Gå til innhold

Gulv som aldri blir rent?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Flyttet nylig inn i en leilighet der jeg først og fremst merket at gulvet var usedvanlig skittent og kluten ble svart når jeg vasket. Men etter å ha møblert og vasket over igjen et par ganger, så merker jeg at det er "spor" av hvor jeg har dratt kluten. Det har aldri skjedd de andre stedene jeg har bodd. Det er som om jeg har brukt for mye såpe eller noe og gulvet ser ikke 100% rent ut selv om jeg har vasket over. Er tregulv.

Kan forrige leietaker ha brukt feil såpe eller noe? Vil det forsvinne om jeg fortsetter vaske regelmessig? Er det noe middel jeg kan bruke for å bli kvitt det?

Anonymkode: 12e69...532

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flyttet nylig inn i en leilighet der jeg først og fremst merket at gulvet var usedvanlig skittent og kluten ble svart når jeg vasket. Men etter å ha møblert og vasket over igjen et par ganger, så merker jeg at det er "spor" av hvor jeg har dratt kluten. Det har aldri skjedd de andre stedene jeg har bodd. Det er som om jeg har brukt for mye såpe eller noe og gulvet ser ikke 100% rent ut selv om jeg har vasket over. Er tregulv.

Kan forrige leietaker ha brukt feil såpe eller noe? Vil det forsvinne om jeg fortsetter vaske regelmessig? Er det noe middel jeg kan bruke for å bli kvitt det?

Sikkert noen som har brukt grønnsåpe på det

Anonymkode: 24625...26a

• Liker 1
Skrevet

Hva mener du ned tregulv,? Parkett, eller heltreplanker?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Sikkert noen som har brukt grønnsåpe på det

Går det over med tiden?

3 minutter siden, Palma said:

Hva mener du ned tregulv,? Parkett, eller heltreplanker?

Parkett, antar jeg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd det samme. Etter en lengre periode der jeg var syk og måtte ha hjelp fra hjemmehjelpen til å vaske gulvene, ble gulvet litt klissete/voksaktig og jeg fikk det liksom aldri rent. Jeg bruker som regel hvite sokker, men de ble så raskt mørke under. Skjønte ingenting før en venninne fortalte meg om at hjemmehjelpen hadde vasket hennes bestemors parkettgulv med grønnsåpe. Siden det har jeg skylt og skylt parketten min. Synes ikke jeg blir ordentlig kvitt den. Den har hvertfall etterlatt en overflate der støvet fester seg bedre til gulvet enn til mikrofiberkluten på moppen. 

Anonymkode: 1d5f3...d0c

• Liker 3
Skrevet

Microfiberklut, bøtte med vann. Sett deg på kne og skrubb det rent med oppvridd og nesten tørr klut. Tar tid, men da blir det rent etterhvert. 

Eneste såpe som skal på parketten lages av Woca. 

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går det over med tiden?

Nei, grønnsåpe går ikke bort av seg selv. Den må vaskes av. Det beste er å bruke rent vann, men du må sikkert gå over gulvet mange ganger for å bli kvitt griseriet.

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har opplevd det samme. Etter en lengre periode der jeg var syk og måtte ha hjelp fra hjemmehjelpen til å vaske gulvene, ble gulvet litt klissete/voksaktig og jeg fikk det liksom aldri rent. Jeg bruker som regel hvite sokker, men de ble så raskt mørke under. Skjønte ingenting før en venninne fortalte meg om at hjemmehjelpen hadde vasket hennes bestemors parkettgulv med grønnsåpe. Siden det har jeg skylt og skylt parketten min. Synes ikke jeg blir ordentlig kvitt den. Den har hvertfall etterlatt en overflate der støvet fester seg bedre til gulvet enn til mikrofiberkluten på moppen. 

Høres ut som du kanskje kvalifiserer til erstatning for ødelagt gulv...

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som du kanskje kvalifiserer til erstatning for ødelagt gulv...

Hehe Tror ikke noen sånn erstatning finnes. Hjemmehjelp er jo en tjeneste man er heldig å få. Tror ikke kommunen betaler ut erstatning. Men de burde kanskje vurdere å bruke litt mer tid på opplæring. 

Men for å si litt mer konkret hva jeg har gjort med gulvene, så skylte jeg mange ganger med vann. Fuktig (ikke våt klut). Vre opp og byttet vann ofte. Gjentok, gjentok, gjentok. Har også vasket over med zalovann (det var et tips jeg fikk da jeg ringte Lilleborg som eier grønnsåpe, og spurte hva jeg kunne bruke for å fjerne det). Først etter at jeg fikk fjernet det voksaktige laget som liksom lå oppå gulvet, kunne jeg begynne med mikrofiber. Før det, så satte mikrofiberkluten seg fast i klisset på gulvet. Har som sagt brukt mye tid på dette og det er enda ikke blitt ordentlig bra, men det er jo blitt bedre enn det var til å begynne med. Lykke til med dine gulv. Ta et og et område av gangen, så føles kanskje ikke oppgaven fullt så stor?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hehe Tror ikke noen sånn erstatning finnes. Hjemmehjelp er jo en tjeneste man er heldig å få. Tror ikke kommunen betaler ut erstatning. Men de burde kanskje vurdere å bruke litt mer tid på opplæring. 

Om de har ødelagt noe hjemme hos deg så skal det jo erstattes. Ville undersøkt dette om jeg var deg, mulig de plikter erstatte hele gulvet

AnonymBruker
Skrevet

Hjemmetjenesten kommer jo ikke med egne vaskemidler, de bruker de vaskemidlene du har.....  🤔

Anonymkode: b079f...f0c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...