Gå til innhold

Greit å servere dette i navnefest? Er det nok mat?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Litt redd for å dummere skikkelig ut på navnefesten til poden, som er neste måned. Leste den andre tråden, er redd for å trå feil. Vi skal ha tapas. Og vi har invitert 20 gjester. Lurte derfor på om det er greit å servere dette på navnefest: 

Er dette nok mat:

- Spanske kjøttboller i tomatsaus (Laget av 1, 5 kg kjøttdeig) 

- Kyllingklubber grillede 1,5 kg 

- Chorizo med stekte poteter 500g 

- Rullade med røkt laks, kremost og urter

- Stor bolle med pastasalat 

- Spekemat: Stranda skinke, Parma skinke, Chorizo, fenalår, serano. 200 g av hver type 

-ostefat: brie, manchego, chamembert, castello blå, Chevre. Ca 150-200 gram hver. 

- Diverse kjeks til osten og fikenmarmelade 

- Djevelegg 24 stk 

- Bacon dadler 50 stk

- fylt chilli 40 stk 

- Oliven 400g 

- Aioli 500g 

- vanlig smør  500g 

- Focaccia 2 stk 500g hver 

- loff 

- steinovnsbakt brød 

I tillegg blir det kakebord med en stor marsipankake, sjokoladekake (Langpanne), ostekake, gulrotkake (langpanne). Oppskåret frukt (fruktfat). 

Er det noe vi mangler? Er det nok mat? 

Til drikke blir det farris, cola, mozell, Pepsi Max. Kaffe og te. 

Anonymkode: 4d28c...32e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syntes det høres litt lite ut. Halvannet kilo Kjøttboller er litt for lite til 20. Kjøttboller og spekekjøtt er noe de fleste forsyner seg av, så det ville jeg hatt mer av. 

Jeg pleier å beregne 5 Bacon dadler per person og selv da har det uten unntak gått tomt, så ville beregnet minst det. 

Jeg ville laget to store brett med focchacia. Usikker på vekt der. 

Fylt chilli er det mer enn nok av. Det er det ikke alle som liker, samme med oliven. 

Ville laget mer aioli. 

Hva pleier det å gå mye av? Lag masse av det og litt mindre av det mindre populære. Noen ting er slikt de fleste liker og det vil alle forsyne seg av. 

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Høres kjempebra ut! 😄 men synes åså det høres litt lite ut på mengden selv om utvalget er bra. 

Anonymkode: 9213d...e2a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, altflyter skrev:

Hva pleier det å gå mye av? Lag masse av det og litt mindre av det mindre populære. Noen ting er slikt de fleste liker og det vil alle forsyne seg av. 

Jeg aner ikke hva det går mye av :vetikke: Derfor jeg lagde tråden. Hva er populært? Hva går det mest av? 

AnonymBruker
Skrevet

Enig med siste her. For lite kjøttboller og for lite spekemat. 

Og MÅ bare: TS skriver focaccia helt riktig i HI. altflyter svarer med "to store brett med focchacia". Focchacia? Virker som om altflyter prøver å fortelle TS at hun har skrevet det feil. Det har hun ikke. Det skrives: FOCACCIA. 

Anonymkode: dfe95...6fe

• Liker 23
Skrevet

Det er vanlig å beregne 5-600 gram pr person hvorav minst halvparten er kjøtt eller fisk. Så utvalget ditt er fint, men du har for lite. 

Det er viktig med rause fat. Ser det lite ut risikerer du at noen forsyner seg som gribber og andre ikke får noe, eventuelt at de forsiktige ikke tør å ta noe. Estetisk sett løser du det med mindre fat, men du må fortsatt ha nok mat og det har du ikke. 

• Liker 7
Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg aner ikke hva det går mye av :vetikke: Derfor jeg lagde tråden. Hva er populært? Hva går det mest av? 

Jeg ville droppet enten brødet eller loffen, fordi focaccia stort sett er det som går unna. 

Bacon dadler liker "alle" 

Fylt chilli går det lite av

Aioli er det viktig å lage mye av. 

Rulladene går det mye av. Du kan godt variere med noen med laks og noen med spekekjøtt. 

Fenalår og spekeskinke går alltid mest av, av spekekjøttet. Det er dyrt, så jeg pleier ofte å begrense mengden spekekjøtt til de to og evt en type pølse.  

Kjøttboller går det mye av, kyllingklubber og eggerøre også. 

Oliven og djevelegg går det ikke veldig mye av, så der har du mer enn nok tror jeg. 

500g poteter på 20 mennesker er alt for lite. Poteter tar alle. Du kan supplere med Potetsalat, hvitløkstekte poteter eller noe slikt. Men 500g poteter totalt blir for lite. 

Endret av altflyter
Rettet feilskrevet ord
  • Liker 11
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med siste her. For lite kjøttboller og for lite spekemat. 

Og MÅ bare: TS skriver focaccia helt riktig i HI. altflyter svarer med "to store brett med focchacia". Focchacia? Virker som om altflyter prøver å fortelle TS at hun har skrevet det feil. Det har hun ikke. Det skrives: FOCACCIA. 

Anonymkode: dfe95...6fe

Jeg prøvde på ingen måte å rette måten hun skrev det på. Jeg aner ikke hvordan det skrives men regner med folk forstod hva jeg mente? 

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

For lite, ja. Du må ha mer spekemat, kjøttboller og annet kjøtt, samt mer poteter. 

Anonymkode: 13916...eb8

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

For lite kylling. 1,5 kg er ikke mye for 20 pers. Jeg kjøper gjerne 500g til meg og samboer. 

Anonymkode: 26360...c1c

• Liker 16
Skrevet

Jeg synes også det mangler én eller flere grønnsaksretter. En frisk grønn salat ville jeg i alle fall hatt.

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Guidet Kvinne skrev:

Jeg synes også det mangler én eller flere grønnsaksretter. En frisk grønn salat ville jeg i alle fall hatt.

Enig! Mer grønnsaker og salat.

Anonymkode: ffacf...524

• Liker 11
Skrevet
1 minutt siden, Guidet Kvinne skrev:

Enig! Og gjerne med fetaost tilgjengelig ved siden av😊

• Liker 9
Skrevet

For lite mat til 20 personer. Ville beregnet MINST 500 g kjøtt til hver person, det samme med poteter. Ville også hatt mer salat og grønnsaker. Det er mye bedre med rester enn for lite mat.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For lite kylling. 1,5 kg er ikke mye for 20 pers. Jeg kjøper gjerne 500g til meg og samboer. 

Anonymkode: 26360...c1c

2,5 kilo kyllingklubber? Og 2,5 kilo kjøttboller?  Er det nok ? 

AnonymBruker
Skrevet

Hva om jeg legger til 2,5 kilo patatas bravas? 

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig! Mer grønnsaker og salat.

Anonymkode: ffacf...524

En stor grønn salat og diverse grønnsaker (paprika, agurk, tomat, oppkuttet på ett fat i tillegg? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Jolene skrev:

For lite mat til 20 personer. Ville beregnet MINST 500 g kjøtt til hver person, det samme med poteter. Ville også hatt mer salat og grønnsaker. Det er mye bedre med rester enn for lite mat.

Mener du 10 kg kyllingklubber? Er det ikke litt vel mye? Det er flere ting å velge mellom 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Rema sine hot kyllingklubber .. 40 kr for en pakke . Ha slike ting i reserve . Er der nok har du middag en annnen dag 

Anonymkode: b1a80...7b8

Skrevet

Tenk 600 gram mat pr person hvorav minst halvparten er kjøtt (eller fisk, men det har du jo ikke, bortsett fra i lakserullene). Du må regne ut ca mat pr person og så legge på litt ekstra. Det går alltid mest av skinke/spekemat, kjøttboller og kylling. Av skinke/spekemat kan man nesten ikke ha for mye, 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...