Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som føler at de kastet bort mange år og masse penger på en lang utdanning (minimum 5 år) som tilhører de konservative yrkene, helse, økonomi, ingeniør,/eller realfag ? 

Studiet ble fullført under normaltid med ok karakterer B/C , men jeg hadde null interesse for fagene og fikk aldri tatt friåret jeg ønsket for å finne ut av hva jeg vil.

sitter her i dag med nesten halv mill i studielån og en ok relevant jobb mange år etter studiet og tjener ganske lite. Jobber mye overtid og kjeder meg for det meste...synes hverken studiene eller jobben er noe interessant eller utfordrende..kjeder meg og har så vondt i viljen at jeg mister evnen til å konsentrere meg på jobb. 

Jeg hatet skolen, hatet lekser og alt som hadde med disiplin å gjøre. Men jeg trodde at så lenge jeg fikk gode karakterer og en fin utdanning så ville jeg kunne tjene mye penger(Familien hadde ikke råd til fritidsaktiviteter eller restaurantbesøk da jeg var barn) ...innsett nå at verden fungerer ikke slik....mange av skolesliterne fra barndommen min tjener nå betydeligmer enn meg og de har ingen formell høyere utdanning.. det viktigste her at de startet tidligere å jobbe fullt uten å ha et stort studielån bak seg...

jeg forstår ikke hva det er jeg jobber for lenger...fortsatt tar jeg nettstudier i fritiden for å øke kompetanse i ting jeg tror er relevant men synes er kjedelig.  Livet virker totalt meningsløst...

Anonymkode: 901ac...a4c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så hva er det du ønsker å gjøre?

Anonymkode: 34b23...b91

AnonymBruker
Skrevet

Du er enda ung, ta friåret ditt nå. Du kan eventuelt melde det opp som student i noe sånn at du får støtte fra Lånekassen også i år. Ja, det er litt juks. Men det virker som om du trenger er avbrekk fra A4-jobben før du blir deprimert. 

Anonymkode: 7b37f...63c

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes så mange interessante jobber , du trenger bare å finne den ene som er nok utfordrende og spennende for deg. 

Anonymkode: 72c83...265

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen her som føler at de kastet bort mange år og masse penger på en lang utdanning (minimum 5 år) som tilhører de konservative yrkene, helse, økonomi, ingeniør,/eller realfag ? 

Studiet ble fullført under normaltid med ok karakterer B/C , men jeg hadde null interesse for fagene og fikk aldri tatt friåret jeg ønsket for å finne ut av hva jeg vil.

sitter her i dag med nesten halv mill i studielån og en ok relevant jobb mange år etter studiet og tjener ganske lite. Jobber mye overtid og kjeder meg for det meste...synes hverken studiene eller jobben er noe interessant eller utfordrende..kjeder meg og har så vondt i viljen at jeg mister evnen til å konsentrere meg på jobb. 

Jeg hatet skolen, hatet lekser og alt som hadde med disiplin å gjøre. Men jeg trodde at så lenge jeg fikk gode karakterer og en fin utdanning så ville jeg kunne tjene mye penger(Familien hadde ikke råd til fritidsaktiviteter eller restaurantbesøk da jeg var barn) ...innsett nå at verden fungerer ikke slik....mange av skolesliterne fra barndommen min tjener nå betydeligmer enn meg og de har ingen formell høyere utdanning.. det viktigste her at de startet tidligere å jobbe fullt uten å ha et stort studielån bak seg...

jeg forstår ikke hva det er jeg jobber for lenger...fortsatt tar jeg nettstudier i fritiden for å øke kompetanse i ting jeg tror er relevant men synes er kjedelig.  Livet virker totalt meningsløst...

En av fordelene og ulempene ved Norge er små forskjeller. Ingen andre land har mindre forskjeller enn Norge. At en i kassa på Rema kan reise på ferie til USA er helt vilt for dem. Små forskjeller er bra.

Ulempen er som i ditt tilfelle. En lang utdanning trenger ikke å bety at du tjener bedre enn rørleggeren eller en anleggsmaskin operatør. Som regel kan høy utdanning gi interessante jobber, flere muligheter og sikkerhet i krisetider.

Men i ditt tilfelle ser det ikke sånn ut. Kjenner flere med kort yrkesfag utdanning som tjener 1,4 Mill som tømrere OL. Kjenner og kommunalt ansatt ingeniører som tjener dårlig, uten noen fremtid på jobben og masse studielån. 

Men sånn er det noen ganger. Livet er ikke rettferdig..

Anonymkode: f5eac...464

AnonymBruker
Skrevet

Gjør som meg, ta studiepermisjon fra jobb. Sjekk arbeidsmiljøloven for reglene rundt dette. Bruk tiden frem til neste søknadsfrist i april 2021 med å finne ut hva du ønsker å studere. Det finnes et hav å velge i. Evt kan du sjekke resttorget i slutten av juli. 

Kjedsomhet fører til kreativitet hos meg. Så i tillegg til nytt studie har jeg også fått meg nye hobbyer. Vi du ikke studere mer kan du finne deg en ny hobby der du lærer noe nytt. Og selv i ditt yrke finnes det nok alltids noe annet du kan gjøre, om så med litt ny kompetanse. Løft blikket, finn ut hva andre med like bakgrunn gjør.

Og, det høres ut som du fremdeles er ung, så hiv deg rundt!

Anonymkode: 875e2...1cc

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Dersom du hadde null interesse av fagene du hadde under utdannelse er det kanskje ikke så rart at jobben ikke fenger deg. Jeg elsket studiene mine. Etter studietiden er jeg nå på 5.(!) jobben min på 8 år. Startet i oljebransjen og mistet jobben, etter det var det diverse vikariater innen utdannelse og helse. Jobber nå i en fast i stilling på et Universitet. Er fornøyd med jobben, selv om den ikke et perfekt. Jobber, bedrifter og arbeidsoppgaver varierer veldig fra bransje til bransje. Kanskje du ikke har funnet riktig jobb enda?

Når det er sagt, det tar mange år før utdannelse lønner seg økonomisk. Man burde heller fokusere på goder som en sikker jobb, spennende arbeidsoppgaver, potensiale til å utvikle seg istedet for akkurat lønn.

Anonymkode: 0aa1b...421

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...