Gå til innhold

Overgrep. Jeg synes alle tannleger er så brutale.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble utsatt for overgrep som barn, og har hatt store problemer i livet etter det. En av tingene som har vært vanskelig er å gå til tannlege. Det er sjelden jeg går til tannlege, da det blir for tøft. Jeg googler rundt for å finne en kvinnelig tannlege, men de er i mindretall og må noen ganger reise et stykke for å finne de. Jeg har prøvd å snakke med resepsjonene hos de forskjellige tannlegene for å forklare problemet mitt. 

Og da er det altså  problem 1), jeg har et reelt problem med tennene mine som begynner å haste og må fikses opp i. Altså det viktigste. 

Og 2), det er helt forferdelig for meg å ligge i en "forsvarsløs stilling" og gape opp, da det bringer frem traumer. Mannlige tannleger er for meg det verste. 

Jeg har tenkt at det av og til kan holde å bare si at jeg har tannlegeskrekk? Mange av klinikkene skriver at de tar hensyn til tannlegeskrekk. Men når jeg ringer de og skal til å forklare så har de det så travelt alle sammen og nærmest legger på etter at tidspunkt er fastsatt. 

Er det frekt å spørre om å få en kvinnelig tannlege, eller er dette vanlig å gjøre? 

Ja... Jeg fikser ikke tannlegen og det er sjelden jeg sjekker tennene. Så ender det opp med at det skjer noe som må ordnes i all hast, f.eks tannpine og jeg må bare ta det første jeg får noe som som regel er en mannlig tannlege som ikke forklarer hva han gjør, hva som skal skje og som er hardhendt. Jeg har dratt fra sånne tannlegetimer og hatt det vondt med meg selv. Ikke fordi det gjør vondt i tennene, men fordi minnene strømmer på. Det er vanskelig å forklare.. Håper noen forstår hva jeg mener. 

Dette er så utrolig vanskelig for meg 😔 hva skal jeg gjøre? Jeg bor på Østlandet, er det noen som kjenner seg igjen i det jeg skriver og som vet om en tannklinikk som faktisk tar hensyn og som forstår ting som dette her? 

Anonymkode: 12154...1be

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du klarer det, så si når du ringer at grunnen tiltannlegeskrekk er tidligere overgrep. Da er jeg helt sikker på at du blir tatt ekstra hensyn til.

Anonymkode: 6a583...ae9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har virkelige problemer og er veldig traumatisert kan du også søke om å gjøre selve behandlingen i narkose. Det koster en del mer, men for meg med ekstrem tannlegeskrekk var det verdt hver eneste krone. Google TOO-behandling. Det kan hende du kan søke om å være med i den type behandling, men det er veldig lange ventelister (minst 1 år), så om det haster bør du få fikset det kritiske fortløpende.

Anonymkode: e2780...d4a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har samme problem. Kom under TOO og går til behandling og psykolog der. Sjekk ut dette i ditt fylke. 

Anonymkode: 7a55f...26e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med tannlegen om det - så tar de ekstra hensyn.

Jeg vet ikke hvor på Østlandet du bor, men det ligger en klinikk på Hamar som heter «Tannlegene i Kvartal 48». En av tannlegene der heter Sisle Varegg Eide, og hun er veldig dyktig! Hun har spesialisert seg på tannlegeskrekk, og har en veldig rolig og behagelig væremåte.

Jeg begynte å gå dit etter en vanskelig opplevelse, som gjorde at jeg var iferd med å utvikle tannlegeskrekk. Men måten hun håndterte det på gjorde at jeg nå er ganske komfortabel med å gå til tannlegen. Hun driver klinikken sammen med mannen og sønnene sine, og de andre er visstnok også veldig dyktige. Men for noen med din bakgrunn vil jeg absolutt vurdere om du kan bestille time hos henne.

Dersom Hamar er litt for langt unna, kan du kanskje gi et hint om hvilken del av Østlandet du bor? Det er sikkert flere flinke tannleger rundt om, som folk her på forumet kan tipse deg om.

Anonymkode: 1c3f6...715

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette bør du fortelle om når du bestiller time. «Ønsker kvinnelig tannlege» høres snålt ut, og ikke noe som egentlig trenger å tas hensyn til.

Jeg håper du finner en tannlege som du klarer å stole på og som du kan bruke fast. Det er dumt å vente med å fikse tennene, blir fort både større inngrep og mye dyrere når man venter til man må.

Anonymkode: 0161e...f77

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går kun til kvinnelige tannleger, liker ikke menn i det yrket der. Har datet mannlige tannleger, samt gått til et par mannlige, og samtlige var grovere i kjeften enn hva jeg satte pris på. Så nå: kun kvinnelige tannleger. Jeg bor ikke i en veldig stor by, men finnes nok av dem her i byen ihvertfall.

Anonymkode: 17161...edc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg jobbet som assistent på tannlegekontor hadde vi flere med tannlegeskrekk, noen av samme grunn som deg. Hvor vi fikk beskjed om det på forhånd, skrev vi et lite notis i journalen til tannlegen slik at tannlegen tok ekstra hensyn. Hun ene tannlegen hos oss hadde flest slike pasienter fordi hun var helt fantastisk når det kom til å gjøre dem trygg. Jeg kan anbefale tannlegen hvis du bor i Stavanger?

Anonymkode: 3ce31...26d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

På sykehuset jeg jobber ( innlandet) har vi en del pasienter som deg til tannbehandling i narkose. 

Anonymkode: 3eed1...456

Skrevet

Så jævlig å måtte å få en påminnelse om allt dritten du har vært gjennom hver gang du skal til tannlegen.❤️

Hadde du bodd på vestlandet så hadde jeg kunnet gi deg navnet på verdens beste tannlege. Men fant en del damer på legelisten

https://www.legelisten.no/tannleger/Oslo?sex=f

Og hadde jeg vært deg så hadde jeg sterkt vurdert å få alt gjort under narkose hvis vanlige tannlegetimer tar knekken på deg. Har vært med en venninne som fikk gjort det under narkose og det var helt genialt, hun slapp å få angst og huske alt som har skjedd. Hun ble "dopet" ned og våknet med skikkelige tenner, selvsagt er det en risiko med narkose og den slags men for henne var dette det beste alternativet. 

AnonymBruker
Skrevet

Bor du i Oslo-området må jeg virkelig anbefale:

https://orisdental.no/klinikker/rommen/?utm_medium=organic&utm_source=google-my-business&utm_campaign=klinikkside

Det er langt ifra min nærmeste klinikk, men tannlege Sarwat Malik er verdt den ekstra kjøreturen. Hun er superflink, men har også en måte å være på som er veldig beroligende.

Som mange spesialiserer de seg på tannlegeskrekk, men her merker du det også tydelig. Første time gjør de gjerne lite, men snakker om hvordan de kan legge opp behandlingen til dine behov. Når du skal ha sjekk, eller reparere skader kan du komme litt tidligere, få roe ned på et eget rom og få beroligende medisiner hvis du føler du trenger det. Ved de verste tilfellene kan du til og med få behandling under narkose der. Selv har jeg så stor virkning av de beroligende midlene, at det redder alt hos meg.

Til sist er hun behjelpelig med å søke om refusjon hvis din behandling dekker en av kravene for det. Jeg bare betalte min andel, så ordnet hun resten. Dette ba jeg ikke om en gang, hun selv som spurte om hun skulle gjøre det.

Det beste av alt, når du kommer neste gang har hun oversikt og du slipper å forklare hva som skremmer deg igjen. Du føler du er hennes eneste og viktigste pasient.

Anonymkode: 6d637...da4

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes mange kvinnelige tannleger, jeg har hatt tre forskjellige på 15 år. Jeg velger alltid kvinnelige behandlere, om jeg kan det. Rett og slett fordi jeg trives bedre med kvinner, menn skremmer meg. (jeg har ikke opplevd overgrep)

Anonymkode: b4ac5...03c

AnonymBruker
Skrevet

Du bør ta kontakt med kommunen din og høre om de har tannlege som jobber med psykolog. Det har de i min kommune, og de behandler da både traumer og tenner sammen. 

Anonymkode: b51d9...1d5

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble utsatt for overgrep som barn, og har hatt store problemer i livet etter det. En av tingene som har vært vanskelig er å gå til tannlege. Det er sjelden jeg går til tannlege, da det blir for tøft. Jeg googler rundt for å finne en kvinnelig tannlege, men de er i mindretall og må noen ganger reise et stykke for å finne de. Jeg har prøvd å snakke med resepsjonene hos de forskjellige tannlegene for å forklare problemet mitt. 

Og da er det altså  problem 1), jeg har et reelt problem med tennene mine som begynner å haste og må fikses opp i. Altså det viktigste. 

Og 2), det er helt forferdelig for meg å ligge i en "forsvarsløs stilling" og gape opp, da det bringer frem traumer. Mannlige tannleger er for meg det verste. 

Jeg har tenkt at det av og til kan holde å bare si at jeg har tannlegeskrekk? Mange av klinikkene skriver at de tar hensyn til tannlegeskrekk. Men når jeg ringer de og skal til å forklare så har de det så travelt alle sammen og nærmest legger på etter at tidspunkt er fastsatt. 

Er det frekt å spørre om å få en kvinnelig tannlege, eller er dette vanlig å gjøre? 

Ja... Jeg fikser ikke tannlegen og det er sjelden jeg sjekker tennene. Så ender det opp med at det skjer noe som må ordnes i all hast, f.eks tannpine og jeg må bare ta det første jeg får noe som som regel er en mannlig tannlege som ikke forklarer hva han gjør, hva som skal skje og som er hardhendt. Jeg har dratt fra sånne tannlegetimer og hatt det vondt med meg selv. Ikke fordi det gjør vondt i tennene, men fordi minnene strømmer på. Det er vanskelig å forklare.. Håper noen forstår hva jeg mener. 

Dette er så utrolig vanskelig for meg 😔 hva skal jeg gjøre? Jeg bor på Østlandet, er det noen som kjenner seg igjen i det jeg skriver og som vet om en tannklinikk som faktisk tar hensyn og som forstår ting som dette her? 

Anonymkode: 12154...1be

Du må få skaffet deg en fast tannlege, som er kvinne, som du kan fast gå til og bli trygg på.

Akkurat nå er det jo kaos hos tannlegene, de har vært stengt pga. korona. Skulle selv hatt den årlige timen min i april, men har enda ikke hørt noe fra dem, for de ikke har tid til slike sjekker.

Du må få deg en fast tannlege du stoler på som du kan kontakte når du trenger hjelp. Og om du har en du stoler på, så kanskje du kan klare å ha et årlig besøk og slippe å måtte gjennom større «operasjoner» for å fikse i alt som er galt. 

Anonymkode: 7411a...104

Skrevet

Se om det er noen tannleger med videreutdanning innen tannlegeskrekk i nærheten av der du bor. Har også problemer med å gå til tannlege på grunn av traumer, og å begynne hos tannlegen jeg bruker nå, som har videreutdanning innen tannlegeskrekk, har hjulpet veldig. Hun er veldig flink til å se små tegn på at det begynner å bli mye for meg, tar ofte pauser og lar pausene vare så lenge jeg trenger. At det er andre som skal inn etter meg blåser hun i - de får bare vente om de så må flytte timen sin til en annen dag. Det viktigste for henne er at man får gjort alt man hadde planlagt i et tempo og på en måte pasienten er komfortabel med.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går til tannlegen fire ganger i året, og har aldri møtt en mannlig tannlege, så det kan umulig være vanskelig å finne en dame. Ellers kan du legges i narkose og få tatt det uten å merke noe til det. 

Anonymkode: bd0e6...de1

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke frekt å spørre etter en kvinnelig behandler. Selv går jeg til en kvinnelig tannlege fordi min erfaring med mannlige tannleger ikke har vært så bra. 

Du kan søke på nettet etter tannlegekontor som spesialiserer seg på tannlegeskrekk og som har kvinnelige tannleger. Hvis du blir stresset når du snakker i telefonen og syntes det er vanskelig og forklare problemet, så kan du sende en mail hvor du forklarer og si du ønsker en kvinnelig behandler. Du kan booke en time hvor du har en samtale med tannlegen først, jeg har gjort dette selv og har god erfaring med det.

Jeg har ikke akkurat samme problem som deg men hvis du ønsker tips til en tannklinikk i Oslo med kvinnelige tannleger og hvor jeg føler meg trygg, så send meg gjerne en PM. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette bør du fortelle om når du bestiller time. «Ønsker kvinnelig tannlege» høres snålt ut, og ikke noe som egentlig trenger å tas hensyn til.

Jeg håper du finner en tannlege som du klarer å stole på og som du kan bruke fast. Det er dumt å vente med å fikse tennene, blir fort både større inngrep og mye dyrere når man venter til man må.

Anonymkode: 0161e...f77

Hvorfor høres det snålt ut? 

Mange som f.eks., trenger kvinnelig fastlege og gynekolog også. Ikke noe rart med det. 

Kan du eventuelt ta kontakt med fastlegen din TS for å høre om du kan bli henvist til TOO-teamet?

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går kun til kvinnelige tannleger, liker ikke menn i det yrket der. Har datet mannlige tannleger, samt gått til et par mannlige, og samtlige var grovere i kjeften enn hva jeg satte pris på. Så nå: kun kvinnelige tannleger. Jeg bor ikke i en veldig stor by, men finnes nok av dem her i byen ihvertfall.

Anonymkode: 17161...edc

Er mann selv, og må bare skrive under på det samme. Opplever menn i dette tannlege yrket som stresset på tid og at de prøver å ta snarveier, har et rart språk, og snakker en forbi. 

Har heldigvis vært hos kvinnelige tannleger for det meste. Eneste jeg ikke går til igjen er til studenter, da de overbehandler og gjerne ødelegger tennene om du er uheldig. Skjedde meg.

Anonymkode: 4b9d6...9e8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også veldig tannlegeskrekk og har blitt utsatt for overgrep. Jeg måtte ordne opp i tennene etter flere år der jeg ikke hadde tatt vare på dem godt nok, og fikk en tannlege anbefalt av fastlegen. Har gått til samme tannlegen i flere år nå, og hun vet at jeg er redd og er veldig forsiktig. 

Det som hjalp mest for meg, var å få beroligende før tannlegebehandling. Jeg får noe som heter midazolam, en liten shot som smaker jævlig men som gjør meg helt avslappet. Har noen ganger også kombinert den med sobril for ekstra effekt. Da kunne tannlegen få ordne opp i det som måtte gjøres uten at jeg fikk helt panikk. Med tiden har tannlegeskrekken min blitt mye bedre :)

Anonymkode: ef639...873

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...