Gå til innhold

Hvorfor får så mange studenter så mye fra foreldrene under studiene? Klasseskillene er tydelige

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 24 år og begynte å studere master i Trondheim i fjor. Jeg må bo i kollektiv og jobbe ved siden av studiene, får ikke en krone av foreldrene mine selv om de har rundt 10-15 millioner på konto og er gjeldfrie. Men ser at mange medstudenter, særlig de fra Oslo-området, har fått leilighet av foreldrene før de kommer hit når de er så unge som 19-20 år gamle. De trenger ikke jobbe ved siden av studiene og de er med på alt av aktiviteter, så de får tydeligvis mye støtte hjemmefra. 

Det er tydelig at klasseskillene øker, men hvorfor er det slik at mange foreldre gir "alt" til unge voksne? Er det bare jeg som har foreldre som mener man skal klare alt alene tross at de har muligheten til å hjelpe?  

Anonymkode: 10e88...801

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer ikke til å hjelpe før de er ferdige. De har ikke vondt av å leve på et stramt budsjett i en periode, tvert imot. Men det blir egenkapitalhjelp når de skal kjøpe bolig.

Anonymkode: 66946...ca4

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Ble du krenket av dette? Skal det ikke kunne være forskjell på mennesker lenger? Skal vi alle ha like mye penger og være klin like ellers blir noen krenket? Det du lider av er misunnelse. Fortsett med ditt eget liv og gjør ting som forbedrer det, i stedet for å ha nesa di dypt begravet i andres liv. Det er mye bedre i lengden. Det kommer alltid til å være forskjell på folk. Hvorfor? Fordi vi ikke er kloner. 

Anonymkode: 958bb...c3e

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 24 år og begynte å studere master i Trondheim i fjor. Jeg må bo i kollektiv og jobbe ved siden av studiene, får ikke en krone av foreldrene mine selv om de har rundt 10-15 millioner på konto og er gjeldfrie. Men ser at mange medstudenter, særlig de fra Oslo-området, har fått leilighet av foreldrene før de kommer hit når de er så unge som 19-20 år gamle. De trenger ikke jobbe ved siden av studiene og de er med på alt av aktiviteter, så de får tydeligvis mye støtte hjemmefra. 

Det er tydelig at klasseskillene øker, men hvorfor er det slik at mange foreldre gir "alt" til unge voksne? Er det bare jeg som har foreldre som mener man skal klare alt alene tross at de har muligheten til å hjelpe?  

Noen foreldre har beinhard tro på at å «leve et hardt liv» former deg til et bedre menneske. De glemmer i forbifarten at «hardt liv» ikke finnes i Norge, og at de egentlig bare gjør ungdomstida di litt kjipere enn de andres ungdomstid og samler opp arv til du når et tidspunkt i livet der du ikke har noe behov for den. De hviler altså på en utdatert logikk. De er gammeldagse. Og trolig er de første generasjon med penger.

Andre generasjon med penger har erfart dette: de har selv hatt foreldre som gav dem arv når de nådde 30-40 (og dermed hadde bygget opp sin egen formue og eide sine egne hus og hadde null behov for arv). De foreldrene er det som kjøper leilighet til ungene sine. De vet at penger i banken bare er sikkerhet opp til et visst nivå. Etter dette er penger i banken ødsler verdier som kunne vært investert. I livskvalitet. I en leilighet i Oslo. I barna sine.

Anonymkode: f130f...89a

• Liker 37
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer ikke til å hjelpe før de er ferdige. De har ikke vondt av å leve på et stramt budsjett i en periode, tvert imot. Men det blir egenkapitalhjelp når de skal kjøpe bolig.

Anonymkode: 66946...ca4

Akkurat slik gjorde mine foreldre det. De fem årene med studier måtte jeg klare meg på helt egne bein. Deretter begynte overføringer til egenkapital og forskudd på arv. 

Anonymkode: e4f85...8dc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk hjelp av mine foreldre både med leilighet og månedlig tilskudd. Jeg må si jeg er evig takknemmelig for det, kommer til å gjøre det samme for mine barn. Jeg kan ikke tenke meg noe bedre å bruke pengene mine på enn å hjelpe barna😊

Anonymkode: 8ef38...6fd

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Disse medstudentene dine kommer sannsynligvis til å kickstarte karrieren bedre enn deg også, pga kontakter og nettverk hos foreldrene. 

Livet er hardt. Noen får utdelt bedre kort enn andre. Sånn er det bare. Det gjelder å gjøre det beste ut av det man har. 

Anonymkode: 89113...13f

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har alt med hvem de er som personer og hvilken oppvekst de har hatt.

Jeg fikk ikke noen leilighet ol. av mine foreldre, men ble sponset med mobil abonoment (rundt 99kr mnd), og 1000kr overført til konto i mnd. Så ~1100kr fra foreldre i måneden.

Jeg hadde fint klart meg uten de pengene og enda ikke mått hatt noen jobb utenom studie, da det ikke var dyrt å bo, i gjennomsnitt betalte jeg rundt 3200kr i mnd  inkl. strøm og internett i 5 år. Så ja hadde klart meg uten de pengene, men fikk da mulighet til å spart meg litt penger og kunne kjøpe meg en «ny» bil når jeg var ferdig å studere (altså «ny» - ny for meg, men en 7 år gammel bil).

Det er slik livet er, kjipt. Det vil alltid være slike forskjeller.

Anonymkode: e5377...23a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Noen sparer barnebidraget til slikt. Tenker bsre de er heldig som har råd og mulighet til det. Ellers er det jo de som vil ha ungene ut av huset og kanskje derfor bidrar. Ikke alle 18-20åringer har like godt betalt jobb og hadde hatt råd til å flytte.

Ellers er det de som har foreldre som garantist og kausjonist. Da er de jo ansvarlig for lånet selv. Eller kanskje de får et privat lån av foreldrene og trenger ikke begynne betale før de er ferdig. Vet også noen vil kjøpe leilighet om de bør flere timer unna slik det er mulighet for overnatting av familie osv. 

Og kanskje noen jobbet når de fikk på vgs og sparte litt? Slik de har mulighet for å kun fokusere på studiene. 

Anonymkode: 9e429...fad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom ikke fra noen rik familie, men fikk likevel en del penger hjemmefra. Når du ikke startet å studere før du er 24 har du jo hatt noen år til å jobbe inn peng på forhånd. 

Anonymkode: 4dd50...fee

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene til TS er drittsekker om de ikke hjelper til når de har 10 mill på konto. Jobb ved siden av går utover studiene. 

Anonymkode: 80402...541

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene mine støtter meg ekstremt mye økonomisk, til tross for at jeg i tillegg har to deltidsjobber ved siden av studiene. (De hjalp meg å kjøpe blant annet leilighet og bil). De rettferdiggjør det med at «du kommer få pengene når vi dør uansett, hvorfor vente til da? Vi vil heller hjelpe deg mens vi lever». Nå har begge foreldrene mine så gode jobber og så god økonomi at de kan hjelpe alle 3 barna sine + barnebarn og samtidig gjøre alt det de vil selv også. Hvorfor skal man ikke hjelpe barna sine om man kan er heller mitt spørsmål. Jeg kommer gjøre det samme som mine foreldre om jeg har mulighet. 

Anonymkode: 3e76a...3c7

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

TS, den største gaven man kan få er ydmykhet og takknemlighet. Det kommer sjelden rekende sammen med mye penger og bolig i en alder av 20 år.

Anonymkode: 3616a...a2f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Selv om jeg og samboer har nok penger så er det begrenset hva vi kommer til å bidra med når ungene er voksne. Vi kommer til å hjelpe til med førerkort, evt depositum på bolig og gi litt penger histen og pisten. Men vi kommer aldri til å kjøpe bolig til dem, det får de klare selv. Vi kommer til å sørge for gode økonomiske vaner som motiverer dem til å spare og bruke pengene med fornuft. Om de etter denne lærdommen ikke sparer og bruker alle pengene på tull så lærer de også at det da tar mye lenger tid å gjøre det man ønsker av boligkjøp osv. 

Anonymkode: eef70...84c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreldrene til TS er drittsekker om de ikke hjelper til når de har 10 mill på konto. Jobb ved siden av går utover studiene. 

Anonymkode: 80402...541

Ja, begynner å lure på om de faktisk er drittsekker når man ser alt andre får. Jeg trodde det var vanlig å være gjerrig selv om foreldre hadde god råd. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kom ikke fra noen rik familie, men fikk likevel en del penger hjemmefra. Når du ikke startet å studere før du er 24 har du jo hatt noen år til å jobbe inn peng på forhånd. 

Anonymkode: 4dd50...fee

Jeg skrev i HI at jeg begynte på master. Så har studert bachelor og hatt 1 friår. Har ikke spart opp noe særlig som ikke har gått med til depositum, dekke opp det som mangler fra Lånekassen, litt uforutsette utgifter osv.

Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Fått leilighet, faktisk? Det er sykt!! 

Ja, og ikke bare en av dem heller. Faktisk mange.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene mine har spart penger til meg hele livet mitt så de pengene jeg fikk og alle tingene jeg fikk som student var penger som hadde blitt spart opp fra foreldre og slektninger fra jeg ble født. I tillegg til min egen Sparekonto som jeg har spart penger på. Så sånn hadde jeg muligheten til å leve bedre enn mange andre studenter. 

Anonymkode: ef663...42e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det mange som starter på studier og aldri fullfører, da. Tror på Universitetet har ca 60% frafall. Det er kanskje lavere på høyskoler hvor man får tettere oppfølging. Så disse som kjøper leilighet til barna sine kan risikere å sitte med skjegget i postkassen dersom barnet skulle finne på at de heller vil studere noe annet i en annen by.

Folk har forskjellig utgangspunkt. Jeg fikk ingen hjelp av mine foreldre, verken under studier eller boligkjøp. Kan være fornøyd med at jeg oppnådde det på egenhånd. Disiplin og arbeidsmoral kan ikke kjøpes for penger. 

Anonymkode: d1968...ddb

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...