Gå til innhold

Galdhøpiggen.... med barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Vi prøver kanskje å bestige Galdhøpiggen med to barn (8 og 10) i sommer. Begge er i normalt god form, men ingen har gått så lange fjellturer før. Jeg tenker egentlig at det er litt for meget for dem. Men samtidig husker jeg jo da jeg selv var på Spiterstulen på leirskole som 12-åring, og alle, uansett form og fysikk og fasong, kom seg opp. Uansett om man var sofagris eller idrettsungdom. Det var ikke bare glede, husker jeg, men til og med JEG som utrent 12-åring klarte deg. Det er vel lengre å gå fra Spiterstulen enn fra Juvasshytta, etter som jeg har forstått. Og en 8-åring er jo spretten i kroppen og går sikkert minst like lett opp som 10-åringen..?

Noen som har tatt med barna på Norges høyeste fjell og vil dele erfaringer?

Anonymkode: 7f247...ff7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi tok med barna da de var 7, 10 og 12 år. Bare ha mange nok pauser og gjør det til en morsom tur :) 

Anonymkode: 281de...477

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med mye mat og drikke.

Ha godt skotøy.

Ha med varme klær, det kan være kaldt på 2469 meter...

Start tidlig på morgenen.

Ha med rompeakebrett.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Vi prøver kanskje å bestige Galdhøpiggen med to barn (8 og 10) i sommer. Begge er i normalt god form, men ingen har gått så lange fjellturer før. Jeg tenker egentlig at det er litt for meget for dem. Men samtidig husker jeg jo da jeg selv var på Spiterstulen på leirskole som 12-åring, og alle, uansett form og fysikk og fasong, kom seg opp. Uansett om man var sofagris eller idrettsungdom. Det var ikke bare glede, husker jeg, men til og med JEG som utrent 12-åring klarte deg. Det er vel lengre å gå fra Spiterstulen enn fra Juvasshytta, etter som jeg har forstått. Og en 8-åring er jo spretten i kroppen og går sikkert minst like lett opp som 10-åringen..?

De bør være vant til lange fjellturer i riktig og godt utstyr, i stand til å bære litt av sitt eget utstyr og motivert for det. Den alderen går det helt fint, akkurat like bra som en voksen gjør det om de er motivert for det, og ikke minst som jeg sier vant til å ferdes i fjellet. Slike toppturer uten guide vil det være en viss risiko med, så se været veldig godt an. Men vær forberedt på at det fort kan skifte uansett. Det er du som kjenner barna dine best. Hvor sterke og utholdende de faktisk er og ikke mint motivert. Ellers blir det bare en tur med veldig mye sutring og klaging som ikke gjør turen til en hyggelig opplevelse.

Det er ikke alderen som teller når de er blitt 8 og 10 år gammel, bare hvor vant de er til å bevege seg i fjellet og hvor motivert de er. Husk at nå er det full vinter i fjellområdene, og det krever utstyr deretter.

At noen klarer det i dongeribukse og joggesko og dårlig trent er ikke noe du burde legge listen etter :)  Slike turer skal skje under kontroll og med sikker margin. Det krever at du faktisk ligger opp at de har utstyr, at de er i så bra form at du ikke risikerer noen problemer på grunn av dette, da er du en god forelder :) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har gått fra Spiterstulen selv, og er enig med mye av det som har blitt sagt. Uansett hvilken rute dere går, er det veldig viktig at barna er toppmotiverte, for turen blir lang. Det er nok et h** å gå en slik tur med barn som klager og ikke har lyst. Hvis dere er motiverte og i normalt god form, bør det gå fint. Husk allikevel godt skotøy og førstehjelpssett, altså gnagsårplaster etc. Været kan også skifte veldig underveis, så det er viktig å ha klær for både varmt vær, vind, regn og snø. Dere må også huske nok mat, drikke og dopapir. Det er ingen toaletter på ruta, heller ikke i kiosken på toppen. Vær også obs på at det er få steder å gjemme seg bort for å gå på do, da terrenget er ganske åpent. Siste tips er å starte så tidlig som mulig, i tilfelle dere bruker lenger tid enn antatt.

Anonymkode: 86507...fd6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå fra Juvasshytta, og meld dere på familieføring over breen hvis dere ikke er veldig vant å gå i fjellet selv. Familieføring er supert, da tilpasses hastigheten til ungene.

Det sagt: vi hadde med 6- og 9-åring opp fra Spiterstulen for noen år siden, og det gikk helt greit. Men vi går mye i fjellet, og ungene er fjellvante. Turen over breen er noe enklere.

Husk at været kan fort snu i høyfjellet, så ha med nok klær: bedre å kle av seg litt enn å fryse. Vindtett utenpå og ull under, i tillegg til et ekstra lag i sekken, lue og votter, ordentlige sko (barn kan evt gå i vintersko), og nok forsyninger ;) er utrolig hvor langt man kan gå på litt ekstra sjokolade! (Kafeen på toppen har relativt dyre priser, varer fraktes opp med breførerene samt flys inn med helikopter, men de selger t-skjorter som ungene synes er kjekke for å «bevise» at de var oppe).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har tenkt å gå til neste år, da med en på nesten ni og en femåring. De går alt nå fjellturer på 7-9,5 timer og er vant med å gå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ingen mening for eller imot. Har verken barn eller har gått Galdhøpiggen. Men husker jeg leste denne artikkelen for litt siden, og tenker kanskje den kan gi nyttige råd for andre som planlegger slike turer med barn: https://www.nrk.no/innlandet/xl/tar-med-babyer-og-smabarn-pa-topptur_-_-jeg-burde-ha-ringt-barnevernet-1.14651103

Anonymkode: 75bb8...6bd

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bitihorn er jo et mye bedre alternativ! Vent heller et år eller to med Galdhøpiggen!

Anonymkode: 14bed...199

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville ha gått fra Juvasshytta, da går det nok fint :) Var i ganske god form når jeg gikk og det var null problem. Slet kanskje litt med tynn luft på slutten, men ellers gikk det bra.

Jeg gikk Besseggen dagen etter (ideelt ville jeg hatt en hviledag mellom), den turen ville jeg kanskje ikke hatt med barna på om de ikke hadde gått flere fjellturer. Så noen få barn der, men ikke mange.

Anonymkode: 8c649...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gå i fra Juvasshytta med så små barn. Da ser de toppen lenge. Går i bånd og blir tvunget til å henge med. Når de er over 12år,kan det kanskje være aktuelt med Spiterstulen. Men det er en mye lengre og tøffere tur. 

Anonymkode: 1554b...288

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det avhenger helt av kondisen til barna. Ta med masse karbo (sjokolade), så går det nok bra!

Anonymkode: ffaa6...019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gå fra Juvass som de andre sier. Jeg har selv gått fra Spiterstulen, sammen med datter 14 år😀 Fantastisk flott tur, men hadde valgt en kortere og enklere rute med mindre unger. 

Anonymkode: 3409a...791

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gå i fra Juvasshytta med så små barn. Da ser de toppen lenge. Går i bånd og blir tvunget til å henge med. Når de er over 12år,kan det kanskje være aktuelt med Spiterstulen. Men det er en mye lengre og tøffere tur. 

Anonymkode: 1554b...288

Fytti katta. Det er ikke så nøye med om ungene koser seg, så lenge de 'henger med' så du kommer deg til topps, med andre ord 🙄

Anonymkode: ce890...10c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker fra Spiterstulen er det beste. Dette fordi da kan man selv legge opp turen etter den dagen det er best vær og tid man bruker opp. Det er ca. 500 hm ekstra, men det er ikke sikkert barna merker en gang hvis de er flere i flokk. Faren her er utgangstempo hvis det blir for stort. Tar man det med ro så er dette planke for de på 8 og +.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Jeg tenker fra Spiterstulen er det beste. Dette fordi da kan man selv legge opp turen etter den dagen det er best vær og tid man bruker opp. Det er ca. 500 hm ekstra, men det er ikke sikkert barna merker en gang hvis de er flere i flokk. Faren her er utgangstempo hvis det blir for stort. Tar man det med ro så er dette planke for de på 8 og +.

Går masse fjellturer her på vestlandet og i sogn. Det er fjellturer som går fra 0 meter over havet og opp i 1600 meter der man må ta alle høydemeterne fysisk. Det går helt fint så lenge man legger opp et fornuftig tempo, tar pauser og beregner god tid. Barn kan godt være med, men det må legges opp deretter. Dette gjelder alle fjellturer. Været kan endre seg i løpet av 10 minutter, og da må man kunne ta vare på seg selv. Starte opp med slike turer er uansvarlig. En begynner med helt andre turer og vender til barna over litt tid å like dette. Når det skjer sår dere interesse for tur og friluftsliv og ikke at de blir dritt lei det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 minutter siden, Antiviruset skrev:

Går masse fjellturer her på vestlandet og i sogn. Det er fjellturer som går fra 0 meter over havet og opp i 1600 meter der man må ta alle høydemeterne fysisk. Det går helt fint så lenge man legger opp et fornuftig tempo, tar pauser og beregner god tid. Barn kan godt være med, men det må legges opp deretter. Dette gjelder alle fjellturer. Været kan endre seg i løpet av 10 minutter, og da må man kunne ta vare på seg selv. Starte opp med slike turer er uansvarlig. En begynner med helt andre turer og vender til barna over litt tid å like dette. Når det skjer sår dere interesse for tur og friluftsliv og ikke at de blir dritt lei det.

Ja har avlyst mange turer jeg da været har forandret seg og motsatt selvfølgelig.  Synes barna tar dette bedre enn enkelte voksne faktisk. 

Men det er enkelte turer jeg ikke tar med noen. I Sunndalen er en av de stedene jeg vil gå alene selv om barna nå ønsker å være med. over 1800 hm er en bra tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min voksne sønn har gått Galdhøpiggen forrige uke i fint vær. Han er rimelig godt trent (aktiv squash spiller) tror de brukte rundt 5 timer. Og han sa det var en tøff tur.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hr. Aktiv skrev:

Ja har avlyst mange turer jeg da været har forandret seg og motsatt selvfølgelig.  Synes barna tar dette bedre enn enkelte voksne faktisk. 

Men det er enkelte turer jeg ikke tar med noen. I Sunndalen er en av de stedene jeg vil gå alene selv om barna nå ønsker å være med. over 1800 hm er en bra tur. 

Samme her, kan starte en tur og så bare snur jeg når jeg ser at forholdene ikke ligger til rette for det. Som oftest treffer jeg veldig bra, fordi jeg starter ikke på slike turer uten at det er meldt bra vær, da finner jeg alternativer. Turer med risiko bør man aldri ta med barn nei.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg gikk Besseggen da jeg var 7 år gammel, det er en vesentlig mer krevende tur enn Galdhøpiggen. Galdhøpiggen er som å gå til Ulriken i Bergen, omtrent 600 meter stigning. Så om de ikke er sytende og klagende barn, som min søster var og som derfor ikke fikk være med på fjellturer, så bør Galdhøpiggen være grei skuring. Husk at Erna Solberg har greid å gå denne turen. Uten at jeg skal snakke henne ned på generelt grunnlag, så viser det at det er noe de fleste bør greie rimelig greit.

Edit: Det jeg skrev nå var basert på å gå fra Juvasshytta. Spiterstulen som utgangspunkt betyr dobbelt så mye stigning, sikkert ikke for alle barn, men du kjenner dem jo best.

Endret av Djækklåsst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...