AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #1 Skrevet 4. juli 2020 Hei. Jeg har akkurat hatt en missed abortion. Dette ble oppdaget i uke 10, og jeg måtte ta medisinsk abort for en uke sia. Dette har så klart vært veldig tungt, og jeg føler meg veldig utålmodig. Lege og sykepleier jeg snakket med på sykehuset sa det kan være greit å vente til man har fått tilbake en mens før man prøver å bli gravid igjen, i tilfelle det kommer ut ekstra rester osv. Men at dette var helt opp til oss om vi ville vente eller ikke. Så jeg lurer på, startet dere å prøve igjen rett etterpå, eller ventet dere 1-2 sykluser før dere prøvde? Og ble dere fort gravid igjen etterpå? Anonymkode: bc208...c6c
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #2 Skrevet 4. juli 2020 Så trist å høre! Håper det går bra med deg ❤️ Jeg ventet en syklus. Fikk beskjed om at det ikke var noe i veien med å prøve igjen med en gang, men at det kunne være greit å vente en syklus både så kroppen fikk "nullstilt" seg, og at det dessuten var greit å ha en mensdato å gå ut ifra når jeg ble gravid igjen. Jeg var i uke 12 da vi fant ut jeg hadde mistet, det var et sjokk, og det kjentes godt å ta en liten pause fra prøvebobla, la kroppen få heles i fred uten at jeg også prøvde å finne ut når jeg hadde eggløsning igjen, osv. Trengte rett og slett litt tid til å bearbeide det som hadde skjedd, og sørge ferdig. (Noen vil bare bli gravide igjen med en gang - det ville jo jeg også på et vis, men visste at det kan ta tid og ville ikke havne i det hullet der det eneste som kunne gjøre ting bra igjen var ny graviditet.) Og det var fint å ta litt tid til å bare være oss to som par, snakke ut ordentlig, gjøre noen ting jeg ikke kunne gjøre da jeg var gravid, ha sex uten å tenke på prøving eller eggløsning. Fikk tilbake mensen ca 6 uker senere (og da skjønte jeg også hvorfor de anbefaler å vente en syklus 😳 ), ble gravid igjen neste syklus etterpå. Det svangerskapet gikk bra, og resultatet er snart ett år gammel 💕 Anonymkode: 0b9fc...472
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #3 Skrevet 4. juli 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så trist å høre! Håper det går bra med deg ❤️ Jeg ventet en syklus. Fikk beskjed om at det ikke var noe i veien med å prøve igjen med en gang, men at det kunne være greit å vente en syklus både så kroppen fikk "nullstilt" seg, og at det dessuten var greit å ha en mensdato å gå ut ifra når jeg ble gravid igjen. Jeg var i uke 12 da vi fant ut jeg hadde mistet, det var et sjokk, og det kjentes godt å ta en liten pause fra prøvebobla, la kroppen få heles i fred uten at jeg også prøvde å finne ut når jeg hadde eggløsning igjen, osv. Trengte rett og slett litt tid til å bearbeide det som hadde skjedd, og sørge ferdig. (Noen vil bare bli gravide igjen med en gang - det ville jo jeg også på et vis, men visste at det kan ta tid og ville ikke havne i det hullet der det eneste som kunne gjøre ting bra igjen var ny graviditet.) Og det var fint å ta litt tid til å bare være oss to som par, snakke ut ordentlig, gjøre noen ting jeg ikke kunne gjøre da jeg var gravid, ha sex uten å tenke på prøving eller eggløsning. Fikk tilbake mensen ca 6 uker senere (og da skjønte jeg også hvorfor de anbefaler å vente en syklus 😳 ), ble gravid igjen neste syklus etterpå. Det svangerskapet gikk bra, og resultatet er snart ett år gammel 💕 Anonymkode: 0b9fc...472 Takk❤️ Det går bra, men det var et sjokk ja og veldig trist. Tusen takk for utfyllende svar! Jeg tenker litt samme som deg. At det sikkert er lurt å vente på en mens for at kroppen skal komme seg, og for å ha noe å regne ut fra osv. Samtidig som jeg kjenner jeg blir veldig utafor av å tenke på at jeg må gå å vente i ukesvis før jeg kan prøve igjen 😩 men tenker kanskje sånn at jeg burde fokusere på ferie og flytting og alt annet som skjer for tiden, og kose meg med det. Men var det sånn at dere brukte kondom eller annen beskyttelse før du fikk mensen, eller var det bare at dere hadde sex når det passet dere før første mensen? om du skjønner? 😅 koselig å høre at det gikk bra med neste graviditet ❤️ Anonymkode: bc208...c6c
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #4 Skrevet 4. juli 2020 Hei. Så leit at du mista ♥️ jeg mista i uke 14. Fikk samme beskjed som deg. Prøvde med ei gang men ble glad for at jeg ikke ble gravid med ei gang. For de første syklusene blødde jeg masse. Og det var rester tiltross for at jeg har hatt utskrapning. ble gravid innen 5-6 mnd. Men jeg har fått letrozol og ovitrelle +lutinus Anonymkode: 51079...773
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #5 Skrevet 4. juli 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: Takk❤️ Det går bra, men det var et sjokk ja og veldig trist. Tusen takk for utfyllende svar! Jeg tenker litt samme som deg. At det sikkert er lurt å vente på en mens for at kroppen skal komme seg, og for å ha noe å regne ut fra osv. Samtidig som jeg kjenner jeg blir veldig utafor av å tenke på at jeg må gå å vente i ukesvis før jeg kan prøve igjen 😩 men tenker kanskje sånn at jeg burde fokusere på ferie og flytting og alt annet som skjer for tiden, og kose meg med det. Men var det sånn at dere brukte kondom eller annen beskyttelse før du fikk mensen, eller var det bare at dere hadde sex når det passet dere før første mensen? om du skjønner? 😅 koselig å høre at det gikk bra med neste graviditet ❤️ Anonymkode: bc208...c6c Vi brukte kondom mens jeg ventet på mensen, ja. Dels fordi jeg spottet ganske lenge etter at blødningen var ferdig, og ville være helt sikker mtp infeksjon. Og dels fordi jeg er sikker på at om vi ikke hadde brukt beskyttelse hadde jeg begynt å lete etter eggløsning, lurt på om mensen var "sen" osv, og litt av poenget var å ta en pause. Jeg hadde vært ganske dårlig i graviditeten også, så jeg prøvde å nyte å ha matlyst tilbake, kunne ta et glass vin eller en fancy kaffe, og slikt. Om du klarer å fokusere på ferie og tenke at du gir kroppen en pause så den har beste forutsetningene når dere prøver igjen, så er det kanskje lurt. Tenk at det kan bli mange år til neste sommer der du kan sitte på en sen uteservering bare sammen med partneren din ❤ Og, det er lov å være skikkelig lei seg, og finne sin måte å bearbeide sorgen på. Jeg har en liten minneboks der bildene fra ultralyd i uke 8 ligger (hadde føltes feil å kaste de), sammen med brev både jeg og mannen skrev til den lille vi mistet. Selv om det er relativt vanlig å oppleve å miste en gang i livet, betyr det ikke at det ikke er skittrist når det skjer. Jeg endte opp med å være mer åpen enn jeg kanskje hadde tenkt, og fant ut at flere vi kjente hadde gått gjennom det samme. Det hjalp å snakke om det. Anonymkode: 0b9fc...472
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #6 Skrevet 5. juli 2020 På 4.7.2020 den 16.26, AnonymBruker skrev: Vi brukte kondom mens jeg ventet på mensen, ja. Dels fordi jeg spottet ganske lenge etter at blødningen var ferdig, og ville være helt sikker mtp infeksjon. Og dels fordi jeg er sikker på at om vi ikke hadde brukt beskyttelse hadde jeg begynt å lete etter eggløsning, lurt på om mensen var "sen" osv, og litt av poenget var å ta en pause. Jeg hadde vært ganske dårlig i graviditeten også, så jeg prøvde å nyte å ha matlyst tilbake, kunne ta et glass vin eller en fancy kaffe, og slikt. Om du klarer å fokusere på ferie og tenke at du gir kroppen en pause så den har beste forutsetningene når dere prøver igjen, så er det kanskje lurt. Tenk at det kan bli mange år til neste sommer der du kan sitte på en sen uteservering bare sammen med partneren din ❤ Og, det er lov å være skikkelig lei seg, og finne sin måte å bearbeide sorgen på. Jeg har en liten minneboks der bildene fra ultralyd i uke 8 ligger (hadde føltes feil å kaste de), sammen med brev både jeg og mannen skrev til den lille vi mistet. Selv om det er relativt vanlig å oppleve å miste en gang i livet, betyr det ikke at det ikke er skittrist når det skjer. Jeg endte opp med å være mer åpen enn jeg kanskje hadde tenkt, og fant ut at flere vi kjente hadde gått gjennom det samme. Det hjalp å snakke om det. Anonymkode: 0b9fc...472 Ja det skjønner jeg da! Jeg er bare veldig usikker på hva vi gjør frem til første mensen😩 men ja vi skal prøve å nye ferien vår og fokusere på det. Jeg har en sønn fra et tidligere forhold på 7 år 😊 veldig glad for det, men han er stor og forsto at det hadde gått galt og ble veldig lei seg da jeg måtte fortelle det😪💙 men han snakker ikke så mye om det nå da. jeg har også snakka med fler om dette, og da har noen av de også åpnet seg om at de har opplevd det samme selv, eller spontan abort da. Og enig at det hjelper å snakke om det. Anonymkode: bc208...c6c
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #7 Skrevet 5. juli 2020 Prøvde med en gang, ble gravid ihjen etter tre måneder ☺️ Anonymkode: b9cad...2d4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #8 Skrevet 5. juli 2020 Hadde ikke MA, men SA, ble gravid 3 uker etterpå, er nå i uke 26 😊 Ventet altså ikke en syklus. Anonymkode: 6d557...3c1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #9 Skrevet 5. juli 2020 Jeg fikk påvist en bo og måtte ta medisinsk abort i uke 10. Jeg fikk beskjed om å vente 1 syklus. Tok 7 uker før jeg fikk mensen og tror kanskje at jeg har blitt gravid på første forsøk igjen (skal ta en test i morgen tidlig) Anonymkode: 23686...a7c
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #10 Skrevet 5. juli 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk påvist en bo og måtte ta medisinsk abort i uke 10. Jeg fikk beskjed om å vente 1 syklus. Tok 7 uker før jeg fikk mensen og tror kanskje at jeg har blitt gravid på første forsøk igjen (skal ta en test i morgen tidlig) Anonymkode: 23686...a7c Ja. Jeg vet ikke om jeg hadde bo, fikk bare beskjed om missed abortion, men de kunne ikke se noe foster 😞 kanskje det var det jeg hadde også egentlig.. ja så dere ventet med å prøve helt til første mensen kom? Oi så spennende!! Håper du er det ❤️ Hørt mange blir gravide igjen fort. Anonymkode: bc208...c6c
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #11 Skrevet 5. juli 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja. Jeg vet ikke om jeg hadde bo, fikk bare beskjed om missed abortion, men de kunne ikke se noe foster 😞 kanskje det var det jeg hadde også egentlig.. ja så dere ventet med å prøve helt til første mensen kom? Oi så spennende!! Håper du er det ❤️ Hørt mange blir gravide igjen fort. Anonymkode: bc208...c6c Ja, fikk beskjed å vente til jeg fikk første mens så slimhinnen hadde fått kommer seg litt. Blir veldig spennende å teste i morgen tidlig, skal være 10 dpo da Anonymkode: 23686...a7c
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #12 Skrevet 5. juli 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, fikk beskjed å vente til jeg fikk første mens så slimhinnen hadde fått kommer seg litt. Blir veldig spennende å teste i morgen tidlig, skal være 10 dpo da Anonymkode: 23686...a7c Ok 😊 jeg fikk litt forskjellige beskjeder, men på sykehuset sa de at det kan være lurt å vente til etter 1 mens, men at det var opp til oss. Synes det er litt vanskelig å «bestemme», men kanskje lurt å vente ja. Men det rare var at på selve abort dagen for litt over en uke sia kom det så klart masse blod og klumper (sorry detaljer). Også har det bare vært lett blødning etter det. Men så i går kom det plutselig ut en klump igjen (uten no særlig blod)... virka liksom som om det kom mer ut da🤔😳 så spennende 😄 håper du får positiv!! Anonymkode: bc208...c6c
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #13 Skrevet 5. juli 2020 Har hatt 3 spontanaborter, og måtte ha utskrapning etterpå. Hadde mensen, så prøvde vi å bli gravide, og det ble jeg alle tre gangene. Lykke til Ts Anonymkode: c1aee...9c1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #14 Skrevet 6. juli 2020 Har også gått gjennom en MA tidligere i år (uke 7/8). Vi fikk beskjed om at vi ikke trengte å vente en mens, men kunne starte å prøve igjen etter at blødningen var over, om vi følte oss klare for det. Tidligere hadde de anbefalt å stå over en syklus men det hadde de gått bort i fra nå. Til meg gikk det en syklus i mellom før spiren satt igjen. Mensen var forøvrig kortere og med mindre blødning enn ventet, det sies jo at den som regel er kraftigere enn en vanlig mens. Anonymkode: 5641e...1d1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #15 Skrevet 6. juli 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Har hatt 3 spontanaborter, og måtte ha utskrapning etterpå. Hadde mensen, så prøvde vi å bli gravide, og det ble jeg alle tre gangene. Lykke til Ts Anonymkode: c1aee...9c1 Så godt å høre ❤️ Tusen takk😊 Anonymkode: bc208...c6c
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #16 Skrevet 6. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har også gått gjennom en MA tidligere i år (uke 7/8). Vi fikk beskjed om at vi ikke trengte å vente en mens, men kunne starte å prøve igjen etter at blødningen var over, om vi følte oss klare for det. Tidligere hadde de anbefalt å stå over en syklus men det hadde de gått bort i fra nå. Til meg gikk det en syklus i mellom før spiren satt igjen. Mensen var forøvrig kortere og med mindre blødning enn ventet, det sies jo at den som regel er kraftigere enn en vanlig mens. Anonymkode: 5641e...1d1 Ja du fikk beskjed om det ja? For det sa de nemlig til meg og, at det med å vente på en mens var mer lurt for det psykiske (og noen ganger kunne komme rester da), men at det var opp til oss om vi ville prøve med en gang igjen eller ikke. Og selv om det ikke høres lenge ut å vente med prøvingen til etter første mens, så føles de ukene så lenge ut akkurat nå😩 tror det vil være lettere for meg psykisk å vite at vi er i gang igjen med å prøve når jeg slutter å blø etter aborten. fikk du oppfølging etter aborten på sykehuset? Sånn for å se om det er rester igjen? Synes det er så kjedelig at det ikke er noe mer oppfølging. Vil jo vite at det har gått bra og at alt kom ut. Anonymkode: bc208...c6c
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #17 Skrevet 6. juli 2020 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja du fikk beskjed om det ja? For det sa de nemlig til meg og, at det med å vente på en mens var mer lurt for det psykiske (og noen ganger kunne komme rester da), men at det var opp til oss om vi ville prøve med en gang igjen eller ikke. Og selv om det ikke høres lenge ut å vente med prøvingen til etter første mens, så føles de ukene så lenge ut akkurat nå😩 tror det vil være lettere for meg psykisk å vite at vi er i gang igjen med å prøve når jeg slutter å blø etter aborten. fikk du oppfølging etter aborten på sykehuset? Sånn for å se om det er rester igjen? Synes det er så kjedelig at det ikke er noe mer oppfølging. Vil jo vite at det har gått bra og at alt kom ut. Anonymkode: bc208...c6c Ja, de ukene å vente syntes jeg var uoverkommelig jeg også.. Det samme syntes mannen, så da gikk vi rett på igjen. 🙂 Jeg fikk ikke noe oppfølging i etterkant, men syntes blødningen og alt gikk greit, var ikke noe som skjedde som jeg reagerte på. Blødde ca en uke med en del blod og koagler, spottet i 4-5 dager, og så var det over for min del. Jeg ble tipset på et annet forum om å ta en graviditetstest hjemme etter ca 4 uker, og den var negativ. Jeg så jo da at jeg ikke var gravid, men fikk da også sjekket at det ikke var igjen noen rester som kunne gi utslag. Anonymkode: 5641e...1d1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #18 Skrevet 7. juli 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, de ukene å vente syntes jeg var uoverkommelig jeg også.. Det samme syntes mannen, så da gikk vi rett på igjen. 🙂 Jeg fikk ikke noe oppfølging i etterkant, men syntes blødningen og alt gikk greit, var ikke noe som skjedde som jeg reagerte på. Blødde ca en uke med en del blod og koagler, spottet i 4-5 dager, og så var det over for min del. Jeg ble tipset på et annet forum om å ta en graviditetstest hjemme etter ca 4 uker, og den var negativ. Jeg så jo da at jeg ikke var gravid, men fikk da også sjekket at det ikke var igjen noen rester som kunne gi utslag. Anonymkode: 5641e...1d1 Ja er akkurat det vi føler og. At det blir for mange uker å vente. Ja ikke sant. Jeg føler ting har gått bra jeg og men synes det er stressende å vite at det i verste fall kan sitte igjen noe. Jeg fikk også med en test jeg skulle ta hjemme 5 uker etter aborten fra sykehuset. Men hvis man skulle blitt gravid igjen veldig fort er det jo vanskelig å vite om det er rester igjen eller at man har blitt gravid da😅 Anonymkode: bc208...c6c
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2020 #19 Skrevet 7. juli 2020 Ville legge til, om du bestemmer deg for å bare prøve igjen med en gang, kjøp en pakke strimmeltester og test jevnlig til du ser at all hcg er ute av kroppen (det kan ta noen uker). Da slipper du å lure på om en ny positiv test er graviditet, eller hcg som henger igjen etter MA 😊 Anonymkode: 0b9fc...472
tangent Skrevet 7. juli 2020 #20 Skrevet 7. juli 2020 Vi bare fortsatte å ikke bruke prevensjon. Tok ca 3-4 måneder før jeg ble gravid igjen. Hvis du vil prøve så er det ikke noe i veien for å gjøre det uten noe opphold. Det oppholdet er ikke nødvendig, men som mange sier her er det noe de av sine egne ønsker valgte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå