Gå til innhold

sykling

Gjest Catwoman

Anbefalte innlegg

Gjest Catwoman

Er det tilfelle at sykling trener nesten hele kroppen?

Ikke armene vel? og hva med magen?

Tenkte hvis jeg får til å sykle ca en mil tre-fire ganger i uken, så vil jeg vel merke noe, når jeg i utgangspunktet ikke er så veldig godt trent?

Pluss at jeg har en veldig aktiv jobb, og er normalt aktiv ellers tar ikke bil hvis det er korte strekninger da går jeg isteden, og tar alltid trapper i stedet for heis feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjesta

Forutsatt at intensiteten er høy nok, vil du merke bedring i kondisen, men du vil også bli sterkere i beinmuskulaturen. Sykler du i terrenget, bruker du hele kroppen på en annen måte; jeg har blitt vondt både i mage, rygg, armer, skuldre osv etter økter i terrenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Hva er bra intensitet da?

Jeg har kilometer teller på sykkelen, så jeg kan enkelt måle det. Jeg hadde en gjennomsnittsfart på 14,7 km/t på en strekning på 12 kilometer, på den første turen min. Med en del flatt terreng og noe opp og ned, og to så bratte bakker at jeg var nødt å trille.

Det er kanskje ikke så voldsomt bra men. :oops:

Det skal sies at da hadde jeg ikke syklet mer en en kilometer på nesten tre år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Finn deg en rute med litt bakker, og prøv å holde jevn fart så du kjenner at hjertet slår litt fortere enn normalt. Etterhvert vil du klare ruta på kortere tid. Jeg sykler endel selv, men er ikke nybegynner, på en rute som er ca 15km, med endel lysløype og oppoverbakker, bruker jeg 45-50 minutter.

Men det som avgjør, er hvordan det FØLES, og at du får pulsen opp i forhold til hvilepulsen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

pulsen fyker opp som bare det når det er litt motbakke.

Men det er litt sånn psykologisk.

For jeg trente veldig mye før, bla. syklet jeg mye og var godt trent, så det blir litt sånn deprimerende å trene nå og se hvor dårlig form jeg er i i forhold til hva jeg var.

Men så vet jeg jo at det skjer ihvertall ingen forbedring før jeg begynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Gi deg selv tre-fire uker, og da begynner du garantert å kjenne forskjell. Jeg vet at det er deprimerende i begynnelsen, for jeg har hatt treningsopphold i opptil et halvt år selv, men hvis du har trent tidligere, går det raskere å gjenfinne formen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...