Gå til innhold

Nybegynnerspørsmål om jordbærplante

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har satt jordbærplanter i pallekarm for første gang i år. De ser ut som de trives. Men de skyter ut sånne avleggere(?). Hva skal jeg gjøre med dem? Det er ikke plass til flere planter i karmen. Tar de næring fra planten? Kan jeg bare klippe dem av? Hvis jeg kjøper en ny karm, kan jeg sette disse i denne og få nye planter? Hvordan går jeg i så fall frem? Takk for svar. Håper på å få grønne fingre etter hvert. 😂

Anonymkode: 5ddf0...1df

Skrevet

Vil du ikke ha nye planter, så klipper du dem bare av.

Vil du utvide produksjonen, så lar du dem bare sitte på mor-planten til de nye plantene har slått rot, så klipper du bare av avleggeren:)

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, Huldra-78 skrev:

Vil du ikke ha nye planter, så klipper du dem bare av.

Vil du utvide produksjonen, så lar du dem bare sitte på mor-planten til de nye plantene har slått rot, så klipper du bare av avleggeren:)

Takk! Men det er som sagt ikke plass til flere i denne karmen. Hvordan kan jeg få dem til å slå rot i en ny karm? Bare å klippe dem av, sette dem i jord og håpe på det beste? Sette dem i vann?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Men det er som sagt ikke plass til flere i denne karmen. Hvordan kan jeg få dem til å slå rot i en ny karm? Bare å klippe dem av, sette dem i jord og håpe på det beste? Sette dem i vann?

Du kan la dem vokse i blomsterpotter, mens de fremdeles henger fast på morplanten... Og så plante om, når du har nye bed klare for dem

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fjerner mine fordi de tar næring fra planten. Dersom du velger å ta vare på de så kan det jo være greit å vite at det ikke blir bær før neste år.

Anonymkode: edeb5...ad1

AnonymBruker
Skrevet

Takk! 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...