Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skal ha bunad, men jeg aner ikke hvilken!

Jeg vil ha en jeg har tilhørighet til, men det er jo ikke alle som er like fine.

For å ta de jeg kan velge mellom først da...

Asker - mor kommer derfra

Follo - far kommer derfra

Dette er de "closeste" valgene. Jeg synes begge er kjedelige og vil ihvertfall ikke ha Askerbunaden.

Så til det kompliserte...

Mor er adoptert og hennes biologiske familie er fra Bergen.

Mors adoptivfar var fra Telemark... Fiiiiine bunader derfra ja. Han var fra Skien og etter hva jeg kan se på kartet vil det altså si øst-Telemark. (Adoptivmor var fra Asker - dritkjedelig damaskaktig bunad med null mønster).

Skal man følge blodsbånd eller slekstbånd (juridiske) i en sånn situasjon?

Hadde egentlig bestemt meg for Østfold, men er lett å tvile, er jo snakk om masse penger. Har også lest et sted at man skal velge etter farsslekten, i så måte blir det jo da Østfold eller Follo (Østfold, østfold, østfold... :ler: )

Hva synes KG-erne?

Jeg vil ikke ha sånne "velg det du føler er riktig", for det skjønner jo jeg også. Jeg er ute etter hva dere ville gjort i samme situasjon...

http://www.dbas.no/bunad/index.asp?NavID=19

Over er link til hhv Østfold og Telemarksbunadene.

http://www.askerhusflid.org/main.htm

Over her er link til Askerbunaden

http://pub.tv2.no/nettavisen/side2/kongeli...2&slide=9#slide

Og til sist har vi Follobunaden

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Follo i Østfold? :klø:

Akershus det vel?

Gjest Formosiss
Skrevet

Jeg synes du skal ta en du har tilhørighet til. For all del, ikke ta noe fra Telemark. -Alle- har dem jo.

Skrevet
Jeg synes du skal ta en du har tilhørighet til. For all del' date=' ikke ta noe fra Telemark. -Alle- har dem jo.[/quote']Ja...de har rett og slett blitt kjedelige....selv om de er innmari fine da.
Gjest Gjest
Skrevet
Follo i Østfold? :klø:

Akershus det vel?

Pappa er fra Follo i Akershus

Farfar, altså pappaen til pappaen min var Mossing, altså Østfolding

Skrevet
Pappa er fra Follo i Akershus

Farfar, altså pappaen til pappaen min var Mossing, altså Østfolding

Takk....må liksom ha litt orden i rekkene her da.

:ler:

Skrevet

Ikke Asker....den var kjedelig. Ikke så den så veldig pyntet ut heller.

Bildet av Follo er litt mørkt...men ser ut som en helt grei bunad.

Det jeg synes var det aller beste med østfoldbunaden, var at den har cape. Den var helt fin også - tror kanskje jeg hadde valgt den hvis det er broderier på skjørtet. Hvis det ikke er broderier, så hadde jeg valgt Follobunaden.

Likte ikke lua til Follobunaden så godt da.

Gjest gjest1
Skrevet

Ut i fra innlegget ditt sliter jeg litt med å forstå din Østfold-tilhørighet.

Hva med bunad fra Bergen da? Blir vel Hardangerbunad det, den er vakker.

I vår familie (og faktisk også i venners familier) har alle fulgt morssiden, enten mors tilhørighet direkte eller mormors tilhørighet hvis det er mer korrekt i forhold til hvor slekten kommer fra. Hvorfor det har blitt sånn, det kan jeg ikke svare på, men slik er det nå her.

Når din mor er adoptert, har du jo et dilemma i forhold til om du skal velge å følge adoptivmor eller biologisk mor sin tilhørighet. Dette tror jeg du finner den beste løsningen på ved å snakke med din mor, om hva hun synes er riktig.

Uansett synes jeg tilhørighet er viktigere enn utseendet på bunaden,det er mange bunader jeg synes er finere enn den jeg har, men fordi jeg kommer herfra, så går jeg selvfølgelig med den. Hadde blitt helt merkelig om en østlending som meg plutselig kom i Hardangerbunad når jeg ikke har noe med Vestlandet å gjøre i det hele tatt. Men det er min mening.

Gjest gjest1
Skrevet
Ut i fra innlegget ditt sliter jeg litt med å forstå din Østfold-tilhørighet.

Nå så jeg det :)

Gjest Gjest
Skrevet
Ikke Asker....den var kjedelig. Ikke så den så veldig pyntet ut heller.

Bildet av Follo er litt mørkt...men ser ut som en helt grei bunad.

Det jeg synes var det aller beste med østfoldbunaden, var at den har cape. Den var helt fin også - tror kanskje jeg hadde valgt den hvis det er broderier på skjørtet. Hvis det ikke er broderier, så hadde jeg valgt Follobunaden.

Likte ikke lua til Follobunaden så godt da.

Østfold har ikke broderier på stakken... Det er det som er så kjipt... Var på husfilden i Moss på fredag og tok den i nærmere øyensyn (men visste jo akkurat det på forhånd da). Lua til Østfold er av samme prinsipp som Follos... Men follobunaden er så "flat" på en måte... Var og så på noen sånne rett før 17. mai, de var så driiiiitkjedelige... Platt og kjedelig broderi. Dessuten hører det ikke cape til denne bunaden sånn helt opprinnelig. Det er jo litt negativt...

Og Østfoldbunaden har jo ikke forkle heller (kun hvis jeg tar Oslovarianten, men helhetsmessig blir den så "rotete" i fargene hvis du skjønner)

Gjest Gjest
Skrevet

Nå så jeg det :)

:) Da slapp jeg å forklare da :)

Blir Bergensbunaden hvis det hadde blitt Bergen, men det føles rart å velge den...

Hva gjorde folk for 100 år siden/50 år siden? folk var jo adoptert den gang også...

Skrevet

Hvor er du fra? Hvor er din hjemplass? Blir det ikke "riktigst" å fa bunad derfra?

Gjest Gjest
Skrevet

Nei, Trille... Jeg vil ikke vandre rundt i en grå damaskduk... Ikke siiiii det... :ler:

Den har blitt kritisert nord og ned så lenge jeg kan huske av alle, helt fra de første styltestegene på barneskolen 17. mai...

Skrevet

Jeg hadde valgt Follobunaden med gult liv og rødt skjørt...også har den jo cape til da. Bunader med cape er så smart.

Men jeg synes ikke det er veldig lurt med hvitt forkle da. :roll:

Gjest Gjest
Skrevet

Capen er fake, hører ikke til originalt.

Dessuten ble den anbefalt i svart (?) for å ikke gå helt i ett...?

Gjest Gjest
Skrevet

Fa*n, nå får du meg over på Follobunaden igjen...

Papsen vil også det, for da skal han kjøpe herrebunaden til Follo - han vil ikke gå for Østfold, men gidder ikke kjøpe bunad hvis ikke jeg gjør det... :roll:

Guuuuud, nå må jeg legge meg, jeg skal jo tross alt ingen verdens ting i morgen

Natta ja...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...