Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye mer kan jeg be om på en jobb der de har antyder 500.000 som nivå? Jeg tenker 550000, og ev. møtes på 525000 (om de er åpne for forhandling selvfølgelig), høres det ok ut? Jeg har mye mer erfaring enn de har bedt om i annonsen, men er ikke for «tung» for stillingen. Ikke byttet jobb på 12 år så er litt lost 😄 Har 476000 nå (16000 av dem er bonus, så ikke garantert ) vil gjerne litt opp. 

Anonymkode: fd778...75b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke se lønnsforhandlingen så isolert som du gjør. Å kreve 550 i en jobb der lønnen antydes til 500 er slett ikke umulig, men du må samle argumenter for at 550 er en riktig lønn å betale deg, ikke bare si at "jeg ønsker 550 i lønn".

En av forberedelsene du må gjøre er å finne ut hvordan markedet ellers er for folk med din bakgrunn eller for den typen stilling det dreier seg om. Hvis det er etterspørsel etter folk som deg - bruk det for alt det er verdt. Hvis lønna for den typen stillinger vanligvis ligger høyere enn 500 må du vektlegge det. Hvis du med din kompetanse tilfører stillingen noe ekstra ut over minstekravet, og som lønner seg for arbeidsgiver, er det et veldig viktig argument. 

Samtidig: de kommer til å spørre hva du tjener i dag. Det er egentlig ikke relevant, for det du søker er en annen jobb, men vær forberedt på det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

550000 er absolutt ikke for høyt for stillingen, men jeg er fornøyd med alt jeg kan få over 500000. Lønna de har antydet er jo basert på at de søker etter en relativt nyutdannet person med 1-3 års erfaring. Jeg forventer ikke å få uttelling for 12 års erfaring når de ikke har det som krav, men det er jo lov å prøve?

De får helt klart valuta for pengene i og med at jeg kan være relativt selvgående ganske kjapt. Enkelte arbeidsgivere setter jo lønna så lavt de kan forsvare, så da setter jeg den så høyt jeg kan forsvare, så kan vi møtes på midten. Menn virker ikke å ha noen skrupler med å forhandle lønn, tenker at jeg burde tørre å være litt tøff (uten å bli useriøs selvfølgelig).

AnonymBruker
Skrevet

Det bør absolutt være mulig. 500 000 er jo et tilbud.

Her ville jeg sagt at jeg var kjempeglad for å bli tilbudt jobben og spurt høflig om det var mulig å sette lønna til 550 000. Og hatt argumentene klare. Forvent uffing og at de trekker det ut i tid.

Anonymkode: 6b460...b55

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

550000 er absolutt ikke for høyt for stillingen, men jeg er fornøyd med alt jeg kan få over 500000. Lønna de har antydet er jo basert på at de søker etter en relativt nyutdannet person med 1-3 års erfaring. Jeg forventer ikke å få uttelling for 12 års erfaring når de ikke har det som krav, men det er jo lov å prøve?

De får helt klart valuta for pengene i og med at jeg kan være relativt selvgående ganske kjapt. Enkelte arbeidsgivere setter jo lønna så lavt de kan forsvare, så da setter jeg den så høyt jeg kan forsvare, så kan vi møtes på midten. Menn virker ikke å ha noen skrupler med å forhandle lønn, tenker at jeg burde tørre å være litt tøff (uten å bli useriøs selvfølgelig).

Jeg er absolutt enig med deg. Det jeg mente i mitt innlegg er at du må kunne argumentere for lønna du krever. Hvis de spør deg om hva du forventer i lønn; returner med et spørsmål om hvilket lønnsnivå de tenker på. Det ville jo være synd om du ba om lavere lønn enn de faktisk hadde tenkt å gi ;) 

AnonymBruker
Skrevet
On 7/4/2020 at 10:04 PM, Ullvott said:

Jeg er absolutt enig med deg. Det jeg mente i mitt innlegg er at du må kunne argumentere for lønna du krever. Hvis de spør deg om hva du forventer i lønn; returner med et spørsmål om hvilket lønnsnivå de tenker på. Det ville jo være synd om du ba om lavere lønn enn de faktisk hadde tenkt å gi ;) 

Jeg fikk jobben og ble tilbudt 550000 + bonus, så det løste seg jo greit (jeg tok litt heftig i da rekrutterer spurte om generell lønnsforventning ved jobbytte for ikke å få dårlige tilbud) 😄 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...