Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke tenkt det var problematisk viss det er snakk om 1-2 av og til. Men fler enn 2 drinker er ikke kos, da drikker du. Og det passer seg ikke med barn på slep.

Min personlige grense er en drink, eller to små glass vin. Da i avslappet selskapelig setting, eller middag som varer over flere timer. Da nyter jeg smaken, uten å bli påvirket av alkoholen. Som for meg er poenget med å drikke.

Men ser dette med drikking er vanskelig i den norske kulturen. Nordmen drikker enten veldig mye, eller ikke noe i det hele tatt🤔

Anonymkode: 9bb41...e6b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, sommermor skrev:

Spedbarn og alkohol hører overhodet ikke sammen. Jeg håper hun ikke ammer, så barnet unngår å få i seg alkohol via brystmelken.

Å drikke alkohol når man ammer eller gir MME, er i mine øyne forkastelig. Når en får barn skal en sette barnet først, og det betyr å avstå fra å drikke alkohol så lenge en har et spedbarn.

Det trenger man ikke, men man skal ikke bli beruset/full med ansvar for spedbarn eller barn. Om man drikker et par enheter påvirker ikke barnet via morsmelk. 

Anonymkode: 94407...05b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja d er absolutt mulig m et uproblematisk forhold til alkohol i familie m barn. I dette tilfellet har både mor og far til baby historie med tungt rusmisbruk/avhengighet, og jeg  opplever de forholder seg til alkohol som om d var brus (Sammenlignet m kokain, amfetamin og div piller de har brukt tidligere). Så situasjon her e litt annerledes enn typisk «middelhavs-drikkekultur»

Anonymkode: aa3ab...8c1

Typisk relevant opplysning som har alt å si for svaret. I utgangspunktet tenker jeg at én drink ikke er noe stort problem, men når begge foreldrene har (hatt) rusproblemer ville jeg vurdert en bekymringsmelding til barnevernet - her høres det ut som oppfølging og veiledning kan være lurt.

Anonymkode: 5c796...8d2

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men ser dette med drikking er vanskelig i den norske kulturen. Nordmen drikker enten veldig mye, eller ikke noe i det hele tatt🤔

Helt fascinerende når man er vant med kultur fra Frankrike, Italia, Spania, Portugal og Hellas.

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

E ikke det at det er kos innimellom som e problemet tenker jeg, men når det alltid må være alkohol for at det skal være kos. Men lagde denne tråden for å høre andres tanker rundt problemstillinga, så takk for innspillet ditt

ts

Er det hyppigheten, eller mengden som er problemet? 

Anonymkode: dd3a0...fde

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er utrygt for et spedbarn og eldre barn når nære omsorgspersoner drikker så mye at de endrer atferd. Det forteller du at svigerfamilien gjør, de blir høyrøstede etc.

Det høres ut som de trenger tett oppfølging og veiledning. Barnet kan ta skade av dette.

Anonymkode: 3695a...2b2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drikker nesten aldri med mine barn, og gjør jeg er det et vinglass i halvåret, men... dømmer aldri noen. En drink med baby i bæresele er ikke galt, så lenge det er den ene drinken. 

Jeg vokste opp med en alkoholiker, så har alltid sagt at jeg ikke skulle drikke med barna mine, men et men her også... det plaget meg aldri at han var full eller forandret oppførsel når han drakk, det var når han ble ufin (ikke alltid han ble det) jeg ble redd. Tror ikke alle barn reagerer så negativt som vi tror, men det gjør det ikke greit å drikke med barn, siden reaksjonsevnene blir satt ned og man garantert ikke tar så godt vare på barnet som man burde.

Anonymkode: ff25d...498

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være alkoholfritt? 😊 

Om det ikke er tilfelle synest jeg absolutt ikke det er greit. 

Anonymkode: f6c82...64f

AnonymBruker
Skrevet
På 3.7.2020 den 21.17, sommermor skrev:

Spedbarn og alkohol hører overhodet ikke sammen. Jeg håper hun ikke ammer, så barnet unngår å få i seg alkohol via brystmelken.

Å drikke alkohol når man ammer eller gir MME, er i mine øyne forkastelig. Når en får barn skal en sette barnet først, og det betyr å avstå fra å drikke alkohol så lenge en har et spedbarn.

For uten at mor og far som har drukket FOR mye ikke er i stand til å ta vare på er spedbarn, er ikke alkoholen direkte skadelig for et barn gjennom morsmelk. Trodde dette var noe alle visste nå?

Etter 1 glass vin har en normal kvinne ca 0,3-0,4 promille alkohol i blodet. Det betyr at morsmelken inneholder ca 0,03-0,04 promille og er å regne som alkoholfritt. Dette skal jo igjen taes opp i kroppen til babyen og brytes ned. Dumt å fare med påstander og skremsel uten hold i.

Utover det er jeg enig med mange om at store mengder alkohol sammen med barn ikke hører hjemme noen plass.

Anonymkode: 9ed6a...d46

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

For uten at mor og far som har drukket FOR mye ikke er i stand til å ta vare på er spedbarn, er ikke alkoholen direkte skadelig for et barn gjennom morsmelk. Trodde dette var noe alle visste nå?

Etter 1 glass vin har en normal kvinne ca 0,3-0,4 promille alkohol i blodet. Det betyr at morsmelken inneholder ca 0,03-0,04 promille og er å regne som alkoholfritt. Dette skal jo igjen taes opp i kroppen til babyen og brytes ned. Dumt å fare med påstander og skremsel uten hold i.

Utover det er jeg enig med mange om at store mengder alkohol sammen med barn ikke hører hjemme noen plass.

Anonymkode: 9ed6a...d46

Samme det, for meg hører ikke alkohol og spedbarn sammen overhodet.

Anonymkode: 5f821...9fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan det være alkoholfritt? 😊 

Om det ikke er tilfelle synest jeg absolutt ikke det er greit. 

Anonymkode: f6c82...64f

Nei, det er ikke alkoholfritt 

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...