Random Skrevet 9. juli 2020 #41 Skrevet 9. juli 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror det tvinger seg frem, ja. Det er lov å sitte ved sidene av hverandre i flere timer på fly, men ikke ti minutter på bussen. Nå er det jo selvsagt større smittefare om man reiser kollektivt hver dag hele året på vei til jobb, enn på en enkelt flytur, men dog. Prinsippet er litt vanskelig å forstå, som hvorfor konsertsalene må ha to ledige seter mellom og flyene ingen. Anonymkode: ae456...4a1 På fly må man bruke masker nå.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #42 Skrevet 9. juli 2020 20 minutter siden, Random said: På fly må man bruke masker nå. Det var nettopp poenget mitt, hvorfor kan man ikke da fylle opp bussene hvis folk bruker maske? Jeg synes riktig nok man skal fortsette med hjemmekontor der det lar seg gjøre, ikke noe poeng i seg selv at det skal bli like stappfullt på bussen som før. Men sånn som nå at folk på vei til jobb må stå igjen fordi bussen er halvfull, kan vi ikke ha det. Anonymkode: ae456...4a1 2
Random Skrevet 9. juli 2020 #43 Skrevet 9. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det var nettopp poenget mitt, hvorfor kan man ikke da fylle opp bussene hvis folk bruker maske? Jeg synes riktig nok man skal fortsette med hjemmekontor der det lar seg gjøre, ikke noe poeng i seg selv at det skal bli like stappfullt på bussen som før. Men sånn som nå at folk på vei til jobb må stå igjen fordi bussen er halvfull, kan vi ikke ha det. Anonymkode: ae456...4a1 Misforstod da. Ja, med hjemmekontor så er det bare de som må være på jobben og ikke har bil som trenger bruke buss. Man kan kanskje ha flere avganger og, i tillegg til maskebruk.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #44 Skrevet 9. juli 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Er det noen som har tatt buss i det siste etter at rådene ble oppdatert? Er det lov å sitte ved siden av hverandre igjen nå eller er annethvert fortsatt sperret? Trenger å ta nattbuss til helgen, og det er ikke bare å vente på neste buss når det er den siste... Anonymkode: ae456...4a1 Her fikk jeg svaret på mitt eget spørsmål, det blir lov å sitte side om side igjen. https://www.nettavisen.no/nyheter/skulder-ved-skulder-blir-lov-pa-buss-og-trikk/3423992943.html Dette vil hjelpe veldig på buss, noe mindre på tog og ingenting på t-banen. Men det er jo en start likevel. Anonymkode: ae456...4a1
jabx Skrevet 9. juli 2020 #45 Skrevet 9. juli 2020 På 5.7.2020 den 12.32, AnonymBruker skrev: Nå snakkes det mer om reising utenom rushen, men det fungerer jo ikke i praksis. Det er en grunn til at vi har en rushtid, det er den tiden folk begynner og slutter på jobb. Hvis det blir mer fleksibelt på arbeidsplassen blir kanskje rushen strukket mer utover, da blir det ikke like stappfullt, men rushen varer enda lengre. Med det antall man skal være på buss og bane i dag, går det ikke opp. Man må enten fortsette med hjemmekontor eller tillate fulle busser igjen. Kanskje kunne det fungert med 50% hjemmekontor for alle som reiser kollektivt, forutsatt at ikke alle har hjemmekontor de samme dagene. Tenker det fort hadde blitt en overvekt av torsdager og fredager. Anonymkode: ae456...4a1 Mer bruk av hjemmekontor, mer fleksible arbeidstider. Hvis så mange som mulig jobber hjemmefra så ofte som mulig, og de som faktisk må på kontoret ikke absolutt er nødt til å møte akkurat til kl. 8 så tror jeg rushtidsproblematikk kan reduseres en god del.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #46 Skrevet 9. juli 2020 1 minutt siden, jabx said: Mer bruk av hjemmekontor, mer fleksible arbeidstider. Hvis så mange som mulig jobber hjemmefra så ofte som mulig, og de som faktisk må på kontoret ikke absolutt er nødt til å møte akkurat til kl. 8 så tror jeg rushtidsproblematikk kan reduseres en god del. Det tror jeg også, men jeg er ikke sikker på at alle norske arbeidsgivere stoler nok på sine arbeidstagere til å gå fra full kontroll og oversikt i det åpne landskapet, til å gi den enkelte medarbeider tillit. Men forhåpentligvis har mange av oss vist oss tilliten verdig nå i disse månedene. Anonymkode: ae456...4a1 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #47 Skrevet 9. juli 2020 På 5.7.2020 den 0.06, AnonymBruker skrev: Det som er tingen er at folk flest ikke er redd for viruset lenger. Da er det ikke noe myndighetene kan gjøre. Anonymkode: d6d20...015 På 5.7.2020 den 0.08, NorthernLight skrev: Følger ikke folk rådene om smittevern så er det stor sansynlighet for at det blir strengere tiltak igjen, noe som igjen vil gå utover endel folk.. og hvis neste bølge blir stor så kan det gå utover sykehuskapasiteten, operasjoner osv vil bli utsatt med mer.. Tror ikke det kommer noen ny bølge her jeg bor da. Anonymkode: 5751e...bde 1
NorthernLight Skrevet 9. juli 2020 #48 Skrevet 9. juli 2020 (endret) 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror ikke det kommer noen ny bølge her jeg bor da. Anonymkode: 5751e...bde Nei er vel flokkimmunitet der du bor allerede.. Endret 9. juli 2020 av NorthernLight
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #49 Skrevet 9. juli 2020 1 time siden, NorthernLight skrev: Nei er vel flokkimmunitet der du bor allerede.. Nei men folk må bruke antibac inn og ut av alle butikker Anonymkode: 5751e...bde 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #50 Skrevet 10. juli 2020 Hvordan skal de forsvare 1-meters regelen som er SÅÅ viktig overalt når den plutselig ikke har noe betydning på kollektiv trafikk? og dette med klemming /fysisk kontakt kan jo da heller ikke være så farlig så lenge man ikke er ansikt til ansikt? (Holde rundt noen bakfra, klemme rundt magen etc). Anonymkode: 12ea7...3b2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #51 Skrevet 10. juli 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men det er kontaktsmitter som av det forskerne har funnet ut smitter mest, altså å stå tett innpå folk og det å ikke være nøye med håndhygiene slik at alle tafser på diverse flater uten rene hender. Anonymkode: 70e2c...ecd Hjelper jo ikke med rene hender om noen puster deg l fjeset Anonymkode: 12ea7...3b2 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #52 Skrevet 10. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvordan skal de forsvare 1-meters regelen som er SÅÅ viktig overalt når den plutselig ikke har noe betydning på kollektiv trafikk? Anonymkode: 12ea7...3b2 Det har gått prestisje i den fotballsaken. Det er morsomt å se hvordan enkelte politikere oppfører seg på sosiale medier nå: https://twitter.com/abidraja Anonymkode: d6d20...015
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #53 Skrevet 10. juli 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hjelper jo ikke med rene hender om noen puster deg l fjeset Anonymkode: 12ea7...3b2 Da må vedkommende stå rett ovenfor deg og puste deg i ansiktet, men sannsynligheten er mye lavere for det når man sitter ved siden av hverandre. Man får resten regne med at folk velger å se litt vekk fra hverandre i denne perioden, i stedet for å ha ansiktet mot hverandre. Anonymkode: 70e2c...ecd
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #54 Skrevet 10. juli 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan skal de forsvare 1-meters regelen som er SÅÅ viktig overalt når den plutselig ikke har noe betydning på kollektiv trafikk? og dette med klemming /fysisk kontakt kan jo da heller ikke være så farlig så lenge man ikke er ansikt til ansikt? (Holde rundt noen bakfra, klemme rundt magen etc). Anonymkode: 12ea7...3b2 Avstandsregelen er alltid viktig, men minsteavstanden burde være adskillig lengre, minst 5 meter. Mindre avstand enn dette, selv i brøkdelen av sekund, burde være straffbar. Dette må håndteres av patruljerende politi og gjennom at folk anmelder overtredelser. Rettsakene bør være summariske, uten krav om bevis, og straffeutmålingen bør være streng (flere år i fengsel som minimum). Anonymkode: bd4f4...5be
jabx Skrevet 10. juli 2020 #55 Skrevet 10. juli 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Det tror jeg også, men jeg er ikke sikker på at alle norske arbeidsgivere stoler nok på sine arbeidstagere til å gå fra full kontroll og oversikt i det åpne landskapet, til å gi den enkelte medarbeider tillit. Men forhåpentligvis har mange av oss vist oss tilliten verdig nå i disse månedene. Anonymkode: ae456...4a1 Hvis man ønsker å sløve og ikke gjøre jobben sin så kan man jo gjøre det i ca. samme grad på kontoret som hjemme.
Edie Skrevet 10. juli 2020 #56 Skrevet 10. juli 2020 Ryddet for avsporinger, brukerdebatt, brukerangrep og svar til dette. Edie, adm.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2020 #57 Skrevet 10. juli 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Da må vedkommende stå rett ovenfor deg og puste deg i ansiktet, men sannsynligheten er mye lavere for det når man sitter ved siden av hverandre. Man får resten regne med at folk velger å se litt vekk fra hverandre i denne perioden, i stedet for å ha ansiktet mot hverandre. Anonymkode: 70e2c...ecd Ja det tenker jeg og er logisk, men da stemmer jo ikke den stressinga de driver med en meter avstand i alle retninger osv. Da er det heller ikke farlig med fysisk kontakt så lenge man ikke er ansikt til ansikt osv. det er inkonsekvensen jeg reagerer på Anonymkode: 12ea7...3b2 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2020 #58 Skrevet 12. juli 2020 Jeg har allerede opplevd amper stemning på bussen og folk som nekter å la andre sette seg, slik at de må stå tett i tett i midtgangen isteden. Dette må gjøres noe med, vi kan ikke ha det sånn at folk lager sine egne smittevernregler og nekter andre å sette seg. Det er nok en del farligere å stå i midtgangen uten belte enn å sitte ved siden av en medpassasjer. På langdistansebusser tenker jeg man kan ha et sånt opplegg som flere selskaper allerede har, at man kan bestille og betale for to seter. Man får da et merke å sette på det reserverte setet, og slipper forhåpentigvis krangle om det. Samtidig er det rett og rimelig at den som vil ha dobbelt plass betaler ekstra. På bybussene er jo dette vanskeligere å få til, siden man ikke har krav på noen sitteplass selv om man har betalt. Men da må folk godta at noen setter seg ved siden av dem. Veska di har ikke plassreservasjon på bubyssen. Anonymkode: ae456...4a1 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2020 #59 Skrevet 12. juli 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har allerede opplevd amper stemning på bussen og folk som nekter å la andre sette seg, slik at de må stå tett i tett i midtgangen isteden. Dette må gjøres noe med, vi kan ikke ha det sånn at folk lager sine egne smittevernregler og nekter andre å sette seg. Det er nok en del farligere å stå i midtgangen uten belte enn å sitte ved siden av en medpassasjer. På langdistansebusser tenker jeg man kan ha et sånt opplegg som flere selskaper allerede har, at man kan bestille og betale for to seter. Man får da et merke å sette på det reserverte setet, og slipper forhåpentigvis krangle om det. Samtidig er det rett og rimelig at den som vil ha dobbelt plass betaler ekstra. På bybussene er jo dette vanskeligere å få til, siden man ikke har krav på noen sitteplass selv om man har betalt. Men da må folk godta at noen setter seg ved siden av dem. Veska di har ikke plassreservasjon på bubyssen. Anonymkode: ae456...4a1 Men er det rart man er redd for å få folk tett inn på seg da? de nye reglene er jo ikke smittevernmessig forsvarlig, de er laget for at ikke busselskapene skal gå konk. det er jo ikke greit smittevernmessig å være nærme folk i andre situasjoner, så hvorfor skulle det liksom plutselig være «ufarlig» på bussen? Anonymkode: 12ea7...3b2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2020 #60 Skrevet 12. juli 2020 43 minutter siden, AnonymBruker said: Men er det rart man er redd for å få folk tett inn på seg da? de nye reglene er jo ikke smittevernmessig forsvarlig, de er laget for at ikke busselskapene skal gå konk. det er jo ikke greit smittevernmessig å være nærme folk i andre situasjoner, så hvorfor skulle det liksom plutselig være «ufarlig» på bussen? Anonymkode: 12ea7...3b2 Så lite smitte som det er nå, er ingen av delene spesielt farlig. Grunnen til at de ikke har skrotet hele enmetersregelen, er at de vil åpne gradvis opp for å se hvilke tiltak som er nødvendige. Hvis de åpnet alt på en gang og smitten økte mer enn man kan håndtere, er det vanskeligere å se hva som gjorde utslaget. Anonymkode: ae456...4a1 1
Anbefalte innlegg