Gå til innhold

Liten hund og et barn pp 2 år som ikke kan være sammen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ei jente på 2,5 år og en hund på 2.5 kg. Jenta vår koser med hunden ofte og viser hun er glad i han men hun kan slå og sparke den sånn plutselig, virker som at hun ikke skjønner at hunden får vondt og blir redd, jeg har forklart hun mange ganger men det skjer om å om igjen uansett. Hunden vår går og er konstant redd, redd for alle lyder hun lager om hun bråker litt med leker og ting. Jeg prøver så klart å unngå at hun er slem med hunden med å stoppe hendelsen før der skjer, men det er umulig å få det til hver gang iløpet av en dag.. da hadde jeg måtte fotfølge hun hele dagen og det går ikke! Idag har hunden vår begynt å bite føttene hennes uten at hun gjør noe, han går etter føttene, ikke agresivt, men bare er rett på og napper de. Hun har blitt kjempe redd og turte ikke å gå alene. Sånn kan vi ikke ha det nå når dette har begynt at barnet vårt blir redd. Hunden vår har vel fått nok av henne og hans reaksjon på å forsvare seg, selv om hun ikke gjør noe når hunden napper. Nå vet vi ikke hva vi skal gjøre. Men selvfølgelig kan det ikke være sånn, så vi må gjøre en endring fort! Er så glad i hunden vår og synes det er så synd at det har blitt så ille, føler eneste utvei ei å gi hun til en av besteforeldrene 🙁

er det noen familier her med barn og hunder som har opplevd at små barn og hund ikke går overens? Som har noe tips og råd? Er en veldig snill og rolig hund ellers på 6 år som vi har hatt siden hun var valp. 

Anonymkode: 79eaf...1dc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enten må dere være på hele tiden for å unngå at slikt skjer, eller ikke ha de sammen for en periode. Dritkjipt å avgrense området til hunden, men sikkerheten til barnet kommer først. En toåring forstår mye, men sammenhengen mellom handling og konsekvens i forhold til hunden kan du ikke forvente at hun tar helt innover seg enda. Samtidig må hunden og selvsagt korrigeres når den «går etter» henne helt uprovosert. 

Anonymkode: 8479c...1cc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo virkelig vise ungen at det overhodet ikke er greit, reagere strengt når hun prøver seg. Kan bli litt for mange ord for en 2,5åring, og ikke så tydelig enn om du er mer streng og virkelig viser at det ikke er lov. (Det kan hende du har gjort og, bare forsto det sånn ut av innlegget at du hadde forklart at det er vondt og sånn, og det er jo fint, men kanskje hun ikke forstår alvoret før du virkelig viser det) 

Anonymkode: f2626...232

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Enten må dere være på hele tiden for å unngå at slikt skjer, eller ikke ha de sammen for en periode. Dritkjipt å avgrense området til hunden, men sikkerheten til barnet kommer først. En toåring forstår mye, men sammenhengen mellom handling og konsekvens i forhold til hunden kan du ikke forvente at hun tar helt innover seg enda. Samtidig må hunden og selvsagt korrigeres når den «går etter» henne helt uprovosert. 

Ja, har tenkt tanken på om hunden kan være i gangen, men den sutrer og synes ikke det er noe liv at han skal stå der så lenge. Så klart kommer sikkerheten til jenta vår først, derfor vi må komme på en trygg løsning til imorgen for kan ikke risikere noe. Å fotfølge henne hele dagen går nok ikke, da kan jeg jo ikke gå på kjøkkenet en turnen gang uten å må mase med meg hun eller hunden hver gang. Det går ikke på sikt uansett.. synes det er så synd at det har blitt sånn🙁 føler eneste utvei er å gi min lille hundeskatt bort. 
Ts

AnonymBruker
Skrevet

Det er bedre å avgrense området mens dere jobber med saken før dere velger omplassering, eller? 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må jo virkelig vise ungen at det overhodet ikke er greit, reagere strengt når hun prøver seg. Kan bli litt for mange ord for en 2,5åring, og ikke så tydelig enn om du er mer streng og virkelig viser at det ikke er lov. (Det kan hende du har gjort og, bare forsto det sånn ut av innlegget at du hadde forklart at det er vondt og sånn, og det er jo fint, men kanskje hun ikke forstår alvoret før du virkelig viser det) 

Anonymkode: f2626...232

Hun prater veldig godt og forstår mye til å være bare 2.5 år. Jeg har reagert strengt men hun ler bare når jeg er streng og slår en gang til når jeg er på vei til å stoppe hun, så virker som hun bli værre når jeg er streng 😒

ts

AnonymBruker
Skrevet

Vær så snill å gi bort hunden din TS, det du skriver her er oppskriften på å få en usikker og farlig hund, og dessverre er det den som eventuelt må avlives dersom den kommer til å bite noen. Dere burde ikke ha dyr frem til barnet ditt lærer å respektere levende vesener eller du er i stand til å ta ansvar for at dyret ikke plages i hjemmet sitt. 

Anonymkode: bb7c2...a91

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet

Omplasser enten hunden eller ungen.

Anonymkode: a6aeb...ebf

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vær så snill å gi bort hunden din TS, det du skriver her er oppskriften på å få en usikker og farlig hund, og dessverre er det den som eventuelt må avlives dersom den kommer til å bite noen. Dere burde ikke ha dyr frem til barnet ditt lærer å respektere levende vesener eller du er i stand til å ta ansvar for at dyret ikke plages i hjemmet sitt. 

Jeg tar jo ansvar! Er jo nettopp det jeg gjør. Typisk kvinneguiden, går ikke an å spørre om noe her uten at en skal komme med kommentarer på noe som ikke stemmer. Dette har ikke foregått lenge. Og når det begynte så har jeg hatt min hund til min mor fordi at jeg ikke vil at hunden min skal ha det slik. Idag tok vi hunden hjem igjen for å se om det har blitt bedre etter en stund bort. Men da var det blitt verre og nå skriver jeg at vi prøver å få til en løsning til imorgen for både hunden og barnets beste. Så ikke kom her i skrive at jeg ikke er i stand til å ta ansvar du! Dette er en vanskelig nok situasjon som det er. Trenger ikke sånne pekefingre som deg. 
ts

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar jo ansvar! Er jo nettopp det jeg gjør. Typisk kvinneguiden, går ikke an å spørre om noe her uten at en skal komme med kommentarer på noe som ikke stemmer. Dette har ikke foregått lenge. Og når det begynte så har jeg hatt min hund til min mor fordi at jeg ikke vil at hunden min skal ha det slik. Idag tok vi hunden hjem igjen for å se om det har blitt bedre etter en stund bort. Men da var det blitt verre og nå skriver jeg at vi prøver å få til en løsning til imorgen for både hunden og barnets beste. Så ikke kom her i skrive at jeg ikke er i stand til å ta ansvar du! Dette er en vanskelig nok situasjon som det er. Trenger ikke sånne pekefingre som deg. 
ts

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ei jente på 2,5 år og en hund på 2.5 kg. Jenta vår koser med hunden ofte og viser hun er glad i han men hun kan slå og sparke den sånn plutselig, virker som at hun ikke skjønner at hunden får vondt og blir redd, jeg har forklart hun mange ganger men det skjer om å om igjen uansett. Hunden vår går og er konstant redd, redd for alle lyder hun lager om hun bråker litt med leker og ting. Jeg prøver så klart å unngå at hun er slem med hunden med å stoppe hendelsen før der skjer, men det er umulig å få det til hver gang iløpet av en dag.. da hadde jeg måtte fotfølge hun hele dagen og det går ikke! Idag har hunden vår begynt å bite føttene hennes uten at hun gjør noe, han går etter føttene, ikke agresivt, men bare er rett på og napper de. Hun har blitt kjempe redd og turte ikke å gå alene. Sånn kan vi ikke ha det nå når dette har begynt at barnet vårt blir redd. Hunden vår har vel fått nok av henne og hans reaksjon på å forsvare seg, selv om hun ikke gjør noe når hunden napper. Nå vet vi ikke hva vi skal gjøre. Men selvfølgelig kan det ikke være sånn, så vi må gjøre en endring fort! Er så glad i hunden vår og synes det er så synd at det har blitt så ille, føler eneste utvei ei å gi hun til en av besteforeldrene 🙁

er det noen familier her med barn og hunder som har opplevd at små barn og hund ikke går overens? Som har noe tips og råd? Er en veldig snill og rolig hund ellers på 6 år som vi har hatt siden hun var valp. 

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun prater veldig godt og forstår mye til å være bare 2.5 år. Jeg har reagert strengt men hun ler bare når jeg er streng og slår en gang til når jeg er på vei til å stoppe hun, så virker som hun bli værre når jeg er streng 😒

ts

Nei, du tar ikke ansvar, da hadde det ikke gått så langt at hunden føler den er nødt til å forsvare seg selv. Se på det jeg har hevet ut i HI: du har forklart det mange ganger, hunden er konstant redd, du prøver å unngå at det skjer, men det er umulig å få til hver gang. Dette er faktisk oppskriften på en redd og farlig hund. Hadde du tatt ansvar hadde dette skjedd toppen to ganger! Hvis ungen din slår og sparker hunden, du sier ifra og det skjer igjen, så kan faktisk ikke de være sammen. Dersom du ikke er i stand til å forhindre at de havner i den situasjonen i samme hjem må en av dem bort, jeg går ut i fra at du ikke vil kvitte deg med ungen og da er det beste for hunden at den kommer seg bort fra ungen din.

• Liker 38
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøver så klart å unngå at hun er slem med hunden med å stoppe hendelsen før der skjer, men det er umulig å få det til hver gang iløpet av en dag.. da hadde jeg måtte fotfølge hun hele dagen og det går ikke!

En 2-åring og en hund skal ikke være sammen uten tilsyn, så jo - enten må du fotfølge henne, eller så må du avgrense oppholdsområdet til en av dem. 

Anonymkode: d825b...fac

• Liker 23
Skrevet

Jeg tror hunden må oppleve å få være helt i fred mens toåringen er til stede for å avlære det forsvaret den viser nå.

Da vi hadde hund og smårolling delte vi huset inn i soner med trappegrind. Kjøkken/gang/ett soverom på ene siden og stue/soverom på andre, med barn og hund på hver sin side når vi ikke var tett nok på til å styre kontakten. Så var vi helt tett på når de var sammen, og deltok i kosen så vi kunne stoppe hånda når klappingen var på vei til å bli lugging eller dask. 

Nå må dere se an hundens reaksjoner før dere nærmer dere den igjen sammen med henne. Jo før hunden kan på positive assosiasjoner til jenta, jo bedre, men dette kan ikke forseres. 

At hun slår hunden og ler når du er streng, handler nok mest om at hun nå er i en alder hvor hun fryder seg over å forutse hva som skjer når hun gjør slik eller sånn. Det er også en sikker måte å påkalle seg oppmerksomhet, akkurat som storesøsken fort finner ut at ingenting får mamma og pappa til å komme kjappere enn om de får lillesøsken til å hyle. Empatien er ikke helt på plass, og i mellomtiden må man bare forebygge selv om det betyr å skille fysisk i perioder. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Barn og hund skal ALDRI være alene. Her må du bare være i forkant hele tiden. Fortell barnet konsekvent hva du vil det skal gjøre. Si det med ord hun forstår. "Kose på hunden", "Være snill med hunden" osv. Vet ikke hvor hun er språklig. Vi har to barn hvorav en er veldig rolig og hunden elsker henne. Det andre barnet vårt er det full fart i. Hunden er livredd. Når de er i samme rom er vi på hele tiden. Hun får ikke komme nærme nok til å kose for hardt eller trekke i halen uten at vi kan forhindre det. 

Anonymkode: 78bbb...9c5

• Liker 3
Skrevet

Tydeligvis er du ikke tydelig nok med ditt barn. Her har vi to hunder og to katter, den ene hunden er så stor at det kan gjør stor skade om den vil. Her får ikke gutten vår holde på som han vil med de, han får klappe og kose, men ikke ha i fanget (den miste veier 2,7 kg). Vi passer hele tiden på, hundene og kattene skal alltid ha mulighet til og gå vekk fra situsjonen. Når gutten vår er så stor at han forstår at dyr ikke er noe man kan gjøre hva man vil med, så er det greit at han kan få kose når han vil og ha i fanget. Men inn til den tid så får all klapp og kos gjøres når vi styrer det :) Mine dyr er veldig snille og tålmodige, men tålmodigheten har en grense akuratt som hos oss mennesker. Her løser vi avgrensning med lekegrind til gutten om jeg skal på do eller noe sånnt :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to barn og en hund som var her før dem, og jeg har ikke latt de være alene sammen før de var gamle nok til å forstå hvordan man behandler hunden. Ja det blir mye fotfølging og skjerming av hunden mens det står på, men da unngår man situasjoner som du står i nå. Vår yngste er straks 2 år og jeg går ikke fra dem alene, selv om jeg bare skal på kjøkkenet. Får med meg en av dem eller bruker en grind. Så vanskelig er det jo ikke. Vår yngste kan være flink til å kose og klappe, men jeg vet at hun også fort kan finne på å lugge den lange pelsen feks. 

Det eneste valget dere har er å gjøre som ganske mange andre med hund og småbarn gjør, ikke gå fra dem alene. Eller omplassere hunden. Jeg vet hva jeg hadde valgt. Det er snakk om kort tid, mens dere lærer barnet respekten for dyr. Hunden deres må skjermes og jobbes med for å bli trygg igjen. 

Anonymkode: ff506...0f2

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

:klo: 
En hund, Ts, er et dyr. Den har rimelig skarpe tenner og en rimelig ok sjanse for å bli ordentlig redd når et barn røsker i den litt for brått. Er den liten kan barnet realistisk oppleves som så nifst at den føler seg truet på livet og det går skikkelig galt. Er den stor kan den realistisk overreagere såpass at den biter nedi barnet så det går skikkelig galt. Du skal derfor selvsagt aldri la barn og hund være sammen uten tett tilsyn. Så ha hunden et sted barna ikke ha tilgang, og slipp dem sammen kort, kontrollert og under veiledning. Ikke la dem begge gå på fritt i samme rom helt ukritisk, som var hunden et kosedyr.

Anonymkode: 83a8f...c08

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte ei lekegrind, den typen du kan bruke rundt vedovner. Stua er delt litt av, hunden har fått en del. Når den vil hvile, eller være i fred så går den dit. Eller når jeg ikke har tid til å holde begge øynene på ungene. Det var ei grei løsning her iallefall. Hunden var sammen med oss og var fornøyd. 
Ellers er det bare å være streng og konsekvent, barnet skal ikke plage hunden!  Jeg har vært det hele veien, og det går helt greit nå. Yngste barnet er 3,5 år, og grinda er sjeldent og aldri i bruk mer. Eldste barnet brydde seg aldri med å gå etter hunden, var mer interessert i katten. 

Anonymkode: 0d414...51a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du høres ut som en udugelig mor og hundeeier. 

Anonymkode: 071dc...cf2

• Liker 8
Skrevet

Så nå tar du grep? Når ungen har blitt redd? Hadde du handlet da hunden ble redd, kunne du unngått hele problemet.

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars hund... 

Anonymkode: c1d30...851

• Liker 16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...