AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #1 Skrevet 3. juli 2020 Isåfall, hva gjør de på? Jeg er så fed up av skjerm, og jeg merker at mine egne barn på 7 og 10 blir bare mer og mer inni spillverdenen. Off, jeg savner en verden uten ipader og telefoner.... Anonymkode: a98dc...fc6 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #2 Skrevet 3. juli 2020 Oppgaven din som foreldrer er blant annet å greie å begrense dette, du må sette ned foten. Gjem de bort eller innfør skjermtid (innstilling på ipad, og det finnes apper der forelder kan styre barnas telefon fra sin egen) Anonymkode: 1e2d5...5ce 6
Zoo919 Skrevet 3. juli 2020 #3 Skrevet 3. juli 2020 (endret) AnonymBruker skrev (På 3.7.2020 den 23.56): Oppgaven din som foreldrer er blant annet å greie å begrense dette, du må sette ned foten. Gjem de bort eller innfør skjermtid (innstilling på ipad, og det finnes apper der forelder kan styre barnas telefon fra sin egen) Anonymkode: 1e2d5...5ce Endret 4. oktober 2021 av Zoo919
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #4 Skrevet 3. juli 2020 Min er 7. Hun sykler, leser, tegner, bygger lego (gjerne mens hun hører på lydbok), leker med hunden og kattene, turner, klatrer, trener kampsport, er ute i naturen og studerer planter og insekter og rumpetroll etc, hopper på trampoline, leker rollelek, leker med små figurer, bygger feller og balansebaner, spikker... Anonymkode: ad7be...768 4
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #5 Skrevet 3. juli 2020 Det er kun du som kan endre dette. Innfør skjermtid. Har en gutt på 5 år, og jeg jobber hver dag med å passe på at han leker mer enn han sitter med skjerm. Jeg «tvinger» han til å bruke egen fantasi, ; «nå må du finne på noe på egenhånd» Og jeg må gjerne mase en halvtimes tid før han klarer å sette i gang med noe. Men det er så viktig!!! Anonymkode: eafdd...45d 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #6 Skrevet 3. juli 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oppgaven din som foreldrer er blant annet å greie å begrense dette, du må sette ned foten. Gjem de bort eller innfør skjermtid (innstilling på ipad, og det finnes apper der forelder kan styre barnas telefon fra sin egen) Anonymkode: 1e2d5...5ce Svarte vel egentlig ikke på spørsmålet ditt da, ser jeg nå Har tre barn mellom 6-12, og gjør dette nevnt ovenfor. Det fungerer veldig bra. Etter jeg startet med dette har de f.eks spilt brettspill mye mer. De leser også bøker, leker seg med slim, barbie, tegner osv. Anonymkode: 1e2d5...5ce 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #7 Skrevet 3. juli 2020 ... og ja, brettspill, spiller kort, mye lek med tråder man lager mønstre av (cats cradle etc), slim er alltid stas... Anonymkode: ad7be...768
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2020 #8 Skrevet 3. juli 2020 Nå i ferien har vi innført lesetimen. En time med bok hver dag. Av og til resulterer det i at de sovner, spesielt om de har vært sene i seng dagen før. Men der er skikkelig deilig med en pause midt på dagen! Anonymkode: 152a3...301 1
Lillfrid Skrevet 3. juli 2020 #9 Skrevet 3. juli 2020 Mitt beste tips er å bytte ut spilletid med spilletidspunkt. Altså: barna har ikke en viss tidslengse (f.eks 2 timer) de kan spille i løpet av en dag, istedet har det et tidsrom det er ok å skru på skjerm HVIS de er hjemme. F.eks etter kl 18. Da får du skjermfrie helger og ettermiddager + at barnet ditt ikke maser hele dagen om å få spille nå eller nå, pga at det vet at det er for tidlig
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #10 Skrevet 4. juli 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Isåfall, hva gjør de på? Jeg er så fed up av skjerm, og jeg merker at mine egne barn på 7 og 10 blir bare mer og mer inni spillverdenen. Off, jeg savner en verden uten ipader og telefoner.... Anonymkode: a98dc...fc6 Min er straks syv år. Forteller historier (for seg selv og oss), rollelek, kler seg ut, lego, titter i tegneserier, klatrer i trær, leker ute, tegner, maler. Mye lek med søsken. Anonymkode: 78a90...0d9
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #11 Skrevet 4. juli 2020 Ja, våre barn får ikke lov å bruke noe annet enn litt tv på kvelden. Smarttlf får de kjøpe seg når de fyller 18år evt. Det bruker jo skjerm når de er på besøk hos andre, men hjemme skal det være totalforbud. De godtar det nå 🙂 Vi har aldri brukt det i oppveksten. Trist å se hvor mange foreldre som starter med skjermen som barnevakt allerede før de er 1år gammelt.....tragisk. Anonymkode: 3513b...20e 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #12 Skrevet 4. juli 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Isåfall, hva gjør de på? Jeg er så fed up av skjerm, og jeg merker at mine egne barn på 7 og 10 blir bare mer og mer inni spillverdenen. Off, jeg savner en verden uten ipader og telefoner.... Anonymkode: a98dc...fc6 Da selger du nettbrettet og telefonene, enkelt og greit. Dette får de kjøpe seg selv når de blir 18år. Anonymkode: 3513b...20e 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #13 Skrevet 4. juli 2020 Inspirasjon: Da Guro Skjelderup innså at hun begynte å miste kontakten med sønnene sine, gikk hun drastisk til verks. I dag er barna takknemlige over at hun tok nettbrettet fra dem. https://familieklubben.no/familieliv/guro-gikk-mot-stroemmen-solgte-barnas-ipad/323 Anonymkode: 3513b...20e 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #14 Skrevet 4. juli 2020 Jeg har en på 6,5år. Hun elsker iPad (min) men som regel bruker ikke det. Hun leser, tegner, leker lego, springer rundt, hører musikk, samler blomster/stein/skatter. Vi har alltid vært bevisst på at skjerm ikke skulle være førstevalg. Hun får se TV men ikke hver dag og ikke lenge. Synes det har blitt verre med hjemmekontor med såvidt forkjølet barn så vi må jobbe med det etter sommerferien. Anonymkode: 97be1...d8e 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #15 Skrevet 4. juli 2020 Sett dere inn i spillverdenen i stedet. Spill er fantastisk så lenge det ikke går på bekostning av å være sosial utenfor spillet. Anonymkode: 15e5b...039 4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #16 Skrevet 4. juli 2020 Det går helt fint med mye skjerm også. Vi er programmert som foreldre til å tro at skjermtid er omsorgssvikt. Anonymkode: fe30e...595 1
atropos Skrevet 4. juli 2020 #17 Skrevet 4. juli 2020 Vi eier ikke nettbrett, så den diskusjonen slipper vi. Har en sjuåring som hører mye på lydbøker, sitter med aktivitetshefter, sykler, leker med småsøsken, bygger lego, vanner hagen (veldig populært😅), leser tegneserier, er detektiv... og maser en del på oss selvsagt, men det er vel en del av det å være barn? vi har morgen-TV frem til 0900, og så ingenting før 1730. Vi har en Nintendo Wii han får spille litt på hvis han vil etter Barne-TV, men han velger ofte å være med på felles lesing med småsøsken istedet.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #18 Skrevet 4. juli 2020 Hadde regel om 1 time hver dag på hverdager. Var jo jeg som bestemte, ikke barnet. Da ble det tid til lek, idrett, lesing osv. Var litt mer i ferier og helger, men fortsatt jeg som bestemte. Anonymkode: 88145...948
Humle Brumle Skrevet 4. juli 2020 #19 Skrevet 4. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, våre barn får ikke lov å bruke noe annet enn litt tv på kvelden. Smarttlf får de kjøpe seg når de fyller 18år evt. Det bruker jo skjerm når de er på besøk hos andre, men hjemme skal det være totalforbud. De godtar det nå 🙂 Vi har aldri brukt det i oppveksten. Trist å se hvor mange foreldre som starter med skjermen som barnevakt allerede før de er 1år gammelt.....tragisk. Anonymkode: 3513b...20e Smarttelefon når de er 18...? Er ikke det en smule ekstremt? Mener ikke å være frekk, men det er jo sosialt selvmord i dag. Hvordan skal barna dine holde kontakt med venner? 5
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #20 Skrevet 4. juli 2020 33 minutter siden, Ny medlem skrev: Smarttelefon når de er 18...? Er ikke det en smule ekstremt? Mener ikke å være frekk, men det er jo sosialt selvmord i dag. Hvordan skal barna dine holde kontakt med venner? De møter jo venner hver dag, man må ikke trykke på en skjerm for å ha kontakt 🙂 Slik gjorde vi på 70-80-90tallet også, hadde kontakt med venner utendørs HVER dag! Er også lov å ringe på til hverandre, å besøke hverandre. Be hverandre med ut på å finne på ting sammen 🙂 På skolen avtaler man gjerne å møtes etterpå. Du skriver som du er hjernevasket av teknologien. Vi mennesker merker ikke selv hvor styrte vi er, dette innføres gradvis uten at vi merker det. heldigvis er det noen som legger merke til dette. Anonymkode: 3513b...20e 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå