Gå til innhold

Ny huseier øker husleien med 1500 kr-lov?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,

Jeg leier en leilighet i et bolighus som nå er solgt. Forrige eier flyttet ut like før jeg flyttet inn for et år siden så jeg har derfor kunnet disponere en del areal som egentlig hører til hovedleiligheten.

Forrige eier er en venn av meg og vi har ikke vært nøye med formalitetene 

Han som kjøpte huset skal fortsette og leie ut, og ønsker da at vi skal skrive kontrakt. Han overtok huset 1 juli, men vi har ikke skrevet kontrakten enda. 

I en samtale nevnte han at han må sette opp leien. Jeg betaler i dag 5000 inkluderet strøm, noe som nok ligger en del under markedsleie.

Men er det lov å sette opp leien så mye? Jeg har også to biler, og huseier ønsker kun at 1 parkeringsplass følger leiligheten, samtidig må jeg fjerne nesten alt jeg har lagret i garasjen. Sa ifra til ny huseier at jeg hadde avtalt med forrige eier om å bruke et hjørne av garasjen til blant annet fryseboks og slikt og det var ok sa han, men nå kan jeg plutselig kun ha fryseboks, bildekk og sykkel der  

Dårlig deal for meg da jeg har en god del som må lagres + at jeg var kanskje litt godt vant. 

Vet jeg kan flytte altså, men trives godt og det er sentralt.

Har jeg noen rettigheter her?

Anonymkode: 5e33c...944

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ang parkeringsplass har du kun krav på to plasser hvis leiligheten er over 60kvm

Anonymkode: 798ba...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ny eier = ny kontrakt og du kan ikke kreve noe som helst. 

Du betaler langt under markedspris og da er det helt innafor å heve den. Og da ved bruk av indeksregulering og når du da betaler såpass lite, så sier det seg selv at det er innenfor.

Anonymkode: 0e76f...7fb

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ny eier = ny kontrakt og du kan ikke kreve noe som helst. 

Du betaler langt under markedspris og da er det helt innafor å heve den. Og da ved bruk av indeksregulering og når du da betaler såpass lite, så sier det seg selv at det er innenfor.

Anonymkode: 0e76f...7fb

Enig. Og man kan faktisk ikke forvente masse lagring i garasje eller to parkeringsplasser når man leier.

• Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ang parkeringsplass har du kun krav på to plasser hvis leiligheten er over 60kvm

Man har ikke krav på p-plass om det ikke er definert i leieavtalen.

• Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer ikke. Man kan fint både leie ut og kjøpe leiligheter uten parkering. 

Anonymkode: c7efd...81f

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir nysgjerrig p hvor du bor, som kan leie til 5000,- og har ikke én, men TO p-plasser.

Du er nok ekstremt godt vandt, ja ;)

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når eiendomsretten er overført, vil den nye eieren måtte forholde seg til den opprinnelige husleieavtalen. Begge parter beholder sine rettigheter og plikter etter den gamle avtalen og ny eier vil altså ikke ha en automatisk rett til å si opp leietaker, og kan heller ikke endre avtalen ved f.eks. å heve leien

Anonymkode: ce28f...e79

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når eiendomsretten er overført, vil den nye eieren måtte forholde seg til den opprinnelige husleieavtalen. Begge parter beholder sine rettigheter og plikter etter den gamle avtalen og ny eier vil altså ikke ha en automatisk rett til å si opp leietaker, og kan heller ikke endre avtalen ved f.eks. å heve leien

Dette er riktig.

Anonymkode: 10c45...3ce

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Utleier kan kun kreve husleieøkning i samsvar med konsumprisindeksen en gang i året. Dette kan kun skje dersom utleier har gitt minst én måneds skriftlig varsel."

Anonymkode: 372dd...d87

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du bor jo i en bolig som ny eier faktisk eier, så eieren kan vel gjøre hva hen vil.

Anonymkode: 48a6f...0f8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det har ikke eksistert noen avtale/leiekontrakt - før nå, når ny huseier ønsker dette. Han kan dermed gjøre hva han vil, og trenger ikke forholde seg til reglene om konsumprisindeks når det skrives ny avtale.

Anonymkode: e3124...d50

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg leier en leilighet i et bolighus som nå er solgt. Forrige eier flyttet ut like før jeg flyttet inn for et år siden så jeg har derfor kunnet disponere en del areal som egentlig hører til hovedleiligheten.

Forrige eier er en venn av meg og vi har ikke vært nøye med formalitetene 

Han som kjøpte huset skal fortsette og leie ut, og ønsker da at vi skal skrive kontrakt. Han overtok huset 1 juli, men vi har ikke skrevet kontrakten enda. 

I en samtale nevnte han at han må sette opp leien. Jeg betaler i dag 5000 inkluderet strøm, noe som nok ligger en del under markedsleie.

Men er det lov å sette opp leien så mye? Jeg har også to biler, og huseier ønsker kun at 1 parkeringsplass følger leiligheten, samtidig må jeg fjerne nesten alt jeg har lagret i garasjen. Sa ifra til ny huseier at jeg hadde avtalt med forrige eier om å bruke et hjørne av garasjen til blant annet fryseboks og slikt og det var ok sa han, men nå kan jeg plutselig kun ha fryseboks, bildekk og sykkel der  

Dårlig deal for meg da jeg har en god del som må lagres + at jeg var kanskje litt godt vant. 

Vet jeg kan flytte altså, men trives godt og det er sentralt.

Har jeg noen rettigheter her?

Anonymkode: 5e33c...944

Enkelt sagt har du per i dag en leiekontrakt som følger husleieloven/ulovfestet rett. Dette da skriftlig kontrakt ikke foreligger. Evt vil selvfølgelig skriftlige avtaler / delavtaler gjøre seg gjeldende i den grad du måtte ha det liggende (muntlige avtaler gjelder selvfølgelig også, men disse er vanskelig å dokumentere).

Ny eier er bundet av avtalene forrige eier har gjort, da han trer inn i avtaleforholdet. Ergo kan du, hvis du kan bevise at du er lovet X av forrige eier, også kreve dette av ny eier.

Når det kommer til regulering av leie er åpningen ny eier har at han regulerer til «gjengs leie». Dette følger av loven og er kort sagt en mulighet for både utleier og leietaker til å regulere leien til «gjengs leie» dersom man har bodd et sted 2,5 år uten at leien tidligere er regulert. Du skal ha 6 måneders forvarsel.

Merk: gjengs leie er ikke markedsleie i dagens leiemarked. Typisk er det snittet for området og «alle» leieforholdene der. Ergo ligger gjengs leie gjerne 10-15% under markedsleien. Dette spørs dog hvor du bor.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Men det har ikke eksistert noen avtale/leiekontrakt - før nå, når ny huseier ønsker dette. Han kan dermed gjøre hva han vil, og trenger ikke forholde seg til reglene om konsumprisindeks når det skrives ny avtale.

Anonymkode: e3124...d50

Han bor der, så de må nødvendigvis ha en avtale. Ny eier må forholde seg til den samme avtalen.

Anonymkode: ca379...4a7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han bor der, så de må nødvendigvis ha en avtale. Ny eier må forholde seg til den samme avtalen.

Anonymkode: ca379...4a7

Så hvis kompisen lot han få bo der uten å betale leie så er ny eier nødt til å forholde seg til den avtalen? Indeksregulering av 0 blir  det ikke mye husleie av. 

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Pillarguri skrev:

Så hvis kompisen lot han få bo der uten å betale leie så er ny eier nødt til å forholde seg til den avtalen? Indeksregulering av 0 blir  det ikke mye husleie av. 

En ny eier vil jo være opplyst om dette ved kjøp, da dette er informasjon som skal/bør være i prospektet. Ergo er det et informert valg om man vil tre inn i en slik avtale.

Foreligger det en type avtale som du skisserer vil det jo åpenbart kunne påvirke salgsverdien negativt for boligen, men det kan jo skje.

Uansett er løsningen å regulere leien til "gjengs leie" fremfor å indeksregulere og/eller finne et påskudd for å avslutte leieforholdet. Sistnevnte kan jo være at man har behov for leiligheten selv eller at man skal pusse opp osv..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bor jo i en bolig som ny eier faktisk eier, så eieren kan vel gjøre hva hen vil.

Anonymkode: 48a6f...0f8

Nei, ny eier kan ikke gjøre hva hen vil.  Leietaker følger huset,  ikke eier dermed gjelder eksisterende avtale. Så vil ny eier gjøre endringer må leieavtalen sies opp men der er det å veldig klare lover som gjelder. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke slik at man automatisk får med en leietaker med en gammel leiekontrakt inngått med forrige eier når man kjøper et hus 😂

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...