Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når sluttet dere å amme? Jeg trives egentlig godt med det, men baby på 6 mnd er svært lite i interessert. Hvis ikke jeg husker på å amme så ender det opp med at vi ikke gjør det. Hun har begynt med fast føde. Hva er typisk veien videre når de begynner med fast føde? Hvor ofte og når skviser man inn ammingen når fast føde innføres? Er det innafor å slutte nå?

Anonymkode: da1fd...450

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være lurt å tilby brystet før fast føde dersom babyen ikke er særlig interessert etter mat. Babyen må ha melk hele første leveår, så dersom du slutter å amme må dere over på mme. Jeg hadde foretrukket å fortsette ammingen, men det er du som avgjør hva som passer for dere 😉

Anonymkode: a2aef...836

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan være lurt å tilby brystet før fast føde dersom babyen ikke er særlig interessert etter mat. Babyen må ha melk hele første leveår, så dersom du slutter å amme må dere over på mme. Jeg hadde foretrukket å fortsette ammingen, men det er du som avgjør hva som passer for dere 😉

Anonymkode: a2aef...836

Må ikke over på mme. Anbefalt, men må ikke. 

Anonymkode: 43df6...651

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tja, med mindre anbefalingene har snudd så skal barna ha melk som hovednæring første året 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo, morsmelk eller mme skal være hovednæringen første leveår. Babyen er 6 mnd. 

Anonymkode: 13b29...871

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Mrs Robinson skrev:

Tja, med mindre anbefalingene har snudd så skal barna ha melk som hovednæring første året 

Egt litt motsettende å si at melk skal være hovednæring ett år men barnet skal smake masse nye ting. Min på 9 mnd vil ikke ha mme mer, kanskje kun av og til på natt om han våkner og må ha for å sovne. Om de får smaken på grøt og mat ellers,er det ikke lett å tvinge i dem mme om de ikke vil ha. Masse kalsium i grøt og 

Anonymkode: 1bbfd...89e

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan pumpe og gi på flaske eller blande morsmelk ut i mat? På den måten får jo fortsatt barnet melken (som er viktig), men på forskjellige måter 😊

Anonymkode: 1e39c...160

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Babyen min hadde et pr uker med dienekt i den perioden. Ville kun die på natten. Jeg pumpet meg ellers. Nå er baby 10 måneder og vil die hele tiden... 

Anonymkode: c5533...43b

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel egentlig ikke direkte anbefalt å fullamme i et helt år, de fleste begynner jo på jobb etter åtte-ti måneder, og man skal vel begynne å introdusere fast føde ila. perioden før jobben tiltar?

Anonymkode: 91a6f...d00

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel egentlig ikke direkte anbefalt å fullamme i et helt år, de fleste begynner jo på jobb etter åtte-ti måneder, og man skal vel begynne å introdusere fast føde ila. perioden før jobben tiltar?

Det er ikke snakk om fullamming, men hva som er hovednæringen 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er direkte frarådet å fullamme hele første året. Babyen skal få fast føde fra 6 mnd, for da inneholder ikke melken nok jern eller b12 lengre.

Men melk skal være hovednæringen det første året. De skal altså ha både melk og vanlig mat, men melken skal være den største delen.

Anonymkode: e1145...9a3

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, morsmelk eller mme skal være hovednæringen første leveår. Babyen er 6 mnd. 

Blir feil å si hovednæring fram til ett år. Babyer, hvertfall min spiser mye mer fast føde enn melk. 4 måltider minst. Og ammer bare 2 ganger døgnet. Og dette var ifølge HS nok. Min er 8 mnd. 

Anonymkode: 0e8c6...48b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg også trodde at ammingen gikk mot slutt på den tiden. Fast føde var veldig interessant og vi hadde litt problemer med å få til ammingen. Plutselig har vi bare fått ny rutine, og nå ammer vi kun 2-3 ganger i døgnet. (9mnd)

morgen, midt på dagen og kveld. Av og til bare morgen og kveld. Vil han ikke ha så har jeg lært meg å ikke stresse over det, men tilbyr han som vanlig. Han spiser godt fast føde, men jeg er veldig glad jeg ikke har gitt opp ammingen alle gangene jeg har villet det. 

hvis dere trives med det ville jeg fortsatt å tilby, men la baby styre det. Kanskje dere kan trappe litt ned😊

Anonymkode: a7c4e...006

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir feil å si hovednæring fram til ett år. Babyer, hvertfall min spiser mye mer fast føde enn melk. 4 måltider minst. Og ammer bare 2 ganger døgnet. Og dette var ifølge HS nok. Min er 8 mnd. 

Anonymkode: 0e8c6...48b

Feil å si? Er ikke akkurat jeg som har kommet opp med det. 

AnonymBruker
Skrevet

Mener å huske at jeg slutta rundt 8-9 mnd alder, da hun ikke ville mer selv 😊 spiste godt med fast føde

Anonymkode: 1a7f4...3ae

AnonymBruker
Skrevet
On 7/3/2020 at 8:16 PM, Mrs Robinson said:

Anbefalt er jo det jeg sier. Allikevel er det gjengs at mange kutter ut mm/mme lenge før det med aksept (og til om press) fra helsestasjon. Vi kutter ved 10 mnd og brukte ikke 2 mnd på å lære han mme. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anbefalt er jo det jeg sier. Allikevel er det gjengs at mange kutter ut mm/mme lenge før det med aksept (og til om press) fra helsestasjon. Vi kutter ved 10 mnd og brukte ikke 2 mnd på å lære han mme. 

Fikk baby kumelk, da? Eller ikke melk i det hele tatt? 

Anonymkode: 97923...9ce

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener å huske at jeg slutta rundt 8-9 mnd alder, da hun ikke ville mer selv 😊 spiste godt med fast føde

Anonymkode: 1a7f4...3ae

Fikk hun mme da? 

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Fikk baby kumelk, da? Eller ikke melk i det hele tatt? 

Ikke melk i det hele tatt. Hadde beriket grøt (de rette typene teller som mm/mme) Han hadde mpa, så ble fulgt godt opp av ernæringsfysiolog gjennom privat barnelege.

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ikke melk i det hele tatt. Hadde beriket grøt (de rette typene teller som mm/mme) Han hadde mpa, så ble fulgt godt opp av ernæringsfysiolog gjennom privat barnelege.

Men fulgte samme rådene med neste barn ang inntak av mat(men da ammet til ca 14 mnd, dog lite de siste månedene )

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...