AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #1 Skrevet 4. juli 2020 Ruter i Oslo har ønsket nye reiseråd for å kunne øke kapasiteten på busser osv. Men vil dette egentlig gjøre det? "Unngå ansikt til ansikt og prioriter sitteplasser, oppfordrer Helsedirektoratet i den nye nasjonale veilederen for smittevern på kollektivtransport. Det anbefales en meters avstand mellom passasjerer, men i veilederen heter det at «de andre beskrevne tiltakene vil også bidra til å redusere smitterisikoen, og derfor kan anbefalt avstand mellom passasjerer på offentlig kommunikasjon justeres noe i forhold til den generelle anbefalingen». I den nye nasjonale veilederen er det blant annet lagt inn en presisering av at kontakt ansikt til ansikt bør unngås. Det rådes også til at sitteplasser bør prioriteres fremfor ståplasser. Det skal også legges til rette for mindre trengsel på holdeplasser og venteområder". Anonymkode: 88888...145
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #2 Skrevet 4. juli 2020 Passasjerer i Oslo gir jo faen uansett. Det eneste "smitteverntiltaket" som ville hjulpet i Oslo er hvis Ruter hadde makset ut kapasiteten, hver dag, største delen av døgnet. Sett inn tre busser når det vanligvis går én. Men det har de ikke råd til. Jeg unngår kollektivtransport i det store og hele. Problemet løst for min del. Anonymkode: a1205...179 2
I'm just a girl Skrevet 4. juli 2020 #3 Skrevet 4. juli 2020 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Passasjerer i Oslo gir jo faen uansett. Det eneste "smitteverntiltaket" som ville hjulpet i Oslo er hvis Ruter hadde makset ut kapasiteten, hver dag, største delen av døgnet. Sett inn tre busser når det vanligvis går én. Men det har de ikke råd til. Jeg unngår kollektivtransport i det store og hele. Problemet løst for min del. Anonymkode: a1205...179 Er nettopp det, og jeg er "redd" vi kutter hjemmekontor tidligere enn planlagt da. Er ekstremt fornøyd med å ha hjemmekontor:) Av 30 ansatte er det 2-3 som ikke er avhengige av kollektivtransport. Endret 4. juli 2020 av I'm just a girl , 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #4 Skrevet 4. juli 2020 Hvis det skal bli slutt på hjemmekontor må det også bli lov å fylle kollektivtransporten til randen igjen. Hvis det fortsatt ikke blir lov å sitte ansikt mot ansikt, er kapasiteten fortsatt halvert på sitteplassene. Anonymkode: ae456...4a1 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #5 Skrevet 4. juli 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ruter i Oslo har ønsket nye reiseråd for å kunne øke kapasiteten på busser osv. Men vil dette egentlig gjøre det? "Unngå ansikt til ansikt og prioriter sitteplasser, oppfordrer Helsedirektoratet i den nye nasjonale veilederen for smittevern på kollektivtransport. Det anbefales en meters avstand mellom passasjerer, men i veilederen heter det at «de andre beskrevne tiltakene vil også bidra til å redusere smitterisikoen, og derfor kan anbefalt avstand mellom passasjerer på offentlig kommunikasjon justeres noe i forhold til den generelle anbefalingen». I den nye nasjonale veilederen er det blant annet lagt inn en presisering av at kontakt ansikt til ansikt bør unngås. Det rådes også til at sitteplasser bør prioriteres fremfor ståplasser. Det skal også legges til rette for mindre trengsel på holdeplasser og venteområder". Anonymkode: 88888...145 All kollektivtransport, bortsett fra drosjer med barriere mellom sjåfør og passasjer (max en) må forbys. Drosjer må steriliseres mellom hver passasjer. Bruk sykkel eller beina! Anonymkode: bd4f4...5be
Karve Skrevet 4. juli 2020 #6 Skrevet 4. juli 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: All kollektivtransport, bortsett fra drosjer med barriere mellom sjåfør og passasjer (max en) må forbys. Drosjer må steriliseres mellom hver passasjer. Bruk sykkel eller beina! Anonymkode: bd4f4...5be Har du også en god løsning på hvordan dette skal fungere i praksis for folk uten lappen i utkantstrøk? 7
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #7 Skrevet 4. juli 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: All kollektivtransport, bortsett fra drosjer med barriere mellom sjåfør og passasjer (max en) må forbys. Drosjer må steriliseres mellom hver passasjer. Bruk sykkel eller beina! Anonymkode: bd4f4...5be 🤦♀️ Det er ikke alle som bor på i Oslo Sentrum eller i Gamlebyen og kan gå/sykle til jobben. Er som å høre MDG direkte det her, ingen hensyn til hva som er gjennomførbart. Anonymkode: 88888...145 8
NorthernLight Skrevet 4. juli 2020 #8 Skrevet 4. juli 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: "Unngå ansikt til ansikt og prioriter sitteplasser, Det blir pokker meg for dumt. Tror de virkelig at alle folk slutter å se på hverandre på tbanen osv? Var foresten i Fredrikstad i dag, og der er det tydligvis mange flere nolduser enn i Oslo. Her er det ingen som holder avstand i butikken feks. Lurer på hvordan dette går til høsten.. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #9 Skrevet 4. juli 2020 1 minutt siden, NorthernLight skrev: Det blir pokker meg for dumt. Tror de virkelig at alle folk slutter å se på hverandre på tbanen osv? Var foresten i Fredrikstad i dag, og der er det tydligvis mange flere nolduser enn i Oslo. Her er det ingen som holder avstand i butikken feks. Lurer på hvordan dette går til høsten.. Det som er tingen er at folk flest ikke er redd for viruset lenger. Da er det ikke noe myndighetene kan gjøre. Anonymkode: d6d20...015 1
NorthernLight Skrevet 4. juli 2020 #10 Skrevet 4. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det som er tingen er at folk flest ikke er redd for viruset lenger. Da er det ikke noe myndighetene kan gjøre. Anonymkode: d6d20...015 Følger ikke folk rådene om smittevern så er det stor sansynlighet for at det blir strengere tiltak igjen, noe som igjen vil gå utover endel folk.. og hvis neste bølge blir stor så kan det gå utover sykehuskapasiteten, operasjoner osv vil bli utsatt med mer..
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #11 Skrevet 5. juli 2020 Trenger heldigvis ikke å benytte meg av offentlig kommunikasjon, men etter å ha bodd noen år i Oslo, så ville jeg faktisk vurdert munnbind på buss og bane nå, og særlig etter august nå skoler åpner og alle skal tilbake i aktivitet. Anonymkode: e6840...215
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #12 Skrevet 5. juli 2020 Nå snakkes det mer om reising utenom rushen, men det fungerer jo ikke i praksis. Det er en grunn til at vi har en rushtid, det er den tiden folk begynner og slutter på jobb. Hvis det blir mer fleksibelt på arbeidsplassen blir kanskje rushen strukket mer utover, da blir det ikke like stappfullt, men rushen varer enda lengre. Med det antall man skal være på buss og bane i dag, går det ikke opp. Man må enten fortsette med hjemmekontor eller tillate fulle busser igjen. Kanskje kunne det fungert med 50% hjemmekontor for alle som reiser kollektivt, forutsatt at ikke alle har hjemmekontor de samme dagene. Tenker det fort hadde blitt en overvekt av torsdager og fredager. Anonymkode: ae456...4a1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #13 Skrevet 5. juli 2020 Tydelig at FHI har hjemmekontor i disse tider og ikke har vært i nærheten av en buss. På bussene i Oslo har det vært butikk som vanlig bortsett fra sonen til bussjåføren. Enkelte steder har de kjørt med noe som likner minibusser slik at det har vært umulig å holde noen avstand. Tiltakene fungerer ikke i praksis og det er bare å kjøre på som normalt. Anonymkode: baa28...9ea
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #14 Skrevet 5. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tydelig at FHI har hjemmekontor i disse tider og ikke har vært i nærheten av en buss. På bussene i Oslo har det vært butikk som vanlig bortsett fra sonen til bussjåføren. Enkelte steder har de kjørt med noe som likner minibusser slik at det har vært umulig å holde noen avstand. Tiltakene fungerer ikke i praksis og det er bare å kjøre på som normalt. Anonymkode: baa28...9ea Ja, myndighetnene lever i en fantasiverden med tiltakene sine 🙂 🙂 Anonymkode: d6d20...015 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #15 Skrevet 5. juli 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tydelig at FHI har hjemmekontor i disse tider og ikke har vært i nærheten av en buss. På bussene i Oslo har det vært butikk som vanlig bortsett fra sonen til bussjåføren. Enkelte steder har de kjørt med noe som likner minibusser slik at det har vært umulig å holde noen avstand. Tiltakene fungerer ikke i praksis og det er bare å kjøre på som normalt. Anonymkode: baa28...9ea Det er klistremerker på annet hvert sete så man skal holde 1 meters grense, men en del folk respekterer ikke det. Det er også merket opp på gulvet hvor man skal holde avstand med folk respekterer ikke det heller. Anonymkode: 88888...145
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #16 Skrevet 5. juli 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er klistremerker på annet hvert sete så man skal holde 1 meters grense, men en del folk respekterer ikke det. Det er også merket opp på gulvet hvor man skal holde avstand med folk respekterer ikke det heller. Anonymkode: 88888...145 Folk må jo på jobb og hjem igjen, uavhengig av klistremerker. Det er ikke alltid så enkelt som å vente på neste overfylte buss. Anonymkode: ae456...4a1 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #17 Skrevet 5. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Folk må jo på jobb og hjem igjen, uavhengig av klistremerker. Det er ikke alltid så enkelt som å vente på neste overfylte buss. Anonymkode: ae456...4a1 Jeg vet det men man i hvert fall sørge for seg selv:) Måtte ta t-banen og da satte jeg vesken ved siden av meg. Flere sure folk men kjipt det🤷♀️ Anonymkode: 88888...145 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #18 Skrevet 5. juli 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vet det men man i hvert fall sørge for seg selv:) Måtte ta t-banen og da satte jeg vesken ved siden av meg. Flere sure folk men kjipt det🤷♀️ Anonymkode: 88888...145 Nå blir det jo justert så man kan sitte ved siden av hverandre, heldigvis. Synes forøvrig plasser ansikt til ansikt uansett er en uting. Er det mulig å bygge om hele t-banen så alle setene går i samme retning? Eller i annenhver vogn sånn at man fortsatt har mulighet for å sitte i kjøreretningen når banen snur. Sånn som det er nå, vil det ikke hjelpe noen ting å la folk sitte ved siden av hverandre, da må halvparten fortsatt stenges av. De må bare gå en ny runde og flytte på alle de klistremerkene det tok flere uker å sette på plass. En annen ide, gi plassreservasjon på banen, de som ikke får plass kan fortsette med hjemmekontor. 😁 Det blir om ikke annet satt fokus på hvor sprengt kollektivtrafikken er. Så langt har det vært liten vilje til å gjøre noe med det. Anonymkode: ae456...4a1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #19 Skrevet 5. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Folk må jo på jobb og hjem igjen, uavhengig av klistremerker. Det er ikke alltid så enkelt som å vente på neste overfylte buss. Anonymkode: ae456...4a1 Alle som ikke må stille til et presist klokkeslett eller hente i barnehagen får bare vente. Jeg er glad vi har en arbeidsgiver som gir oss hjemmekontor ut året. Anonymkode: 44c79...ae5 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #20 Skrevet 5. juli 2020 8 minutter siden, AnonymBruker said: Alle som ikke må stille til et presist klokkeslett eller hente i barnehagen får bare vente. Jeg er glad vi har en arbeidsgiver som gir oss hjemmekontor ut året. Anonymkode: 44c79...ae5 For hente i barnehagen er den eneste viktige man kan ha å gjøre. 🙄 Anonymkode: ae456...4a1 4
Anbefalte innlegg