AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #1 Skrevet 4. juli 2020 Har en 2-åring, og har kommet fram til at de skjønner mindre enn de man tror. Andre som er enige? Er en grunn til at man ikke husker noe fra den alderen senere i livet. Anonymkode: 3d407...49f 5
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #2 Skrevet 4. juli 2020 Mine fanger opp mye og kommer med kommentarer om ting jeg har trodd de ikke skjønner. Spesielt fireåringen. Som toåring kunne han nok ikke gjøre seg forstått på samme måte, men han forstod nok mer enn jeg trodde da også. Anonymkode: 1df23...84c 22
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #3 Skrevet 4. juli 2020 Man kan huske ting fra den tiden. Husker at mamma var dårlig og kastet opp mye når hun var gravid med broren min. Da var jeg under 2 år. Husker tanta hennes kom for å hjelpe, og at bøtta ved senga var gul. Husker også at hun lå i senga og brakk seg, og at jeg var livredd for at hun skulle dø. Vi flytta da jeg var 2/3. Husker godt interiør fra leiligheten vi bodde i først. Men det er spesielle episoder jeg husker, alt utenom er blankt. Husker også at jeg ble påkledd og sluppet ut for å leke når vi bodde der (dette var 1970 og det var vanlig. Fikk panikk fordi det plutselig begynte å hagle og jeg greide ikke å finne inngangsdøra. Så kom mamma og redda meg... Anonymkode: 25d6d...fc3 18
Thyra Skrevet 4. juli 2020 #4 Skrevet 4. juli 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har en 2-åring, og har kommet fram til at de skjønner mindre enn de man tror. Andre som er enige? Er en grunn til at man ikke husker noe fra den alderen senere i livet. Anonymkode: 3d407...49f Mine første minner som jeg kan tidfeste er fra 2-årsalderen. 11
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #5 Skrevet 4. juli 2020 Tror eksperten vil være uenig med deg. Har du som 2 åring opplevd traumatiske episoder så vil du huske det. I mange tilfeller har man også lest at kroppen din kan huske ting hjernen har satt sperrer for. Anonymkode: c5c26...661 18
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #6 Skrevet 4. juli 2020 Min på 2,5 skjønner mye mer enn jeg tror. Han kan plutselig legge detaljert i vei om hendelser som skjedde for en uke siden og som jeg ikke trodde han hadde fått med seg noe av. Anonymkode: 033f5...35c 11
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #7 Skrevet 4. juli 2020 Ikke etter min erfaring. Vi har en gutt på 16 måneder, og i to uker hvor jeg og pappaen gikk gjennom en tøff periode og stemningen var dårlig, var han i elendig humør. Pappaen var borte en helg og han var blid som en sol, for å bli sur igjen da han kom tilbake. Da situasjonen løste seg, var han i godt humør igjen. Og har vært det siden. Tror ikke det var tilfeldig. Anonymkode: f2ef1...63f 8
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #8 Skrevet 4. juli 2020 Min 2-åring skjønner enormt mye, og har godt språk. Får jo med seg alt. Og om han forteller dette videre, dvs repeterer det flere ganger, så blir det et minne man kan huske i lang tid. (Det er jo generell fakta) Anonymkode: 95e70...343 6
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #9 Skrevet 4. juli 2020 Jeg har aldri skjønt argumentet med at småbarn ikke husker ting som voksen, og at De derfor ikke skjønner så mye, eller betyr hva de opplever. Steng en baby inne i et kott i 2 år utenom mat og bleieskift, så kommer det ikke ut en velfungerende 3-åring ut. Selv noen måneder gamle babyer viser reaksjoner på omsorgssvikt. De blir mer innesluttet og stille, lite blikkontat Anonymkode: 95824...e2f 21
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #10 Skrevet 4. juli 2020 TS Det kan jo faktisk bare hende at din 2 åring er litt treg. Det er imidlertid ikke noe galt med det 😁 Anonymkode: a6bbf...c49 11
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #11 Skrevet 4. juli 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS Det kan jo faktisk bare hende at din 2 åring er litt treg. Det er imidlertid ikke noe galt med det 😁 Anonymkode: a6bbf...c49 Feil, langt over normen på 2-årstesten. Barn skjønner ikke lite, men mindre enn hva mange tror. Når jeg leser svarene i denne tråden er det fristende å skrive at mange voksne også skjønner mindre enn man skulle tro, Anonymkode: 3d407...49f 7
Mrs Robinson Skrevet 4. juli 2020 #12 Skrevet 4. juli 2020 Da tenker jeg at du har en 2 åring som ikke utvikler seg som normalt. Eller at du er lite oppmerksom og sensitiv ovenfor barnet ditt 23
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #13 Skrevet 4. juli 2020 4 minutter siden, Mrs Robinson skrev: Da tenker jeg at du har en 2 åring som ikke utvikler seg som normalt. Eller at du er lite oppmerksom og sensitiv ovenfor barnet ditt Tror jeg må si meg enig i denne betraktningen. Anonymkode: c5c26...661 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #14 Skrevet 4. juli 2020 Nå er det vel forskjell på å skjønne/forstå , og å sitte igjen med minner/ huske... Så en 2åring kan forstå myye mer enn hva vi tror,her og nå,selv om den ikke kan huske det når den er større... Min på 1,5 år forstår så mye mer enn hva jeg tror han gjør,selv om han ikke alltid gjør seg forstått slik at jeg skjønner ham. Anonymkode: eacbf...a8b 6
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #15 Skrevet 4. juli 2020 Mine har iallfall skjønt mer enn jeg trodde ved 2 år. 3 åringen slår seg vrang bare det er antydning til dårlig stemning mellom foreldrene, og 1 åringen imponerer allerede med forståelsen. Anonymkode: 3e9d4...8e5
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #16 Skrevet 4. juli 2020 5 minutter siden, Mrs Robinson said: . Eller at du er lite oppmerksom og sensitiv ovenfor barnet ditt Det er vel dette. Hvorfor skulle det ha betydning hva barn forstår kognitivt. En nyfødt skjønner ikke noen ord, men alle gode foreldre snakker med babyer. Hvilken relevans har det hva barn forstår og ikke? Kan du behandle barn som ikke forstår dårligere enn barn som forstår? Nei, så hva er relevansen med hva de forstår og ikke? Anonymkode: 95824...e2f 4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #17 Skrevet 4. juli 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Feil, langt over normen på 2-årstesten. Barn skjønner ikke lite, men mindre enn hva mange tror. Når jeg leser svarene i denne tråden er det fristende å skrive at mange voksne også skjønner mindre enn man skulle tro, Anonymkode: 3d407...49f Men hva baserer du denne teorien på? Ditt eget barn? Hva er det mange tror barn skjønner som ikke stemmer mener du? Anonymkode: 4d2c7...bab 4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #18 Skrevet 4. juli 2020 Barn får med seg alt som skjer rundt seg, men alt som skjer klarer ikle barnet å sortere/ forstå. Dersom barnet da har sensitive voksne rundt seg, som f. Eks sier: «uff, nå ser jeg du ble redd når jeg hadde streng stemme mot Pappa». Det kan hjelpe barnet, som dermed gjør at barnet har en annen forståelse på omgivelsene rundt seg enn et barn som hører/ ser/ merker at mor kjefter på far og ikke snakker med barnet om situasjonen i etterkant av noe slikt oppstår. så er barnet i samme hus som der situasjoner oppstår så får de dem med seg, selvom de ikke forstår hele bildet av en sak. Det er det ikke alltid vi voksne selv gjør heller... og det handler jo også om hvordan vi har blitt møtt/ ikke møtt av andre mennesker gjennom eget liv... (les/ polyvagal teori: om nervesystemet). Anonymkode: bf685...a14 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #19 Skrevet 4. juli 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Feil, langt over normen på 2-årstesten. Barn skjønner ikke lite, men mindre enn hva mange tror. Når jeg leser svarene i denne tråden er det fristende å skrive at mange voksne også skjønner mindre enn man skulle tro, Anonymkode: 3d407...49f Leste svaret ditt med Dwight fra the Office sin stemme 😄du spør eller diskuterer ikke, du informerer. Personlig er jeg enig i at de skjønner mye mer enn du tror på den alderen. De plukker opp ting som de selv ikke skjønner fullt ut selv enda åså. Du husker kanskje ikke så mye nå fra du var så liten, men disse minnene har formet deg og du husker nok mye av det oppover i barndommen selv om de ikke følger deg i voksen livet. Anonymkode: 5418a...eb7 9
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #20 Skrevet 4. juli 2020 Minner er ikke bare det man verbalt kan formidle at man husker Anonymkode: cc245...e19 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå