Gå til innhold

Hvor mye trening er egentlig sunt for en "nybegynner&qu

Gjest Formosiss

Anbefalte innlegg

Gjest Formosiss

Har tenkt å begynne å "lee" litt mer på rompa nå som jeg har flyttet litt mer ut av sentrum, og har et trimrom nede i nabohuset. Fortrinnsvis kondisjon, siden jeg gjerne vil begynne med noe annet til høsten (kombineres).

Men, hvor mye kan jeg trene pr. uke, og hvor mange ganger bør jeg ta fri? Det er ikke akkurat harde stunder jeg kjører på med; er plaget av både astma og en fot som ikke fungerer som den skal, men ja, hva er sunt/til å anbefale? (Jogging/ergometersykkel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jogging er veldig greit da. Prøv kanskje veldig rolig tempo 1 km ca for å se hvordan du har det først. Hvis du er helt nybegynner er det om å begynne med noe smått, også øke etterhvert. Trene kanskje annenhver dag. Det er lurt at kroppen får pause i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesten

Jeg er en av de som trener i perioder :-? . For å komme inn i treningsvanen igjen synes jeg det er greit å trene tre ganger i uka i nesten en måned. Mest fordi jeg da merker fremgang og klarer å komme inn i vanen igjen.

Selv synes jeg en time er et utgangspunkt generelt angående kondistrening, men prøv deg frem for hvor mye du klarer siden du har astma. Husker at Grete Waitz hadde et opptreningsskjema for å få litt kondis. Noe ala: jogge 5 min.,gå 5 min. etc i ca 30 min første gangen for så å øke både antall min med jogging og lengde totalt angående tid. Det tar utrolig lang tid å klare å jogge lenge uten å bli helt sprengt, så å gå litt innimellom er ikke et nederlag. Men musikk med skikkelig fart i hjelper veldig :wink: .

Om du har tilgang til apparater kan du begynne med øvelser for mage, rygg,armer, rompe og lår. Hva med å begynne med f.eks repetisjoner a 2x10 for så å øke når du synes dette ikke er et problem? Om du har vekter på armene kan du kjøre så tunge vekter at den siste repetisjonen er skikkelig tung med få repetisjoner (maks 2x10).

Håper dette var til litt hjelp. Husk at all aktivitet der pulsen øker litt er posistivt :wink: Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La kroppen få hvile annenhver dag for å unngå belastningsskader og at det mentalt blir for mye slik at du etter en liten stund ikke orker/gidder mer.

Husk hvile bygger opp, trening river ned. Derfor er hvile så utrolig viktig og et forsømt område.

Jogging er også svært belastende for kroppen, ikke vær for ambisiøs og ta svært korte turer. Sykkel kan også være et godt aletrativ, for ikke snakke om en skikkelig gåtur, gjerne i kupert og variert terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snork

Er du HELT fersk, skal du ikke trene mer enn 2 ganger i uka, den første mnd. Kroppen vil da få seg litt av et sjokk...Etter en mnd. øker du til 3 mnd. etter et par uker kan du øke til fire osv. Hvis du vil oppnå best mulig resultat, så må du MINSt trene 30 min. fatburn 3 ganger i uka. I tillegg til dette skal du ha styrke, men del opp de forskjellige områdene. (En dag bryst, en dag arm, en dag bein, en dag rygg) Mage taes hver gang.

Lykke til da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...