AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #1 Skrevet 4. juli 2020 Hei, jeg opplever enkelte netter noe ekkelt i det jeg skal sove. Det er som om kroppen skvetter til, og jeg får et slags sug i hele kroppen, spesielt magen. Da sperrer jeg øynene opp for det føles jo ut som det skjer noe med kroppen. Jeg har hatt det mye i det siste. Noen andre som vet hva dette er, og som har opplevd det? Enkelte ganger får jeg hjertebank fordi jeg blir redd når det skjer. Det kan skje 5 ganger før jeg til slutt sovner. Skal sies at jeg kjenner ofte jeg er anspent når jeg legger meg, føler meg også anspent enkelte ganger på dagtid. Er i en periode med endel bekymringer og stress, kan det være sammenheng? Savner å kunne legge meg uten å være så anspent, og dette er noe jeg ikke har opplevd tidligere. Anonymkode: b3df9...f26 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #3 Skrevet 4. juli 2020 Det er helt normalt. Dyr har det også sånn, og det er rett og slett for å "varsle" kroppen om at den er i ferd med å sovne, i tilfelle farer typ andre dyr som vil spise deg o.l Anonymkode: 1e0ac...530 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #4 Skrevet 4. juli 2020 Ja, det skjer her også Jeg "drømmer" for eksempel at jeg går ned en trapp, og snubler. Våkner av at det rykker i hele kroppen. Eller at jeg sklir og faller. Har hørt det er når kroppen sovner. Kan godt hende det er fordi du er stresset for tiden, men skjer meg kanskje minst en gang i måneden. Ikke noe å bekymre seg for. Anonymkode: ba48c...f5f
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #5 Skrevet 4. juli 2020 Dette heter innsovningsfenomener eller hypnagoge fenomener og det er normalt. Det kan øke på i perioder med stress, angst, fysisk anstrengelse, hvis man er ekstremt trøtt eller hvis man har spist mye eller drukket alkohol før man legger seg osv. Hadde det selv i en periode. Noen ganger stod det på slik hele natten igjennom, flere netter på rad. Anbefales ikke. 😅 Det skremte meg, så ble jeg mer og mer stresset samtidig som jeg fikk ca. null søvn. Kom inn i en ond sirkel. Men det gikk over etterhvert. Det hjelper å vite at det ikke er farlig. Anonymkode: f73a8...174
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #6 Skrevet 6. juli 2020 Takk for svar alle. Høres ut som det kan være det som beskrives over her. Det skjedde nettopp også når jeg nesten sovna på sofan etter middag. Skal prøve å ikke tenke at det er farlig, for jeg skvetter jo til å blir redd, og da blir det jo ubehagelig. ts Anonymkode: b3df9...f26
Bil123 Skrevet 27. juli 2022 #7 Skrevet 27. juli 2022 Eg har det også sånn. Heilt pyton, og blir livredd. Foregått det siste året... Eg står opp igjen og er ofte våken i fleire timer....🙄
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #8 Skrevet 27. juli 2022 Bil123 skrev (1 time siden): Eg har det også sånn. Heilt pyton, og blir livredd. Foregått det siste året... Eg står opp igjen og er ofte våken i fleire timer....🙄 2 (TO!) år senere Anonymkode: cf3c1...27d
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #9 Skrevet 27. juli 2022 Et helt naturlig femonem som skjer ja. ikke noe farlig men ubehagelig. Anonymkode: e2719...6ef
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #10 Skrevet 27. juli 2022 Har opplevd dette jeg også, det er skikkelig ubehagelig. Skvetter skikkelig til, noen ganger mer enn andre Anonymkode: d90f7...6c7
Heydayotheinterweb Skrevet 27. juli 2022 #11 Skrevet 27. juli 2022 Det er fordi du er stresset og kroppen er på high alert. Når du holder på å sovne sier den stressede kroppen: VÆR PÅ VAKT!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå