Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hunden vår trekker sånn i båndet når vi går tur med hanl. Mannen min vil at vi skal kjøpe en sånn "halty"(?), en sånn snutesele som gjør at snuten blir trukket til siden når han trekker. Familien hans har brukt det på en hund de hadde før, og han sier at det fungerte veldig fort, og så kunne de slutte å bruke den.

Jeg liker ikke sånne seler, men jeg har ingen gode argumenter for hvorfor vi ikke skal prøve det. Skader man hunden ved å gjøre det? Lærer han det riktig på den måten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Jeg måtte bruke halti på den forrige hunden min. Han var sterk, det var glatt ute, og han var aggressiv.

Det fungerte kjempeflott! Det blir som med hester, man styrer hodet deres slik at de ikke får dratt og rykket til.

Jeg synes det er verdt et forsøk, men bruk det som en del av treningen til å gå pent i bånd. Hunden blir ikke skadet, med mindre man røsker til i båndet. Stopp opp hver gang båndet strammer seg, med halti på vil han da "snurre rundt" istedet for å fortsette å dra. Fortsett å gå når båndet er slakt.

Lykke til!

Skrevet

Har ikke prøvd den snutevarianten, men den varianten som går under forbena. Syntes det så ut som om det var så lett å skade nakken på hunden om den hadde den rundt snuten. F.eks om den ser noe som den vil jage, og stormer avgårde mot den, så vil jo nakken bli vridd.

Jeg var veldig fornøyd med den som går under forbena iallefall, og syntes den virket tryggere å bruke. Men jeg vet ikke om den er det, bare min følelse.

Lykke til!

Gjest Leyla i.i
Skrevet

Hvorfor ikke bare trene det bort UTEN å påføre hunden mer ubehag enn nødvendig?

Ved hjelp av tålmodighet og konsekvent trening, kan du få en hund som ikke trekker i båndet ved hjelp av andre ting enn smerte.

Ved hjelp av disse selene, lærer hunden å ha båndet slakt ved å ville UNNGÅ smerte. Den lærer ved å "brenne seg på ovnen", for å si det sånn. Bare at det tar ikke bare EN gang, men maaange smertefulle turer for hunden.

Hvis du i stedenfor bruker "be a tree" metoden, lærer hunden å ha båndet slakt ved å få belønning når båndet er slakt. Belønningen er å komme seg videre på turen, men det er ikke noen smerte med i treningen slik som ved antitrekksele.

Selv lar jeg hunden gå fritt i flexibåndet, uten at han trekker armen min ut av ledd. Sier jeg "Fot" går han ved siden av meg uten å snuse. Dette lærte jeg ham ved tre-metoden når han var fire år gammel.

Begynn med en gang du går utenfor døren og hunden begynner å trekke i båndet. Ikke si noe, bare stopp opp og stå helt i ro til båndet blir slakt. Gå fremover til båndet strammes igjen, og stans med en gang båndet blir stramt. Slik fortsetter du i en halvtime. Kanskje du ikke kommet deg mer enn ti meter fra huset, men det er ikke lengden på turen som er poenget her. Mens treningen pågår (det tok meg cirka tre - fire uker måned å lære begge hundene denne metoden fordi jeg lærte også en del underveis..) må ikke hunden få sjansen til å stramme båndet uten at det får de følgene at fremdriften stanser. Ikke gi noen kommandoer mens treningen pågår.

Etterhvert som hunden skjønner at det er når båndet er slakt at det går fremover, kan du begynne å drøye fremdriften et par sekunder. Variere det litt etterhvert.

Selvfølgelig finnes det heeelt sikkert andre metoder som innebærer rykking og napping og fying og kjeft, men dette funket best på begge mine hunder.

Skrevet

Hørt om denne "vær et tre"-metoden din. Den fungerer ikke på alle hunder. Det betyr ikke at man ikke skal prøve den en mnd. eller to, men ikke alle hunder lærer av den.

Jeg har en antitrekksele som jeg kjøpte til moren min skulle passe hunden min da hun er ganske strek. Jeg bruker den aldri selv og mor trenger vel heller ikke å bruke den. Det er mer en trygghet for henne. Min erfaring er at antitrekkselen, den som går under forbena, ikke gjør hunden vondt. Jeg har brukt den når jeg har passet store rr-hanner uten bånddressur. Nå skal det også sies at, så snart jeg tok av antitrekkselen på disse store hannene, begynte de å trekke igjen. Det er med andre ord ikke noe hundene ser ut til å lære særlig mye av.

Snutebånd har jeg også sette brukt på min rase. De som har det skryter av det, men jeg synes det ser så feil ut. Ser ut som en munnkurv og hunden min ser skummel nok ut fra før.

Har du en hund som er byksete og skal ned trappa og t døren før deg bør du dessuten sørge for at den må gå etter deg. Alt dette er med på å bygge opp din "stilling" som sjef, eller alfadog om du vil.

Skrevet

Nei, det er ikke alle den funker for den metoden. Ikke for min gamle hund. Jeg hadde prøvd absolutt ALT annet før jeg brukte selen. Men noen klarer ikke å la vær å trekke. Hun ble bedre etter hvert på sine gamle dager faktisk, men med Alaska Husky i blodet hadde hun kun en tanke i hodet; trekke

Skrevet

Det er tre-metoden vi bruker nå, det går bare så j... sakte! Men jeg merker jo at han blir bedre etterhvert. Det er verst i begynnelsen av turen, for da er han så ivrig etter å komme frem til "sine steder", og på slutten av turen går han ganske fint (spesielt etter at han har bæsjet). Det er bare så demotiverende og kjedelig å trene gå pent i bånd når det går så sakte.

Gjest Bhsiltsk
Skrevet
Hørt om denne "vær et tre"-metoden din. Den fungerer ikke på alle hunder. Det betyr ikke at man ikke skal prøve den en mnd. eller to, men ikke alle hunder lærer av den.

Jeg har en antitrekksele som jeg kjøpte til moren min skulle passe hunden min da hun er ganske strek. Jeg bruker den aldri selv og mor trenger vel heller ikke å bruke den. Det er mer en trygghet for henne. Min erfaring er at antitrekkselen, den som går under forbena, ikke gjør hunden vondt. Jeg har brukt den når jeg har passet store rr-hanner uten bånddressur. Nå skal det også sies at, så snart jeg tok av antitrekkselen på disse store hannene, begynte de å trekke igjen. Det er med andre ord ikke noe hundene ser ut til å lære særlig mye av.

Snutebånd har jeg også sette brukt på min rase. De som har det skryter av det, men jeg synes det ser så feil ut. Ser ut som en munnkurv og hunden min ser skummel nok ut fra før.

Har du en hund som er byksete og skal ned trappa og t døren før deg bør du dessuten sørge for at den må gå etter deg. Alt dette er med på å bygge opp din "stilling" som sjef, eller alfadog om du vil.

Kan du forklare meg hvorfor selen fungerer da, hvis den ikke gjør vondt? Hvordan lærer hunden av den?

Gjest Bhsiltsk
Skrevet
Det er tre-metoden vi bruker nå' date=' det går bare så j... sakte! Men jeg merker jo at han blir bedre etterhvert. Det er verst i begynnelsen av turen, for da er han så ivrig etter å komme frem til "sine steder", og på slutten av turen går han ganske fint (spesielt etter at han har bæsjet). Det er bare så demotiverende og kjedelig å trene gå pent i bånd når det går så sakte.[/quote']

Hold ut, vær tålmodig, for den metoden sitter som støpt når hunden har skjønt poenget!! Og så har du ikke brukt ubehag eller smerte som forsterker. :)

Skrevet

Kan du forklare meg hvorfor selen fungerer da, hvis den ikke gjør vondt? Hvordan lærer hunden av den?

Selen gjør ikke vondt, den er ubehagelig.

Men enig med deg, om man klarer å unngå å bruke slikt, så skal man det. Men jeg trekkinnstinktet i min var rett og slett for sterkt. Det var jo det hun var avlet til i generasjoner

Skrevet

den virker ved at når hunden trekker så trekker den samtidig sine egne framben bakover. mao man bruker hundens kraft mot den selv. Men vondt er det ikke.

er ikke mer ubehagelig enn den "dumme eieren" som står som en påle bak hunden, men om de lærer så mye av å gå med selen... Ja, det er en helt annen sak.

Gjest Bhsiltsk
Skrevet

Hvordan vet hunden forskjell på antitrekk-selen og vanlig sele da? Når den har på vanlig sele er det jo meningen at den skal trekke. Hvordan vil du lære hunden at det er greit å trekke med EN sele på, men ikke en annen?

Skrevet

Når mor bruker antitrekkselen på hunden min trekker den ikke.

Vet du forresten hvordan en slik ser ut? Den har lite til felles med en trekksele. Dessuten er resten av utstyret og eiers klesdrakt og destinasjon med på å fortelle hunden hva som skal skje og selene oppfører seg helt ulikt og jeg vil tro at også dette sender signaler til hunden.

Min hund har nada problemer med å se forskjell i alle fall.

Selv om du mener at tre-metoden er veien å gå så betyr ikke dette at ikke andre ting ikke kan fungere.

Skrevet

min hund vet faktisk hva som er sporsele og hva som er trekksele også. Enda disse ser like ut. Hunder er smarte og har fantastiske neser samt god oppfattelse av vårt kroppsspråk.

Gjest Bhsiltsk
Skrevet
min hund vet faktisk hva som er sporsele og hva som er trekksele også. Enda disse ser like ut. Hunder er smarte og har fantastiske neser samt god oppfattelse av vårt kroppsspråk.

Hvor lenge skal man bruke antitrekk-selen? Hele resten av hundens liv? Eller bare en kort periode?

Skrevet

Det kan jeg ikek svare deg på. Om intet annet fungerer er man vel stuck med selen.

Jeg er ikke pro-sele, men ser de ikke som den ikke som noe plaging av hunden. Personlig bruker jeg den aldri på min hund , men synes det er et ok hjelpemiddel til de som føler at de har prøvd alt.

Min ble kjøpt for at mor skulle synes det var trygt å gå med en hund på 40kg.

Skrevet

Dette er en adferd som helt klart kan læres inn hvis man er tålmodig og gjør det riktig (med positiv forsterkning og ikke straff).

Vil anbefale deg Turid Rugaas' bok Hva gjør jeg når hunden drar?

Boken beskrives slik: Forfatteren beskriver hvordan du kan forebygge og løse problemer med hunder som drar i båndet. Bilder og skritt-for-skritt treningsplaner viser hvordan man på en positiv måte kan lære hunden å gå fint i båndet. Med litteraturliste og treningsdagbok.

Trekksele av diverse slag løser jo bare symptomet, ikke årsaken til problemet.

Uansett - lykke til!

Skrevet

Min hadde heller ingen problemer med å se forskjell på den vanlige trekkselen og anti-trekkselen. De er veldig ulike.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...