Gå til innhold

Headhuntet av tidligere arbeidsgiver. Forhandle mer lønn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt kontaktet av en av mine tidligere arbeidsgivere og spurt om jeg har lyst å begynne der igjen av den grunn at de har veldig mye å gjøre. Jeg slutter snart i nåværende jobb, så dette er noe jeg kan vurdere, men skal det være aktuelt tror jeg nesten jeg må ha bedre betalt enn sist jeg jobbet der.

Spørsmålet er hvor mye det er mulig å be om uten å virke altfor kravstor eller hvordan jeg kan legge det frem på en pen måte? Jeg hadde rundt 620K sist jeg jobbet der og takket nylig nei til et annet jobbtilbud til 770K i året. 770K i året er nok et godt stykke over hva andre på tidligere arbeidsplass har med samme ansiennitet som meg, men jeg føler ikke det er aktuelt å "være snill" og gå ned til 620-650K når jeg kan tjene nærmere 800K andre steder. Jeg skjønner om de ikke kan matche 770, men tenker i hvert fall 720. 

Har ikke fått et konkret lønnstilbud enda utover at de gjerne ønsker meg tilbake og når jeg spurte om lønn hørtes det litt åpent ut. Er evt. veien å gå å spørre om et konkret tilbud først?

Anonymkode: 98953...64d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde fortalt dem om 770 tilbudet og spurt dem hvor nært det de kan gi deg. 

Anonymkode: 5df99...bec

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Kjenn din verdi. Det er de som har kontaktet deg. De vil ha deg. Ikke gå gratis.

Anonymkode: 4e343...ead

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde fortalt dem om 770 tilbudet og spurt dem hvor nært det de kan gi deg. 

Anonymkode: 5df99...bec

Ja nemlig, så hadde jeg et forhandlingskort.  Jeg hadde begynt på 750, og så hatt 720-30 som det laveste.

Anonymkode: b88e6...063

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle innspill! Høres ut som en fornuftig strategi :)

720 er trolig mer enn hva folk som har jobbet der lenger enn meg og er flinkere enn meg får, men kan kanskje ikke tenke slik heller all den tid jeg har alternativer som gir bedre betalt. 

Hater egentlig slike situasjoner, men vet at noen få (ubehagelige) grep her kan utgjøre en stor forskjell for meg i tiden fremover og de slenger nok ikke penger etter meg uten at jeg ber om det. 100K ekstra vil jo utgjøre litt i løpet av et år. Jeg har jo lån og forpliktelser, så er vel greit å tenke litt på seg selv også. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde bedt om 780 (65k i mnd). Det skal jeg spørre om ved neste lønnsforhandling (har 756 nå). Får jeg spørre hva du jobber med?

Anonymkode: 8326e...93f

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde bedt om 780 (65k i mnd). Det skal jeg spørre om ved neste lønnsforhandling (har 756 nå). Får jeg spørre hva du jobber med?

Det er jeg usikker på om jeg tør ettersom det er et stykke over hva folk som har betydelig mer erfaring enn meg har. Tror kanskje jeg spiller inn forrige tilbud jeg fikk (og som trolig står ved lag) og om de har noen mulighet til å nærme seg eller matche det.

Det var jo ulike årsaker til at jeg sluttet der sist, men sant og si kunne jeg på flere måter tenke meg å begynne der igjen, så det var ikke slik at jeg mistrivdes eller går tilbake kun om lønnen er fantastisk. Så derfor kan jeg møtes litt på halvveien tenker jeg, men samtidig er det ikke krise for meg om de avviser mitt forslag.

Er utdannet ingeniør, men har jobbet et halvår innen økonomi nå.

Om du har 756 nå burde 780 gå helt fint. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tok du ikke den til 770? 
Hvor lenge har du jobbet og hvor har du studert? Bachelor eller master?

Anonymkode: 1010c...ccb

AnonymBruker
Skrevet

Ingen som jobber der har noe med hva du tjener. Det er ikke noe du trenger å informere de om. Lønn er mellom deg og sjefen.

Anonymkode: d0e5c...e76

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tok du ikke den til 770? 
Hvor lenge har du jobbet og hvor har du studert? Bachelor eller master?

Anonymkode: 1010c...ccb

Tidspunktet var litt feil og det var i tillegg betydelig mer ansvar/stress. Mulig jeg burde tatt den, men valgte si nei i hvert fall.

Bachelor ++, men ikke master. 3 år arbeidserfaring som ingeniør. Men har en god del relevant bransjeerfaring/ansiennitet fra tidligere. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ingen som jobber der har noe med hva du tjener. Det er ikke noe du trenger å informere de om. Lønn er mellom deg og sjefen.

Anonymkode: d0e5c...e76

Helt klart! :)  Jeg vet ikke noe om lønnen til de andre i firmaet og det var egentlig helt tilfeldig at jeg fikk vite hva noen som har jobbet der en stund og er rimelig flinke har. Mistenker at ledelsen ikke er interessert i å betale mer enn hva disse får når jeg har mindre erfaring, men om de har et behov er de kanskje villige til å gjøre et unntak.

Det jeg vet av erfaring er i hvert fall at man får som regel ikke en krone mer enn de slipper unna med om man ikke spør eller forhandler selv. Dette gjelder alle jobber jeg har vært i.

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg usikker på om jeg tør ettersom det er et stykke over hva folk som har betydelig mer erfaring enn meg har. Tror kanskje jeg spiller inn forrige tilbud jeg fikk (og som trolig står ved lag) og om de har noen mulighet til å nærme seg eller matche det.

Det var jo ulike årsaker til at jeg sluttet der sist, men sant og si kunne jeg på flere måter tenke meg å begynne der igjen, så det var ikke slik at jeg mistrivdes eller går tilbake kun om lønnen er fantastisk. Så derfor kan jeg møtes litt på halvveien tenker jeg, men samtidig er det ikke krise for meg om de avviser mitt forslag.

Er utdannet ingeniør, men har jobbet et halvår innen økonomi nå.

Om du har 756 nå burde 780 gå helt fint. 

Så gøy, jeg er også utdannet ingeniør :) Synes absolutt du kan si du har fått tilbud om 770 og spørre om de kan matche!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så gøy, jeg er også utdannet ingeniør :) Synes absolutt du kan si du har fått tilbud om 770 og spørre om de kan matche!

Yes :)

Kommer nok til å gjøre det slik. Da slipper jeg virke kravstor, men legger det frem på en måte hvor de vet at jeg har alternativer og at det kanskje kan være lurt å imøtekomme disse. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...