Gå til innhold

Selge noe på finn til mer enn jeg betalte i butikk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil selge en helt ny vare fordi den ikke passet til meg. Jeg fikk den på salg i butikk fordi jeg spurte om å få 30% - varen var altså ikke på salg.
Nå vil jeg selge den siden den ikke passet. Helt ubrukt og i orginal emballasje.

Jeg ønsker å bruke pengene på å kjøpe tilsvarende produkt som passer meg, men jeg må da betale fullpris i butikk for den.  Derfor ønsker jeg å selge den på finn til ca 1000,- mer enn jeg betalte. Det er 2000,- under Nypris. Så kjøper får en helt ny vare m/kvittering til 2000,- lavere enn butikkpris, men 1000,- mer enn jeg betalte. Men kvittering følger med vare jeg selger og jeg får dårlig samvittighet. 
Er dette frekt å gjøre? Alternativet er at jeg ikke selger, evt selger uten kvittering- og det er jo dumt mtp reklamasjon på varen for den nye eieren. 

Anonymkode: fcb1b...aca

Videoannonse
Annonse
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Det er bare frekt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker finn.no mye. Man har ikke alltid garantier, og man blir noen ganger nødt til å stole på selger/kjøper. Det er sånne som deg jeg er redd for å havne borti der inne. Du ødelegger finn.no.

Anonymkode: 95f5b...843

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt ok. Men hvorfor levere med kvittering?

Anonymkode: 67c54...9bc

• Liker 4
Skrevet

Du gjør jo som du vil. Hvorfor ikke skrive i annonsen hvorfor du selger den dyrere? Det er uansett lavere enn det de må ut for, og de får kvittering. 

Ærlighet varer lengst. 

• Liker 1
Skrevet

Det er selvsagt helt greit. Vi har fritt marked i Norge.

Det å selge med avanse er for øvrig det samme enhver salgsbedrift lever av. Uten sammenligning for øvrig.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du kan godt selge varen for 1000 kr mer enn du kjøpte den for, men i så fall kan du ikke legge med kvittering. Du kan ikke selge den dyrere enn den prisen du selv betalte, dersom du gir kvitteringen. Det er markedet som bestemmer prisen på en vare. Så jeg mener det er innafor. 

Anonymkode: 8a2de...8c5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo markedet som bestemmer verdien på våren, så om noen vil kjøpe til 1000 kr mer enn du betalte er jo det ok. Men vil nok opplyse om sum på kvitteringen dersom du får napp, og inngår avtale med en kjøper. Så får jo kjøper selv vurdere om de vil forhandle pris med annen leverandør (feks butikken) enn deg. 

Er det en importert vare stiger jo mange priser nå pga valuta, så din pris kan jo  være ekstra gunstig også.

Anonymkode: 72a26...938

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du kan godt selge varen for 1000 kr mer enn du kjøpte den for, men i så fall kan du ikke legge med kvittering. Du kan ikke selge den dyrere enn den prisen du selv betalte, dersom du gir kvitteringen. Det er markedet som bestemmer prisen på en vare. Så jeg mener det er innafor. 

Og hvorfor skulle man ikke kunne legge ved kvittering?

Jeg er enig i at det ikke nødvendigvis er så lurt, men ingenting her strider mot noen lov.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du heller kan levere den tilbake i butikken, eller en annen butikk. Si du har fått den i gave og ikke har kvittering.

Anonymkode: eb80e...146

• Liker 4
Skrevet

Ulempe med at de ikke evnt kan bytte den inn med kvittering det er gitt rabatt på

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Og hvorfor skulle man ikke kunne legge ved kvittering?

Jeg er enig i at det ikke nødvendigvis er så lurt, men ingenting her strider mot noen lov.

Det er klart du lovlig kan legge ved kvitteringen. Men man fremstår som en grisk idiot ovenfor kjøperen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Det er bare frekt. 

Forklar.

Anonymkode: 264bb...959

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg selger med avanse på Finn stadig vekk - ting jeg har kjøpt på loppemarked, på salg, etc. Det er ting som jeg har kjøpt til meg selv opprinnelig.

Prisene mine er fortsatt gode, men jeg har ikke noen skrupler med at legge på litt mer enn nypris for alt det bryet det er å opprette annonse, ta bilder, svare på useriøse henvendelser, etc.

En del kjøp, spesielt bruktkjøp og samlerobjekter, har jeg brukt mye tid på å lete frem på bruktmarkeder. Når du får den luksusen at noen har gjort jobben for deg, og du enkelt kan søke opp objektet, må du regne med å betale litt ekstra for det. Når jeg opprinnelig betalte 50,- for et møbel på loppemarked og Blomqvist selger det samme for 2000,-, synes jeg ikke at det er urimelig at jeg priser det til 450,-

Noen ganger har jeg også kjøpt designerklær på 80% og 90% rabatt. Da hender det jeg legger på noen hundrelapper mer enn jeg selv betalte - det blir som regel solgt med én gang uansett!

Nei, synes ikke at TS skal ha dårlig samvittighet for dette. Men ikke legg ved kvitteringen, det gir bare kjøperen en dårlig følelse - selv om prisen kanskje er god.

Anonymkode: 71f08...ed2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ja det kan du gjøre! Men opplys enten om at du selger den dyrere enn du kjøpte den for, eller ikke legg ved kvittering. Om du sender med kvittering uten å opplyse om at du har kjøpt sen billigere vil personen føle seg lurt.... 

Jeg har selv hatt fortjeneste på mange Finn-salg. En del varer er veldig ettertraktet, men solgt i begrenset opplag (en del møbler fra søstrene grend, for eksempel). 
Jeg solgte nylig er ikea-skap for dobbelte av prisen jeg kjøpte det for.  Markedet bestemmer. 

Anonymkode: 470af...4d2

AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke noe i veien for det, dersom norn er villig til å betale😀 jeg kjøper aldri fra privatpersoner uten å få minst 30% avslag, selv om varen er ny. Da kjøper jeg heller i butikk og får de garantier som følger med der. 

Anonymkode: 49f13...227

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Catalina Culès skrev:

Det er bare frekt. 

Det er heller ikke lov tror jeg. Tror det kalles helleri eller noe. Husker ikke helt. Men mange som gjør lignende, og tjener seg rike på den måten, ved nettsalg.

enig i at det er frekt. I mine øyne er det tyveri.

Anonymkode: bc9b3...c2b

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er heller ikke lov tror jeg. Tror det kalles helleri eller noe. Husker ikke helt. Men mange som gjør lignende, og tjener seg rike på den måten, ved nettsalg.

enig i at det er frekt. I mine øyne er det tyveri.

Anonymkode: bc9b3...c2b

Det er fullt lovlig og har intet med salg av tyvegods å gjøre. 

• Liker 12
Skrevet (endret)

Det er verken frekt eller ulovlig.

Jeg har gjort det selv flere ganger. Det er opp til kjøper å orientere seg om priser og markedet bestemmer om noe blir solgt eller ikke. Allikevel kan det være lurt å ikke ligge for høyt i pris, men det kommer an på varen. 

Selv selger jeg gjerne klær kjøpt i utlandet som koster mye mer i Norge. Jeg selger med litt avanse, men kjøper får en vare til en mye billigere penge enn om de skulle handlet tilsvarende i Norge.

Endret av SPOCA
  • Liker 3
Gjest Kritt
Skrevet

Du kan legge ut varen til hvilken pris du vil, men du skal absolutt ikke selge med kvittering som gjelder annen vare.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...