Shopgirl2014 Skrevet 3. juli 2020 #1 Skrevet 3. juli 2020 I går opplevde jeg å plutselig gå tom på en lengre joggetur. Jeg kjente blodsukkerfallet tydelig og fikk en uvel følelse. Jeg trener egentlig ikke spesielt hardt, men er gjerne ute i 2,5 - 3 timer om gangen. Jeg har aldri tenkt at det skulle være nødvendig å ha med en proteinbar eller lignende på disse turene. Hva gjør dere? Har dere med noe å spise på lengre turer, selv om de er rolige? 1
Yoshi1987 Skrevet 3. juli 2020 #2 Skrevet 3. juli 2020 Skal jeg gå såpass lang tur, ville jeg hatt med vann, en banan og en müslibar feks. Her om dagen gikk jeg tur som ble lenger enn planlagt, dog ble den "bare" 12km. Men da etter 10km ble jeg plutselig tom midt i skogen, og det var en ekkel følelse. Ville hatt med meg noe neste gang 🙂 2
XaoS Skrevet 3. juli 2020 #3 Skrevet 3. juli 2020 Dreven løper her - på turer over 2 timer så har jeg alltid med meg påfyll. Som regel gel. Proteinbar funker ikke like bra pga tygging og næringsforhold. Du trenger noe som gir rask påfyll av karbo. Vann er også veldig viktig, spesielt på sommeren. Overrasket over at du ikke har støtt på dette problemet før gjennom så lange turer. Da har du nok proppfulle glykogenlagre, og det er jo bra. 5
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #4 Skrevet 4. juli 2020 Jeg jogger ikke men går på fjellet - og jeg tar alltid med meg mat på lengre turer. Det kan være en liten sjokolade/proteinbar og en frukt, samt alltid en banan. Har også en boks med usaltede nøtter. Og så klart mye vann Viktig med energipåfyll når man bruker mye Anonymkode: e7884...521 1
fru.Smae Skrevet 6. juli 2020 #5 Skrevet 6. juli 2020 Det er ganske individuelt hvor mye næring man trenger på lenger turer, og ikke minst hvor "tidlig" man bør innta det. På turer i krevende terreng på over 2t så vil det i det minste være viktig å ta med vann, spesielt nå på sommeren. Mange trenger også litt påfyll når det tipper 2 timer. Banan/barnesmoothie/nøtter etc er supert og næringsrikt samtidig som det er lett å få i seg. Jeg har personlig alltid drikkevest eller lett løpesekk med drikke når jeg løper over 2t, skal jeg ut i mer enn 3 timer blir det også med litt næring 1
Hoppetaujenta Skrevet 15. juli 2020 #6 Skrevet 15. juli 2020 Jeg har alltid med meg en bag på ryggen og små smoothieflasker inneholder nok vann til en passelig munnfull hver gang jeg stopper for å drikke. I tillegg skjærer jeg opp en frukt eller to i boks med lokk og i tillegg et par skiver med pålegg som gir energi. Varer turen tre-fem timer, så går jeg tom og jeg vet det. Derfor alltid føre var.
Sunset90 Skrevet 24. juli 2020 #7 Skrevet 24. juli 2020 Glykogenlagrene holder til ca 1,5time de fleste som trener innenfor dette tidsrommet trenger bare vann, eller lett sportsdrikk med litt karbo og mineraler salter for og holde væskebalansen på topp. 2-3 timer kan det være greit og tilføre noe lett nedbrytbart som ikke gir krøll med magen. eks gel, sportsdrikk med mer karbo, energibar, hvit brød med syltetøy eller peanøttsmør,
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå