Gå til innhold

Bakteriell infeksjon uten feber/veldig høy CRP?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har slitt lenge med nese/hals plager som ikke gir seg. Mye seigt slim i nese/nesesvelg og delvis hals som er seigt, av og til hvitt og av og til litt skummende.

har allergi/astma men går på medisiner uten at det hjelper noe særlig. Dette virker mer som noe som har satt seg fast. Har ikke feber eller er syk sånn sett. Har lett forhøyet CRP,

kan det være bakterielt på noen måte uten at man haR skyhøy CRP eller feber?

vet at det av og til gis antibiotika når man har hatt langvarig plager m feks bihuler etc og at det har god effekt da. Vil ikke gå i detaljer rundt symptomene mine men spør på generelt grunnlag om det kan være noe bakteriell uten de klassiske infeksjonssymptomene. Noen med erfaring ?

Anonymkode: 2e363...31e

AnonymBruker
Skrevet

Når man har slitt lenge med det er det nok ikke en bakteriell infeksjon. Ved bihulebetennelse er uansett rinexin og nasonex førstevalg. Man kan som regel på den måten kurere bihulebetennelse uten å bruke antibiotika. 

Anonymkode: 70fdb...27f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt om folk som har blitt kvitt slike symptomer med antibiotika

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan vel ha atypiske infeksjoner som varer lenge og som sånn sett etterhvert trenger en antibiotikakur?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde samme i flere år, var til spesialist å fikk påvist astma. Fikk medisiner, som jeg heldigvis ikke tok. La om kosten, og da forsvant det. Dette kan være noe du reagere på. Mest trolig gluten/korn/meieriprodukter.

Anonymkode: 6eea4...daf

AnonymBruker
Skrevet

Men spørsmålet er, kan det forekomme atypiske bakterierilatander uten at CRP er veldig høy eller uten feber?

kan det evt være mer «lokale» bakterier slik at antibiotika lilevel kan hjelpe?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men spørsmålet er, kan det forekomme atypiske bakterierilatander uten at CRP er veldig høy eller uten feber?

kan det evt være mer «lokale» bakterier slik at antibiotika lilevel kan hjelpe?

Systemisk antibiotika fungerer ikke særlig godt om man så har bakteriell bihulebetennelse fordi det er lite blodtilførsel, og systemisk antibiotika virker via blodet. Har du fått rinexin av legen din? Det virker mye bedre om man så har bakteriell infeksjon. Jeg har hatt tilbakevendende bakterielle bihulebetennelser og bruker ikke antibiotika når jeg får det. 

Anonymkode: 70fdb...27f

AnonymBruker
Skrevet

Ja, man kan ha bakterielle infeksjoner selv ved lav CRP. 

https://www.lommelegen.no/infeksjoner/influensa/legesvar/langvarig-slapphet-etter-infeksjon-ettedonning-eller-bihulebetennelse/69037460

Ved en bihulebetennelse trenger man ikke nødvendigvis å ha økte infeksjonsverdier, CRP, fordi infeksjonen sitter lokalt i hulrom i ansiktsskjelettet, og en pågående infeksjon vil kunne sende bakteriekloner nedover i luftveiene som vedlikeholder symptomer med halvfeber, sårhet i hals, slapphet etc.

Anonymkode: 58db7...da8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...