Gå til innhold

Familiesagaen de syv søstre. Tidenes norske tv-serie?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan jo ha giftet seg og byttet navn, mange menn gjør det om dagen. Men greit, de lignet i hvert fall veldig, og begge fra Bergen.

Anonymkode: a76f6...a11

Han har hetet Erik Ferguson hele tiden. Gikk på samme skole som ham.

Anonymkode: 4120b...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har hetet Erik Ferguson hele tiden. Gikk på samme skole som ham.

Anonymkode: 4120b...d94

Ferguson, sounds made up. Fotball-aktig. Og den andre Erik (Mjelde) ble altså fotballspiller.

Kanskje de er halvbrødre?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er den beste serien noengang laget i Norge.

Anonymkode: 54b2f...10c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gry var forbildet mitt, og når hun hadde bulimi i serien, tenkte jeg det var en god ide at jeg og fikk det. Men jeg klarte ikke å kaste opp så endte opp med at jeg bare spiste kjempemye og ingen la merke til noe slik jeg ville... (jeg var 13) 😅

Anonymkode: 2475e...b02

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest YtreYtterst

Jeg så Kjell Magne på Gardermoen da jeg var 8-9 år gammel, det var et stort øyeblikk for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gry var forbildet mitt, og når hun hadde bulimi i serien, tenkte jeg det var en god ide at jeg og fikk det. Men jeg klarte ikke å kaste opp så endte opp med at jeg bare spiste kjempemye og ingen la merke til noe slik jeg ville... (jeg var 13) 😅

Anonymkode: 2475e...b02

Gikk du opp i vekt? Gikk du ned igjen senere?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
8 hours ago, AnonymBruker said:

Det jeg liker best i denne serien, er de superavanserte datamaskinene i en tid der man kan reise rundt i universet; godt å vite hvordan fremtidens teknologi vil se ut. Man kan til og med spille sjakk med datamaskinen, og man har skjerm, tastatur og skriver i en enhet. Fantastisk. Elsker også stavene som man bruker for å se film; greit å vite hvordan DVD-ens etterkommere må lagres.

Men Blindpassasjer blekner i forhold til Brødrene Dal, som blir husket av langt flere - hvem kan vel glemme jakten på professor Drøvels hemmelighet, og øyeblikket da bildet frøs og man måtte vente i spenning på neste episode.

Er det noen her som ikke har hørt om Brødrene Dal ...?

Anonymkode: 1ebf9...12b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aldri hørt om engang. Om den er så bra, hvorfor gikk den aldri i reprise? Hvorfor ingen oppmerksomhet rundt den?

Ser at den ene av de to som står bak er han som oversatte Albert Åberg-bøker. Hvor han for øvrig tror der staves «gotteri» og ikke «godteri». Sier det meste.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Aldri hørt om engang. Om den er så bra, hvorfor gikk den aldri i reprise? Hvorfor ingen oppmerksomhet rundt den?

Ser at den ene av de to som står bak er han som oversatte Albert Åberg-bøker. Hvor han for øvrig tror der staves «gotteri» og ikke «godteri». Sier det meste.

Hvis du hadde levd i 1978, hadde du forstått hvorfor Blindpassasjer gjorde så stort inntrykk på store og små; dette var i tiden da NRK hadde monopol, man ikke hadde utallige kanaler og Netflix, og en norsk serie var samtaleemnet på skoler og arbeidsplasser. Man kan få en viss anelse av hvordan det var å leve i Norge den gang ved å se på Olsenbanden-filmene; samfunnet var ikke så teknisk avansert, men mye tryggere enn idag.

Fikk til og med et kyss fra ei søt jente som gjenskapte scenen fra første episode i serien da vi lekte i skolegården som 1. klassinger.

En annen serie som gjorde inntrykk året etter, var "Gåten på Afroditeøya" (har den på DVD; mye nostalgi der) der undertegnede forsøkte å gjenskape pengekofferten med hjemmelagde sedler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var det. Du er bare for ung til huske det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blindpassasjer er noe av det skumleste jeg har sett på tv.

Anonymkode: c5e0f...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var det. Du er bare for ung til huske det.

Jeg er født i 1980 og aldri hørt om. Brødrene Dal fra samme periode har jo blitt vist mange ganger senere. Men denne? Aldri hørt om.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
54 minutter siden, AnonymBruker said:

Blindpassasjer er noe av det skumleste jeg har sett på tv.

Anonymkode: c5e0f...6c6

Skummel og skummel.

Har sett Blindpassasjer mange ganger siden (den er for øvrig i god oppløsning på NRK sine sider), og idag fremstår den som ufrivillig komisk med sitt 70-talls interiør og fremstilling av fremtidens datamaskiner, samt det totalt usannsynlige plottet med biomaten som i løpet av sekunder skapte seg selv og i løpet av like kort tid klarte å bli en tro kopi av et menneske - men for en 7-åring gjorde liket av den døde astronauten i det fremmede romskipet inntrykk, ja.

Kan legge til at moren min syntes hunden Cassius av utseende lignet så mye på datidens statsminister Oddvar Nordli at hun like godt kalte ham Cassius.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er født i 1980 og aldri hørt om.

Altså er du for ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette må ha vært ganske stort i 78. Har ikke sett denne, men har ofte tenkt at det er rart at Norge ikke har prøvd å lage en sci-fi serie. Men det har visst blitt gjort. 😊

Anonymkode: ff672...910

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså er du for ung.

Opplagt til å se den da den var ny, men Brødrene Dal og professor Drøvels hemmelighet er fra 1979 og den har jeg sett flere ganger. Blindpassasjer var tydeligvis ikke bra nok til at det ble en gjenganger. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Opplagt til å se den da den var ny, men Brødrene Dal og professor Drøvels hemmelighet er fra 1979 og den har jeg sett flere ganger. Blindpassasjer var tydeligvis ikke bra nok til at det ble en gjenganger. 

Når ble "publikumsfavoritt" = "kvalitet"?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor skiftet Bjarte dialekt? 

Anonymkode: 12e72...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når ble "publikumsfavoritt" = "kvalitet"?

Nemlig !   Godt poeng

Anonymkode: cc8a7...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skiftet Bjarte dialekt? 

Anonymkode: 12e72...969

Bjarte ble drept av kona. Dette angret skaperne på. De skrev derfor inn at Bjarte hadde en bror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...