hva som helst, ikke tjuesju for eksempel, så skrives ett med to t'er. Det vil si at det vanligvis skrives med en t. Dette gjøres det ofte feil på, jeg ser at når jeg får et varsel om at noen har likt noe her så står det du har fått ett nytt varsel. Så fremt ikke KG poengterer at jeg ikke har fått 2 eller flere men bare ett, så er dette altså feil, det skulle ha vært du har fått et nytt varsel.

Regelen er altså at ett skrives med to t'er når du mener kun ett, eller klokka ett. I alle andre tilfeller er det med en t.

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, NymeriaRhoynar skrev:

Feil igjen, hvis du ikke får svar på et spørsmål.

Hvis du vil poengtere at det bare er ett hva som helst, ikke tjuesju for eksempel, så skrives ett med to t'er. Det vil si at det vanligvis skrives med en t. Dette gjøres det ofte feil på, jeg ser at når jeg får et varsel om at noen har likt noe her så står det du har fått ett nytt varsel. Så fremt ikke KG poengterer at jeg ikke har fått 2 eller flere men bare ett, så er dette altså feil, det skulle ha vært du har fått et nytt varsel.

Regelen er altså at ett skrives med to t'er når du mener kun ett, eller klokka ett. I alle andre tilfeller er det med en t.

Men det er jo ett enkelt svar på ett enkelt spørsmål, så da går jeg utfra at "gi meg ett svar"er korrekt" siden det er ett spesifikt spørsmål man vil ha svar på i nevnte scenario. 

Skrevet (endret)
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo ett enkelt svar på ett enkelt spørsmål, så da går jeg utfra at "gi meg ett svar"er korrekt" siden det er ett spesifikt spørsmål man vil ha svar på i nevnte scenario. 

Hvis poenget er at det er ett spørsmål, ikke flere, og at du for guds skyld ikke ønsker flere enn ett svar så er ett rett. Hvis poenget er at du ønsker et svar og du ikke har fått noe svar så skal du skrive et.

Hvor ofte skjer det at du må irettesette noen for å ha kommet med for mange svar når du bare ville ha ett?

Endret av NymeriaRhoynar
  • Liker 1
Skrevet

Hvis du forventer at du kan få to, tre, fire, fem svar, men bare vil ha ett, skal du skrive ett.  Ellers er det «gi meg et svar» som et riktig.

• Liker 2
Skrevet

Ett er tallord, et er bestemt artikkel. Så lenge antallet ikke er viktig så er det et. 

• Liker 2
Skrevet

Ett skal bare bruke hvis du kan sette inn kontrollordet "eneste" i setningen og ser at det gir fullstendig mening. Det må være et poeng i at det er ett eneste svar du trenger, og at to eller flere svar er helt galt å få. Som regel skal man bruke et, ikke ett. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...