Gjest Tari i.i Skrevet 6. juli 2005 #1 Del Skrevet 6. juli 2005 Jeg har laget aioli etter oppskriften til Arkana, men syns den smaker litt mye egg.. jeg prøver meg frem med mer sitronsaft osv..men syns ikke jeg får den smaken helt bort. Noen tips? Jeg så forresten at den olivenoljen jeg hadde brukt av en eller annen grunn besto av både vanlig olivenolje og extra virgin..kan det ha noe med det å gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 6. juli 2005 #2 Del Skrevet 6. juli 2005 Hvor mye hvitløk bruker du? Jeg synes det skal smake mye hvitløk av aiolien, og det vil jo dempe eggesmaken. Jeg har fått servert aioli med minimalt med hvitløk et par ganger, og da smaker det jo mer egg (nesten som vanlig majones - ikke godt). Men helt bort får du neppe eggesmaken, siden det er eggeplommer i vil det jo nødvendigvis smake litt egg. Når det gjelder oljen har den neppe noe med eggesmaken å gjøre, men extra virgin-olje har jo en ganske kraftig smak i seg selv, så hvis det er mye e.v. i oljen du bruker kan du jo forsøke å bruke litt olivenolje og litt av en mer nøytral olje (solsikke/raps/soya). Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tari i.i Skrevet 6. juli 2005 #3 Del Skrevet 6. juli 2005 Hvor mye hvitløk bruker du? Jeg synes det skal smake mye hvitløk av aiolien, og det vil jo dempe eggesmaken. Jeg har fått servert aioli med minimalt med hvitløk et par ganger, og da smaker det jo mer egg (nesten som vanlig majones - ikke godt). Men helt bort får du neppe eggesmaken, siden det er eggeplommer i vil det jo nødvendigvis smake litt egg. Når det gjelder oljen har den neppe noe med eggesmaken å gjøre, men extra virgin-olje har jo en ganske kraftig smak i seg selv, så hvis det er mye e.v. i oljen du bruker kan du jo forsøke å bruke litt olivenolje og litt av en mer nøytral olje (solsikke/raps/soya). Lykke til! Kan nok være hvitløksmengden ja...jeg lurer på om jeg brukte 1 fedd mer sist jeg lagde den..tror vi har den der :-) jeg pleier å ta halvparten olivenolje og halvparten maisolje (tror jeg det var..) men lurer på om jeg skal bytte ut den oljen jeg har til helt vanlig olivenolje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 6. juli 2005 #4 Del Skrevet 6. juli 2005 Kan nok være hvitløksmengden ja...jeg lurer på om jeg brukte 1 fedd mer sist jeg lagde den..tror vi har den der :-) jeg pleier å ta halvparten olivenolje og halvparten maisolje (tror jeg det var..) men lurer på om jeg skal bytte ut den oljen jeg har til helt vanlig olivenolje. Begge deler kan nok være forsøket verdt, ja (særlig mer hvitløk). *lyst på aioli nå* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 12. juli 2005 #5 Del Skrevet 12. juli 2005 Det er jo ikke så rart at det smaker mye egg, aïoli er jo nesten bare egg. Men som de andre sier vil mer hvitløk dempe eggsmaken. Jeg synes ikke min smaker spesielt mye egg, men jeg bruker en god og ganske sterk olivenolje, som naturlig nok tar opp mer av smaken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lassie Skrevet 12. juli 2005 #6 Del Skrevet 12. juli 2005 Ekte aioli bruker man ikke egg i. Da tar du eks. en hel hvitløk og stamper godt i en morter, så heller du på olivenolje til passe konsistens og har evt. oppi sitronsaft og salt etter smak. Skal du lage majonesaioli så bruker du egg, men da kun plommen og ikke eggehviten. Og da bruker du så lite egg som mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 13. juli 2005 #7 Del Skrevet 13. juli 2005 Ekte aioli bruker man ikke egg i. Da tar du eks. en hel hvitløk og stamper godt i en morter, så heller du på olivenolje til passe konsistens og har evt. oppi sitronsaft og salt etter smak. Skal du lage majonesaioli så bruker du egg, men da kun plommen og ikke eggehviten. Og da bruker du så lite egg som mulig. ← Jaha - og den metoden stammer fra hvor? Jeg har enda tilgode å finne en oppskrift på aïoli som IKKE har egg i seg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 13. juli 2005 #8 Del Skrevet 13. juli 2005 Det finnes oppskrifter hvor det brukes bare eggehvite - eller bare eggeplomme .. men jeg har også enda tilgode å se en oppskrift hvor det ikke er egg (unntatt de hvor aiolien lages med majones .. - men der er jo egget allerede i majonesen) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lassie Skrevet 14. juli 2005 #9 Del Skrevet 14. juli 2005 Brunhilde og Lillebille: Denne oppskriften har jeg fått av min spanske kollega, han er utdannet kokk i Spania og sier det er slik de lager aioli der. Kanskje vi ikke snakker om samme type aioli? Jeg har aldri laget aioli med egg, fordi jeg har alltid gjort som oppskriften jeg fikk av han.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 14. juli 2005 #10 Del Skrevet 14. juli 2005 Brunhilde og Lillebille: Denne oppskriften har jeg fått av min spanske kollega, han er utdannet kokk i Spania og sier det er slik de lager aioli der. Kanskje vi ikke snakker om samme type aioli? Jeg har aldri laget aioli med egg, fordi jeg har alltid gjort som oppskriften jeg fikk av han.. ← Det finnes flere typer aïoli. Selv er jeg fransk, og i Frankrike lager man den med egg, det synes jeg også er best. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lassie Skrevet 14. juli 2005 #11 Del Skrevet 14. juli 2005 Aaah, der er altså svaret. Syntes det var såå rart å høre om aioli med egg, men dere franskmenn bruker altså det. Da tror jeg jammen ikke jeg liker den, for jeg har fått aioli en gang hos svigers som smakte rart, og svigerfar er fransk... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå