Karve Skrevet 4. juli 2020 #1 Skrevet 4. juli 2020 Har kikket litt rundt på NAV og Finn for å se hvordan arbeidsmarkedet ligger an, og får inntrykk av at det bare er å gi opp jobbsøkingen om man ikke har generell studiekompetanse. Ser det utlyses ringevikar-stillinger på klesbutikker hvor generell studiekompetanse er et krav, og at mye relevant erfaring kan gjøre opp for mangelen på dette. Hvorfor er generell studiekompetanse blitt så hellig? Hvordan skal mennesker som av ulike grunner ikke har generell studiekompetanse eller annen utdannelse komme seg ut i arbeidslivet når det stilles krav om det i en ringevikar-stilling hos en klesbutikk? Vil understreke at det ikke var bare klesbutikker jeg så dette hos - det så ut til å være en gjennomgående greie at på stillinger der annen utdannelse ikke var et krav, så var generell studiekompetanse et krav. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #2 Skrevet 4. juli 2020 Syns det er idiotisk. Man burde få gå direkte inn på det studiet man ønsket, uten dette. Anonymkode: d4991...ce7
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #3 Skrevet 4. juli 2020 Det er helt høl i huet. Norge skyter seg selv i foten. Derfor har vi skyhøy arbeidsledighet og unge uføre. Håper du får det til! Anonymkode: 950e0...7d5 1
Karve Skrevet 4. juli 2020 Forfatter #4 Skrevet 4. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er helt høl i huet. Norge skyter seg selv i foten. Derfor har vi skyhøy arbeidsledighet og unge uføre. Håper du får det til! Anonymkode: 950e0...7d5 Tror nok mange glemmer (eller ikke vet om) dette når de fyrer av kanonene i debatter om andelen unge uføre.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #5 Skrevet 4. juli 2020 Og når du skal ha noe annet enn butikkjobb så er det bare master som gjelder. Det er helt vilt. Jeg er helt, dønn tusen prosent sikker på at masterutdanning er fullstendig overdrevent i minst halvparten av stillingene som lyses ut. Men arbeidsgivere vil selvfølgelig ha de flinkeste folka, så de setter det som krav uansett. Stillingen min krevde liksom bachelor. Sannheten er at enhver person som er i stand til å lære det vi driver med i firmaet hadde funka helt fint. Fagkunnskapen fra studiene mine har jeg ikke fått bruk for et eneste minutt. Av alle ting ser jeg at NAV er verstinger på det her. Når de søker etter folk så spør de etter "høyere utdanning", enten bachelor eller master. Det spiller tydeligvis ingen rolle HVA du har utdanning i, bare du har noe papirer. Arbeidslivet i Norge er helt ute å kjøre. Så mange fine folk som ikke får sjansen pga rigide og overdrevne krav til formell kompetanse. Anonymkode: acd35...184 2
Karve Skrevet 4. juli 2020 Forfatter #6 Skrevet 4. juli 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og når du skal ha noe annet enn butikkjobb så er det bare master som gjelder. Det er helt vilt. Jeg er helt, dønn tusen prosent sikker på at masterutdanning er fullstendig overdrevent i minst halvparten av stillingene som lyses ut. Men arbeidsgivere vil selvfølgelig ha de flinkeste folka, så de setter det som krav uansett. Stillingen min krevde liksom bachelor. Sannheten er at enhver person som er i stand til å lære det vi driver med i firmaet hadde funka helt fint. Fagkunnskapen fra studiene mine har jeg ikke fått bruk for et eneste minutt. Av alle ting ser jeg at NAV er verstinger på det her. Når de søker etter folk så spør de etter "høyere utdanning", enten bachelor eller master. Det spiller tydeligvis ingen rolle HVA du har utdanning i, bare du har noe papirer. Arbeidslivet i Norge er helt ute å kjøre. Så mange fine folk som ikke får sjansen pga rigide og overdrevne krav til formell kompetanse. Anonymkode: acd35...184 Og er du så heldig at du er kvalifisert for en jobb, så skal du være 18 år gammel og ha minimum 23 års arbeidserfaring. 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #7 Skrevet 4. juli 2020 Det handler vel om at det er så mye slaur i Norge at man kan styre unna en del med å få inn folk som i det minste har tatt seg nok sammen til å ta vgs. Søker du en stilling med et slikt krav og har f.eks fagbrev så vil jeg tro du stiller like sterkt, eller om du kan vise til erfaring og gode referanser fra lignende arbeid. Det er dessverre mange i den oppvoksende slekt som lever med innstillingen om at samfunnet skylder dem noe, og de vil man ikke ha ansatt. Anonymkode: 866dd...69c 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #8 Skrevet 4. juli 2020 Forreste kan jeg i samme slengen nevne at det nylig har vært utlyst to stillinger på min arbeidsplass der man ba om en ønsket fagskolekompetanse som nesten ingen har, men dersom ingen kvalifiserte søkere søkte ønsket man arbeidstakere som var villig til å få opplæring i et nytt (og enkelt) fagfelt, kunne jobbe både selvstendig og i team med gitt oppgaver, er presise og nøyaktige, og det sedvanlige bidrar til et god arbeidsmiljø, er løsningsorientert o.l. Dette er en stilling hvem som helst med et minimum av språkkunnskap og bidragslyst kan gjøre det bra i, det er trygg jobb, greit betalt og med muligheter for å påvirke egen hverdag (både oppgaver og arbeidstider). Likevel søkte det nesten ingen ufaglærte, ingen med hull i cven eller manglende skolegang. Det får meg til å undres over alle disse som snakker om at det ikke er noen jobber å søke på for dem uten høyere utdanning, for de søker jo ikke på det som er! Søknadene var hovedsaklig fra folk som var blitt arbeidsledig/permittert under coronakrisen, de som faktisk søker på hva som helst og ser vitsen med å ha en jobb. Så når arbeidsgiver faktisk er åpen for å ta inn hvem som helst som vil ah en jobb, så er det jaggu ikke lett å finne noen. Anonymkode: 866dd...69c 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #9 Skrevet 4. juli 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Forreste kan jeg i samme slengen nevne at det nylig har vært utlyst to stillinger på min arbeidsplass der man ba om en ønsket fagskolekompetanse som nesten ingen har, men dersom ingen kvalifiserte søkere søkte ønsket man arbeidstakere som var villig til å få opplæring i et nytt (og enkelt) fagfelt, kunne jobbe både selvstendig og i team med gitt oppgaver, er presise og nøyaktige, og det sedvanlige bidrar til et god arbeidsmiljø, er løsningsorientert o.l. Dette er en stilling hvem som helst med et minimum av språkkunnskap og bidragslyst kan gjøre det bra i, det er trygg jobb, greit betalt og med muligheter for å påvirke egen hverdag (både oppgaver og arbeidstider). Likevel søkte det nesten ingen ufaglærte, ingen med hull i cven eller manglende skolegang. Det får meg til å undres over alle disse som snakker om at det ikke er noen jobber å søke på for dem uten høyere utdanning, for de søker jo ikke på det som er! Søknadene var hovedsaklig fra folk som var blitt arbeidsledig/permittert under coronakrisen, de som faktisk søker på hva som helst og ser vitsen med å ha en jobb. Så når arbeidsgiver faktisk er åpen for å ta inn hvem som helst som vil ah en jobb, så er det jaggu ikke lett å finne noen. Anonymkode: 866dd...69c Hvilken fagskolekompetanse er det snakk om? Sykehjem? Anonymkode: c34a4...a89
Karve Skrevet 4. juli 2020 Forfatter #10 Skrevet 4. juli 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det handler vel om at det er så mye slaur i Norge at man kan styre unna en del med å få inn folk som i det minste har tatt seg nok sammen til å ta vgs. Søker du en stilling med et slikt krav og har f.eks fagbrev så vil jeg tro du stiller like sterkt, eller om du kan vise til erfaring og gode referanser fra lignende arbeid. Det er dessverre mange i den oppvoksende slekt som lever med innstillingen om at samfunnet skylder dem noe, og de vil man ikke ha ansatt. Anonymkode: 866dd...69c Den uthevede setningen gav meg maveknip.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #11 Skrevet 4. juli 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det handler vel om at det er så mye slaur i Norge at man kan styre unna en del med å få inn folk som i det minste har tatt seg nok sammen til å ta vgs. Søker du en stilling med et slikt krav og har f.eks fagbrev så vil jeg tro du stiller like sterkt, eller om du kan vise til erfaring og gode referanser fra lignende arbeid. Det er dessverre mange i den oppvoksende slekt som lever med innstillingen om at samfunnet skylder dem noe, og de vil man ikke ha ansatt. Anonymkode: 866dd...69c Min datter har ikke videregående. Hun gikk bare første året. Og det er gode grunner til det, men personlige grunner man gjerne ikke vil utlevere. Men hun har jobb, og ble forfremmet allerede etter 6 mnd i jobben, og er kåret til årets ansatt ut av nesten 100 ansatte. Er flere der som er totalt udugelige med generell studiekompetanse. Anonymkode: d5d5a...6d8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå