Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått to år på videregående deretter, fullført to år som lærling i butikk. Jeg har nå jobbet i dagligvarer i 11 år og ønsker å gjøre noe annet. Jeg slet mye på skolen og var ukonsentrert og med lite motivasjon. 11 år etter har mye skjedd på dem fronten og jeg er motivert til å gå skole igjen for å kunne jobbe med det jeg brenner for. Ønsker å utdanne meg som helsefagarbeider og ønsket er å kunne ta videreutdanning etterhvert innen psykisk helsevern. Jeg er litt rådvill ta hva jeg gjør nå. Jeg har ikke rett til videregående da jeg allerede har fullført det? Jeg fikk ikke vurderingsgrunnlag i matematikk, og har heller ikke standpunkt karakter i kroppsøving. Så dette må jeg ta opp igjen. Men jeg syntes det er vanskelig å navigere seg frem til hva jeg trenger og hvor jeg evt søker. Hvor går veien videre herfra? Noen som har tatt helsefagarbeider utdanning i voksen alder? Kan det gjøres intensivt med kveldsskole så jeg kan fortsette å jobbe fullt ved siden? Eier leilighet og ønsker ikke selge den.

Anonymkode: 9ae1e...b4e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du sjekket ut 23/5-regelen? Har du googlet helsefagutdanning for voksne? Har du snakket med studieveileder/rådgiver ved skoler som har den fagretninger du ønsker? Har du undersøkt ut om du likesågodt kan studere f.eks vernepleier, sosionom (det heter noe annet nå..?) med en gang (23/5)? Har du søkt jobb på sykehjem for å prøve deg i yrket? 

Anonymkode: 9c595...556

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du sjekket ut 23/5-regelen? Har du googlet helsefagutdanning for voksne? Har du snakket med studieveileder/rådgiver ved skoler som har den fagretninger du ønsker? Har du undersøkt ut om du likesågodt kan studere f.eks vernepleier, sosionom (det heter noe annet nå..?) med en gang (23/5)? Har du søkt jobb på sykehjem for å prøve deg i yrket? 

Anonymkode: 9c595...556

Det heter sosionom enda ja 😛 men utdanningen heter sosialt arbeid 

Anonymkode: e1511...4c2

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått to år på videregående deretter, fullført to år som lærling i butikk. Jeg har nå jobbet i dagligvarer i 11 år og ønsker å gjøre noe annet. Jeg slet mye på skolen og var ukonsentrert og med lite motivasjon. 11 år etter har mye skjedd på dem fronten og jeg er motivert til å gå skole igjen for å kunne jobbe med det jeg brenner for. Ønsker å utdanne meg som helsefagarbeider og ønsket er å kunne ta videreutdanning etterhvert innen psykisk helsevern. Jeg er litt rådvill ta hva jeg gjør nå. Jeg har ikke rett til videregående da jeg allerede har fullført det? Jeg fikk ikke vurderingsgrunnlag i matematikk, og har heller ikke standpunkt karakter i kroppsøving. Så dette må jeg ta opp igjen. Men jeg syntes det er vanskelig å navigere seg frem til hva jeg trenger og hvor jeg evt søker. Hvor går veien videre herfra? Noen som har tatt helsefagarbeider utdanning i voksen alder? Kan det gjøres intensivt med kveldsskole så jeg kan fortsette å jobbe fullt ved siden? Eier leilighet og ønsker ikke selge den.

Anonymkode: 9ae1e...b4e

Jeg tar utdanning i voksen alder. Jeg begynte da jeg var 35 år etter flere år i arbeidslivet. Jeg har fullført videregående, men manglet et fag for å komme inn på bioingeniør. 

Det første du må gjøre er å finne ut hvilken utdanning/program du vil begynne på. Deretter må du se på kravene. Du tar opp det du mangler. Som nevnt, finnes det en 23/5 regel: https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/
I korte trekk behøver du ikke å ha fullført 3 år på videregående for å få generell studiekompetanse, men du må ha fullført 6 fag i tillegg til minst 5 års arbeidspraksis. 

Manglende fag kan du ta opp på diverse skoler som tilbyr fagene. Som f.eks ASK, Sonans etc. Her kan du selv bestemme når du vil studere. Du må ikke delta på undervisning. ASK (som jeg valgte) har videoforelesninger, og du har mulighet til å snakke med lærere. Dersom du ikke har spesielt med matematikk fra før, vil dette kreve en del, så dersom du tenker å jobbe 100% ved siden av, bør du beregne minst ett semester, kanskje til og med to (altså ett år). Jeg kjenner ikke til om det er mulig å ta kroppsøving privat, men jeg antar det er mulig. 

Hva vil du studere? Universitetet? Da kan du nok ikke forvente å jobbe fullt ved siden av. Avhengig av hvordan studiet er lagt opp, kan du helt sikkert jobbe en del. Du kan be banken om avdragsfrihet i perioden du studerer (det fikk jeg innvilget, men benyttet meg ikke av det). Du har krav på lån og stipend fra Lånekassen. Ulempen er at du må regne med å gå ned i lønn for å unngå at stipend gjøres om til lån. 

Still gjerne helt konkrete spørsmål, så blir det lettere å gi råd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...